سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۳
کد خبر: 32777
سلامت نیوز: امروزه تبلیغات در مفهوم عام آن در تمام تار و پود زندگی انسان ها و همه فعالیت های آنها رخنه كرده است. انسان معاصر از لحظة بیداری تا هنگام خواب، در هر كجا و به هر شیوه ای كه زندگی كند و به هر زبانی كه سخن بگوید، و به هر آنچه كه بیندیشد، و در هر موقعیتی كه باشد، مرد، زن، كودك، جوان و پیر، در معرض القائات دائمی فكری و در محاصرة انواع تبلیغات مثبت و کاذب قرار دارد. شرکت های تجاری چند ملیتی که دارای امکان استفاده از تکنولوژی ارتباطات جهانی هستند، سعی در یکسان سازی سلایق بین المللی دارند و تلاش می‌کنند که از نمادها و نشانه‌هایی در تبلیغات کالاهای خود استفاده کنند که یک برداشت واحد از آن بشود. یکی از ارکان مهم آن جاذبه های جنسی است. جاذبة جنسی ما بین فرهنگهای مختلف دارای یک مفهوم تقریباً واحد است. جاذبة جنسی برای تمامی انسانها، صرفنظر از نژاد، ملیت، فرهنگ و قومیت شان، قابل درک و فهم است و این یکی از مهمترین شاخصه ‌های است که از آن در تبلیغات بین‌المللی بطور وسیع استفاده می‌شود و دامنة آن نیز رزو به روز گسترش و شدت بیشتری پیدا می‌کند.

تبلیغات بخش اعظمی از برنامه های ماهواره ای را به خود اختصاص داده است (در بعضی موارد تا حدود 90 درصد) منتهی سمت و سوی تبلغات شبکه های ماهواره ای بسته به مخاطبین آن و فرهنگ جامعة مورد هدف متفاوت است و در تمامی فرهنگها و جوامع یکسان نیست. همانطور که مستحضر هستید تبلیغات شبکه های فارسی زبان بیشتر بر حول محور محصولات و کالاهای جنسی، ترک اعتیاد، کاهش وزن، افزایش قد و چند موضوع دیگر می چرخد. امروزه طب ماهواره ای کم کم دارد یک رشته ای از پزشکی می شود. شما لابد جملاتی نظیر درمان قطعی سفیدی مو، افزایش قد، رفع چین و چروك پوست، درمان تضمینی لكهای صورت، درمان تضمینی اعتیاد، درمان تضمینی ناتوانی جنسی، و بسیاری جملات مشابه را به دفعات از كانالهای ماهواره ای شنیده اید.

 به این در اصطلاح "طب ماهواره ای" می گویند. این طب از طریق ماهواره و توسط شبکه ای درهم تنیده از افراد مختلف که گاهاً در نقش پزشك ظاهر می شوند، ارائه می گردد. این طب، واقعی، علمی و آكادمیك نیست، بلكه طبی مبتذل، مبتنی بر دروغ گوئی و عوام فریبانه است. .بسیاری از افرادیکه خود را پزشک معرفی می کنند، اگر هم پزشك باشند، از حوزة طبابت دور شده اند و به تجارت و برنامه سازی روی آورده اند و در برنامه ها و تبلیغات خود ادعاهایی را مطرح می كنند كه غیر واقعی، غیر علمی، فریبکارانه و بر خلاف موازین پزشكی است. این پزشکان را هم در اصطلاح "پزشک ماهواره ای" می گویند. واقعیت حاكی از آن است كه در بسیاری از موارد، سوابق علمی و تحصیلی پزشكان ماهواره ای نامعلوم است. مدارك تحصیلی، نوع تخصص، اسم دانشگاهی كه از آن فارغ التحصیل شده اند و محل کار را نمی توان در روی صفحة تلویزیون مشاهده كرد.

اصولاً نمی توان گفت که مشتریان طب ماهواره ای اكثراً افرادساده لوح هستند. گاهاً افراد به سرعت فریب تبلیغات را می خورند و كالایی را خریداری می كنند و با همان سرعت نیز آن را كنار می گذارند. البته فاجعه موقعی اتفاق حادث می شود که سلامتی انسانها به مخاطره می افتد. به عنوان مثال، بیماری مبتلا به دیابت است و تحت تأثیر تبلیغات ماهواره ای داروی اصلی دیابت یا همان انسولین را كنار می گذارد و به جای آن، فلان داروی مكمل را مدتها مصرف می کند و در این مدت دیابت وی کنترل نشده باقی می ماند و زمانی متوجه اشتباه خود می شود كه دیگر دیر شده است و دیابت عوارض تمام عیار خود را بجای گذاشته است. این از نتایج نسخه پیچی طب ماهواره ای و پشت صفحة تلوزیون است. فاجعة بزرگتر را ما از بیمارانی می شنویم كه از طریق ماهواره، با فلان جراح آشنا شده و به امید درمان و یا دست یابی به رویاهای خود، راهی یك كشور همسایه شده اند و تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، تعداد قابل توجهی از آنها بعد از مراجعت به ایران یا دچار عوارض شدید شده اند و یا مشکلشان حل نشده است و اکنون نیز به پزشک مذکور دسترسی ندارند. نكتة بسیار مهم و در خور تأمل این است كه از طریق ماهواره، تلویزیون، رادیو، اینترنت و روزنامه و غیره نمی توان و نباید برای مخاطب نسخه نوشت. این همان کاری است که "طب ماهواره ای" انجام میدهد.

 طب ماهواره ای عبارت از خود درمانی از طریق یك شماره تلفن همراه است كه روی صفحة تلویزیون دیده ایم و دریافت دارو توسط یك پیك موتوری است. باید به خاطر داشته باشیم اگر دچار عوارض آن دارو و یا آن دستگاه شویم، آیا می توانیم ردپای آن پیك موتوری یا آن شماره تلفن را پیدا كنیم؟ در اکثر موارد این تلفنها یا قطع است و یا واگذار شده اند. حجم انبوه تبلیغات روی دسته‌ای از محصولات متمرکز هستند که بیشترین عایدی اقتصادی را دارند ولی از نظر علمی پوچ است. در رأس این محصولات کالاهای جنسی (دارو، مکملها، دستگاهها و غیره) قرار دارند. تبلیغات کالاهای جنسی از طریق ماهواره ها یک تجارت چند صد میلیارد دلاری در سطح جهان است.

اگر چه نمی ‌توان آمار مناسبی از مبتلایان به اختلالات جنسی در مردان و زنان در ایران ارائه کرد، اما می توان یک حساب سرانگشتی نمود. حدود 50 میلیون از 75 میلیون جمعیت ایران در سنی هستند که ممکن است مسائل زناشوئی برای آنها مهم باشد. در تمامی جوامع مختلف حداقل 20 درصد مردم از یکی از مشکلات جنسی رنج می برندکه البته میزان شیوع آن بر حسب سن متفاوت است. اگر فرض کنیم که از این افراد مبتلا به اختلالات جنسی فقط 20 درصد آنها دنبال برطرف کردن مشکل خود باشند، رقم 2 میلیون بدست می آید که رقم قابل ملاحظه ای است.  اما این روزها بسیاری از مردم که از این اختلال شایع رنج می ‌برند بی ‌آن که بتوانند راه علاجی برای آن پیدا کنند، به دلایل فرهنگی و اجتماعی، بیماری خود را مسکوت نگه می ‌دارند و از عواقب آن که گاهاً طلاق است، غافل هستند. طبیعی است در این شرایط چون عامة مردم دسترسی به کارشناسان و متخصصان ندارند، عملاً منبع کسب آگاهی آنها رسانه‌های ماهواره‌ای یا مجلات زرد خواهد بود که اکثراً داروهای غیرمجاز و ممنوع از طریق همین رسانه‌ها تبلیغ می‌شوند.

حقه ها و نیرنگهای این شبکه ها تمام شدنی نیست. کم نیستند افرادیکه گول شبکه های ماهواره ای را نمی خورند و معتقدند که هر داروئی باید توسط پزشک پس از معاینه و تشخیص بیماری تجویز شود. شبکه های ماهواره ای برای این افراد نیز فکر کرده اند، آنها با معرفی دستگاههای توانبخشی جنسی القاء می کنند که حالا شما با خیال راحت می توانید از این کالای پزشکی استفاده کنید. تجویز و استفاده از یک کالای پزشکی، بسیار مشکل تر از یک دارو است. دارو را یک پزشک تجویز می کند و خود پزشک و داروخانه روش مصرف آن را به بیمار توضیح می دهد. ولی استفاده از کالا یا وسیلة پزشکی نیاز به مهارت و آموزش دارد. این کالاها تمام شدنی نیستند، آخرین آنها استفاده از انگشترهای جنسی است که به عنوان راه حل جدی برای درمان ناتوانی جنسی تبلیغ می شوند.

یكی از شگردهای مهم این رسانة نوین رواج فرهنگ بیماری زائی است. بیماری زائی یعنی تولید و ایجاد یک بیماری توسط یک عده افراد خبره که وجود خارجی ندارد. لطفاً به مثال زیر توجه کنید:

تبلیغ بدین مضمون شروع می شود: "معجزة قرن! دیگر نگران كوتاهی قد خود نباشید. با مصرف...... می توانید به قد دلخواه خود برسید، با مصرف فقط 45 روز بین 8 تا 10 سانت بلندتر می شوید" در ادامة تبلیغ فوق فردی در صفح? تلویزیون ظاهر شده و مطالب زیر را جهت اقناع بیننده با آب و تاب بیان می کند: "من قبلاً از كوتاهی قدم رنج می بردم بعد از مصرف این دارو توانستم به قد دلخواهم برسم و الان اعتماد به نفس زیادی دارم. من همیشه از اینكه قدم به وسایل خانه نمی رسید اذیت می شدم". شما به عمق حیله گری در این تبلیغ توجه کنید: هر کس دستش به وسایل خانه نرسد، قدش کوتاه است و باید اعتماد به نفس خود را از دست بدهد. این فرد چه کار باید بکند، وی لاجرم بایستی برای بدست آوردن اعتماد به نفس و حل مشکل بیماری موهوم خود از داروی تبلیغ شده استفاده نماید.

مثال دوم که خیلی درد ناک تر است، تبلیغ کرمی است که سبب افزایش سایز دستگاه تناسلی در آقایان می شود. اینها برای اینکه محصول خود را به فروش برسانند در ابتدا اقدام به بیان مطالبی کاملا کذب می کنند که به هیچ وجه مبنای علمی ندارد. این نوشته را بنده از تبلیغات آنها خدمت شما ذکر می کنم: "طبق آمارهای کسب شده تقریبا 70 درصد از افراد در سراسر دنیا از کوچک بودن دستگاه تناسلی خود رنج برده و احساس حقارت می کنند (جهت اطلاع خوانندگان محترم بایستی خاطر نشان سازم که هر بیماری تعریف علمی خاص خودش را دارد، و صرف ادعای یک فرد دلیل بیماری وی نیست، این یک مسئله، مسئلة دوم این است که یک فرد خارج از فرایندهای فیزیولوژیک طبیعی نمی تواند انتظار خاصی از خودش داشته باشد، و مسئلة سوم میزان شیوع کوچک بودن دستگاه تناسلی در جوامع مختلف است، میزان شیوع مرضی این بیماری در جوامع مختلف یک در هزار است نه 70 درصد). آنها در ادامة تبلیغشان می نویسند: "کوچک بودن آلت تناسلی یک مرد اثرات بسیار بدی را در زندگی و فکر او دارد و حاصلش : افسردگی ، عدم اعتماد به نفس ، خجالتی شدن ، سرخورده شدن از روابط جنسی و نارضایتی شریک جنسی او و.... خواهد بود". در صورتیکه به هیچ وجه اینگونه نیست. آنها با تبلیغات گسترده به مردان القاء می کنند که دارای مشکل هستند، و درمان مشکل در نزد خود آنها است. با یک مختصر آگاهی و دادن اطلاعات به افرادیکه فکر می کنند دارای مشکل هستند، تقریبا اکثر قریب به اتفاق متقاعد می شوند که دارای مشکل نمی باشند. آنها در ادامه مدعی می شوند که این کرم یکی از محبوب ترین و قدرتمند ترین محصولاتی است که جهت درمان مشکلات جنسی در آقایان مورد استفاده قرار میگیرد و بیش از 10 نوع خاصیت توانبخشی جنسی دیگر نیز برای آن ذکر می کنند.

آگهی های محصولات جنسی این روزها بسیار بیش از پیش خبر ساز شده و موج تبلیغات داروهای عجیب و غریب افزایش توان جنسی در شبکه های ماهواره ای پایش به داروخانه ها هم باز شده است. افزایش این گونه تبلیغات به دلیل عدم آگاهی عمومی مردم ما از مسایل جنسی یقیناً باعث سو مصرف و مشکلات دیگری خواهد شد که به مراتب از ناتوانی های جنسی پر خطر تر است. این فروشندگان داروهای قاچاق، غیربهداشتی و تقلبی که با جان و سلامت مردم بازی میکنند با خیالی آسوده در حال جولان دادن هستند و مردم ساده لوح و نا آگاه به استفاده از این کالاها گرایش پیدا می کنند.

 اگرچه تبلیغ داروها و دستگاههای رفع مشکلات جنسی از همان ابتدای راه اندازی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان آغاز شد، اما تبلیغات این داروهای از مدتی پیش نمود بسیار بیشتری به خود گرفته تا جایی که پیش تر فروشندگان کالاهای جنسی شماره تلفن های خطوط اعتباری را برای فروش محصولات خود معرفی میکردند، اما اکنون این افراد شماره تلفن های همراه و ثابت شهری را برای نمایندگان فروش خود معرفی می کنند.

البته اینکه بر همة داروهایی که از ماهواره تبلیغ می‌شوند خط بطلان بکشیم، تقریباً غیرممکن است و چه بسا یکی، دو تا از آن هزاران دارویی که هر روز از طریق برنامه‌های ماهواره‌ای فروخته می‌شوند، مشکل جنسی فردی را درمان کنند. اما نکته‌ای در این میان وجود دارد که هر کدام از ما پیش از پرداخت هزینه‌ای گزاف برای خرید این داروها و دستگاهها، باید به آن فکر کنیم و آن این است که شما مطمئنا پشیمان می‌شوید، چون شمار زیادی از مصرف‌کنندگان این داروها پشیمان هستند؛ اما پشیمانی آنها فقط به خاطر هزینه‌ای که پرداخته‌اند نیست بلکه گاها به خاطر عوارض خطیری است که مبتلا به آنها شده اند.

در اینجا لازم است مختصری در مورد "اثر دارو نما" در درمان اختلالات جنسی اشاره کنم. "دارو نما" در اصطلاح به داروئی گفته می شود که هیچگونه مادة موثره ای ندارد و بیمار نیز از آن آگاه نیست. مثلاً یک کپسولی درست می کنند که فقط حاوی قند می باشد و آنرا به عنوان داروی درمان یک بیماری خاص، به بیمار تجویز می کنند. حدود 20-15 درصد از بیمارانیکه مبتلا به اختلالات جنسی هستند، اگر دارونما استفاده کنند، اظهار می دارند که مشکلشان بهبود پیدا کرده است. این همان "اثر دارو نما" است و شما اگر مواجه با این موضوع شدید که دوست و آشنای شما اظهار می دارد که با مصرف فلان دارو که در ماهواره تبلیع می شود مشکلش حل شده است، حتماً به این "اثر دارو نما" فکر بکنید. در این میان افرادی هستند که هیچ‌ یک از هشدارها را دربارة عوارض خطرناک داروهای ماهواره‌ای جدی نمی‌گیرید یا باور نمی‌کنند.

فرض کنیم یکی از خوانندگان این نوشته از آنهایی باشد که هیچ‌ یک از هشدارها را دربارة عوارض خطرناک داروهای ماهواره‌ای جدی نمی‌گیرد یا باور نمی‌کند، اینگونه افراد باید دست کم به این پرسش‌ها بیشتر فکر کنند: حتماً می‌دانید اختلالات جنسی علل گوناگون دارد و بسته به آن دلایل، راه درمان آنها در افراد مختلف کاملاً متفاوت است، پس چگونه ممکن است پزشکی از پشت صفحة تلویزیون، بیماری را ویزیت کرده و برای او دارو تجویز کند؟ آیا این روش به کلاهبرداری نزدیک نیست؟ تشخیص صحیح نوع اختلال جنسی نیازمند آزمایشات و گاهاً بررسیهای پاراکلینیک دقیق است. در این چارچوب ما موارد مصرف نادرست که در هیچ ‌یک از منابع علمی تأیید نشده اند را داریم و تبلیغاتی که برای مصارف کاذب و بازاری، مردم را هدایت می‌کنند را می ‌بینیم.

 اینجا نقش کارشناسان و متخصصان که بهترین مشاوران مردم هستند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. علاوه از آن، در این میان هرچه رسانه‌های واقعی با تبلیغات درست و تخصصی فعالیت بیشتری داشته باشند، نفوذ و رسوخ رسانه‌های منفی هم کاهش پیدا می‌کند. البته تأکید می‌کنم که همة تبلیغات جنبه نادرست ندارند و تلفیقی از درست و نادرست با هم هستند و چون عامة مردم امکان تشخیص و قضاوت درست پزشکی ندارند، این جنبة مثبت تبلیغات را به جنبه‌های نادرست تعمیم می‌دهند و گول این تبلیغات و ادعاهای کاذب را می‌خورند.

توانبخشی جنسی دروغ های بزرگ یك رسانه نوین است. شبکه های ماهواره ای اینطور القاء می کنند که هر محصولی كه در آن سوی آب ها تولید می شود، حتماً دارای كیفیت خوبی بوده و مشکل شما را بطور تضمینی حل می کند، یا به عبارت دیگر: مرغ همسایه غاز است. من به جرأت می توانم بگویم كه حتی درصدی از افزایش آمار طلاق در كشور نتیجه فعالیت شبكه های ماهواره ای است، این شبکه ها بشدت نرمهای جنسی را در جامعه به هم ریخته اند. جامعه نیازمند اتاق فكری برای واكسیناسیون اجتماعی است چرا كه جوانان و زوجها نیاز به آموزش وسیع دارند و در مقابل روش های غلط ترویج شده از سوی ماهواره ها باید با روش های علمی آموزش رفتار به مبارزه با آنها رفت. البته فراموش نكنیم دروغ هر چه بزرگتر باشد امكان تأثیر آن هم بیشتر است. بنابراین شبكه های ماهواره ای با دروغ های بزرگ خود مخاطبان و مشتریان بیشتری جذب می كنند كه باید با آن مقابله و برخورد جدی شود.

امروزه آنچه که بیش از پیش موضوع مصرف كالاهای جنسی را با اهمیت می سازد دو نكته است : نخست آنكه رواج استفاده از آنها به دلیل حجم وسیع تبلیغات و سهولت دسترسی و نیز بدلیل تنوع و جذابیت برنامه ها، از قشرهای مرفه به عموم جامعه و از كلان شهرها به شهرهای كوچك، شهرستانها و حتی روستاها کشیده شده است، دوم آنكه بر خلاف اینترنت، محصولات شبكه های ماهواره ای غالباً در جمع خانواده و در محافل خانوادگی و جمعی عرضه می شوند و این بدان معنا است كه استفاده از این كالاها در فضای جمعی و خانوادگی مشروعیت می یابد و در خانواده مهر تایید می خورد و توسط شبكه ای از مفاهیم توجیه، و حمایت می شود .

در این نوشتار صحت ادعای تبلیغات ماهواره ای و ماهیت کالا را نیز باید کنکاش کرد. به خاطر داشته باشید که اختلالات جنسی در زن و مرد علل مختلفی دارند و نکات علمی هرگز با آن چه که در این تبلیغات مطرح می‌ شوند، هم‌ خوانی ندارند. شبكة توزیع و خواص واقعی این فرآورده ها مبهم است، بطوریكه مشخصات كالا، كشور تولید کننده، کارخانه یا کمپانی سازنده و شركت وارد كنندة این محصولات غالباً در تبلیغات ماهواره ای ارائه نمی شوند و در واقع این فرآورده ها به هیچ وجه به صورت صریح و روشن معرفی نمی شوند و خیلی راحت سبب گمراهی افراد ساده لوح و غیر متخصص می شوند. متاسفانه افراد ساده لوح و نا آگاه که در دام این تبلیغات فرینده می افتند، کم نیستند. به مثالهای زیر توجه فرمائید: خانم میانسالی پس از مصرف كرم های پوستی تقلبی ماهواره ای در دام یك پزشك قلابی می افتد، خانم جوانی با مصرف داروهای لاغر کنندة غیر استاندارد راهی بیمارستان می شود، دختر جوانی تحت تأثیر تبلیغات ماهواره ای پس از عمل جراحی بینی و مصرف بوتاکس، قربانی مواد تقلبی می شود ....  و بالاخره جوان ?? ساله ای تحت تأثیر تبلیغات شبكه های ماهواره ای پس از مصرف داروی افزایش قد، دچار مسمومیت شدید شده و روانة بیمارستان می شود. این گول خوردنها در حالی اتفاق می افتند که پزشکان، متخصصان، مسئولین بهداشت و درمان کشور و حتی پلیس، همواره نسبت به این تبلیغات گمراه کننده و فریبنده هشدار داده اند. باید متذکر شد که تبلیغات ماهواره‌ای توانبخشی جنسی بیشتر از همه گمراه كننده هستند و سبب فریب مردم می‌شوند، به زبان دیگر می توان گفت که تبلیغات داروها و کالاهای جنسی در شبکه های ماهواره ای، قربانگاه زود باوران است.

جامعه شناسان تحول در ساختار جامعه را عامل گرایش به محصولات نوظهور ناشی از تبلیغات ماهواره ای، از جمله تبلیغ کالاهای جنسی عنوان می كنند، اما ارتباط شناسان عامل عمدة تحول و تغییرپذیری را ناشی از وجود وسایل ارتباط جمعی از جمله ماهواره و تارهای عنكبوتی اینترنت می دانند و جالب آنكه اغلب شبكه های ماهواره ای و در رأس آنها شبكه های فارسی زبان، قسمت اعظم برنامه های خود را به تبلیغ كالاهای در رابطه با روابط زناشوئی اختصاص داده اند.

ماهیت کالاهای جنسی نیز که تبلیغ می شوند، زیر سئوال هستند. بعضاً این داروهای توانبخشی جنسی به ظاهر گیاهی و سالم حاوی مواد مخدر هستند (بیشتر آمفتامین) كه ممکن است وابستگی كامل جسمی و روحی در فرد ایجاد کنند. گاهاً این داروها که به نام داروهای گیاهی تبلیغ می شوند در حقیقت حاوی مواد صناعی یا شیمیائی می باشند. تبلیغات این داروها در شبكه های ماهواره ای فارسی زبان در حالی است كه تبلیغ این گونه کالاها و داروها در كانال های اروپایی و آمریكایی با نظارت قوی و از سوی شركت تولیدكننده و توسط افراد متخصص صورت می گیرد. کوچکترین تبلیغ نادرست عواقب وخیمی هم برای تبلیغ کننده و هم برای کمپانی تولید کننده در پی خواهد داشت. متأسفانه سالانه تعداد زیادی از هموطنان ما به علت استفاده از این داروها و وسایل غیر استاندارد متحمل صدمات مالی و جانی زیادی می شوند. شگرد اصلی این شبکه ها ابتدا ایجاد احساس نیاز و بیماری و بدنبال آن جذب مشتری است و رضایتمندی یا نارضایتی مصرف کننده پس از مصرف، اندك بهایی هم برای تولیدكنندگانش ندارد.

 این یک تجربة ثابت شده ای است كه تبلیغ هر كالای پزشکی یا دارویی با افزایش مشتری آن همراه خواهد بود و تفاوتی هم ندارد این تبلیغ از سوی شبکه های ماهواره ای باشد، از طریق اینترنت باشد و یا از طریق رسانه های مکتوب. عمدة این تبلیغات گمراه كننده هستند و سبب تشویش اذهان عمومی می شوند و هرگز نباید افراد، سلامت خود را در معرض چنین تجربیاتی كه نتایج آن از پیش تعیین شده است قرار دهند .

امروزه ما علاوه از دارو ها و کالاهائی که مدعی درمان مشکلات جنسی و توانبخشی جنسی هستند، در کمال تأسف، مواجه با تبلیغ کالا هائی تحت عنوان "محرک جنسی" نیز هستیم. همانطور که می دانید از چندین سال پیش غرب شروع به رواج فسادهای اخلاقی از طریق فیلم ها، موزیک ویدئوها و..... در جوامع مختلف از جمله ایران کرده است و متأسفانه تا حدود زیادی نیز موفق بوده است. اتفاقی که جدیداً افتاده و بسیار تعجب آور است، این است که به تازگی محصولات محرک جنسی در ایران به فروش می رسند! این محصولات در سایت ها و شبکه های ماهواره ای فارسی زبان بطور وسیع، تبلیغ می شوند. این محصولات شامل آدامس، شکلات، انگشتر، گردنبند، عطر و ... هستند. شاید بسیاری پیش خود تصور کنند که این ها برای استفادة همسران است، ولی اینطور نیست.

بنده تعدادی از تبلیغ هارا با جرح و تعدیل ذکر می کنم تا خودتان متوجه قضیه شوید: "آدامس تحریک کننده جنسی فوق قوی......، فقط با یک آدامس شریک جنسیتان را بدون اینکه متوجه شود تحریک کنید و از رابطه خود لذت ببرید. با تعارف هر آدامس، جنس مخالف را به طرف خود جذب کنید و از رابطة خود لذت ببرید. شکلات تحریک کنندة قوای جنسی .......، تنها شکلات تقویتی و تحریک کنندة قوای جنسی. عطر محرک ..... ویژه خانم ها، بهترین محرک جنسی برای خانم‌هایی است که عاشق جذب شدن مردان و زوم شدنشان روی رایحه آنها می‌باشند. در ادامة این تبلیغ آمده است: این عطر با اثر گذاری بر سیستم عصبی و واکنش هورمونی پر فروش ترین رایحه محرک جنسی جهان شناخته شده است".

تعداد اینها بسیار بسیار زیاد است و من جهت جلوگیری از اطالة کلام و مراعات عرف جامعه، تعداد بسیار اندکی از این تبلیغات را خدمت شما عرض کردم. همة این موارد را می توان با یک تلفن به راحتی تهیه کرد. این تبلیغات واهی و پوچ نه تنها سالیانه صدها میلیون تومان عایدی برای گردانندگان و فرو شندگان آن دارند، بلکه به سرعت و به شدت در حال برهم ریختن موازین، قوائد و عرف جامعه نیز هستند.

حال چگونه می توان تأثیرپذیری تبلیغات ماهواره ای را بی اثر كرد و یا حداقل كاهش داد؟ در درجة اول افزایش آگاههیای مردم است. بسیاری از مردم ما، حتی طبقة تحصیل کرده کمترین اطلاعی از فیزیولوژی زناشوئی، عملکرد جنسی زن و مرد، و افتراق از موارد طبیعی و غیر طبیعی،  ندارند. مسئلة مهم دیگر پاسخ متناسب به نیازهای جامعه است. ابتدا ما باید مشخص کنیم زوجی که دارای مشکل در روابط زناشوئی هستند و یا فکر می کنند که دارای مشکل می باشند، باید به کجا مراجعه کنند. آموزش رفتارهای جنسی، تشخیص و درمان مشکلات جنسی نیازمند یک کار تیمی متشکل از رشته های مختلف پزشکی است. امروزه در بیشتر جوامع کلینیکهای مجهزی برای تشخیص و درمان مشکلات جنسی و آموزش عملکرد جنسی طبیعی تأسیس شده اند. کادر پزشکی این مراکز متشکل از افراد آموزش دیده و تجهیزات لازم می باشند. این در صورتی است که آموزش تشخیص و درمان اختلالات جنسی در دانشکده های پزشکی ما تقریباً در حد هیچ است.

علاوه از آن در شهر 12 میلیون نفری تهران چند مرکز مشاورة مشکلات جنسی و تشخیص و درمان آن را داریم؟ بنده شهرستانها را عرض نمی کنم. کدامیک از مراکز استان ما دارای یک همچون مراکزی هستند؟ این فقدان علاوه از تأثیرات سوء اجتماعی از جمله طلاق و انحرافات جنسی، یک عارضة بسیار مهم قابل ذکر دارد: افراد مبتلا به اختلالات جنسی درمان نشده باقی می مانند، این افراد مراجعات مکرر دارند، تحت بررسیهای مختلف قرار می گیرند و داروهای زیادی را مصرف می کنند و به این ترتیب علاوه از اینکه خود بیمار از نظر مالی و جسمی آسیب می بیند (مسائل روحی روانی، و خانوادگی را کنار می گذاریم) هزینة هنگفتی نیز بر بهداشت و درمان کشور تحمیل می شود، و سرانجام وقتی این افراد از عدم درمان خود مستأصل می شوند به هر وسیلة قابل دسترسی چنگ می اندازند که از عطاری سرکوچه شروع می شود و به شبکه های ماهواره ای ختم می گردد.

دکتر محمدرضا صفری نژاد/ رییس انجمن علمی ‌سلامت خانواده ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha