چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۱

معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران می‌گوید: جمع کردن کودکان کار از سطح خیابان نتیجه‌ای نداشته است و برنامه منسجم و جامعی برای این کودکان وجود ندارد.

سلامت نیوز :معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران می‌گوید: جمع کردن کودکان کار از سطح خیابان نتیجه‌ای نداشته است و برنامه منسجم و جامعی برای این کودکان وجود ندارد. رضا جاگیری به شناسایی 12هزار کودک خیابانی در تهران اشاره می‌کند، اما می‌گوید: تا وقتی برنامه مدونی برای این موضوع از سوی مسوولان امر اندیشیده نشود این اقدامات یک دور باطل است. با او درباره کودکان خیابانی به گفت‌وگویی کوتاه نشستیم.

شهرداری تهران برای موضوع کودکان کار پایتخت چه کرده است؟
براساس مصوبه هیات وزیران، شهرداری موظف شده که در ساماندهی کودکان کار خیابان به دستگاه‌های متولی در این‌باره کمک کند که متولی این موضوع نیز سازمان بهزیستی است و شهرداری هم تفاهم‌نامه‌ای را با بهزیستی امضا کرده تا فضاهایی را برای نگهداری این کودکان در اختیار سازمان بهزیستی قرار دهد. به همین منظور دو مرکز «نواب» برای نگهداری و ساماندهی دختران کار و مرکز «یاسر» برای نگهداری پسران کار در تهران راه‌اندازی شد. یکی دیگر از اقداماتی که شهرداری به کمک دستگاه‌های مسوول دیگر در این‌باره انجام داده، جمع‌آوری این کودکان از سطح خیابان‌هاست. هر چند این طرح نتیجه‌ای را در پی نداشته است به طوری که پس از جمع‌آوری این کودکان، آنها دوباره به خیابان باز می‌گردند، چون پس از انتقال آنها به مراکز موردنظر برنامه منسجم و جامعی برایشان وجود ندارد.

یعنی شهرداری، کودکان کار را جمع کرده اما آنها دوباره به این چرخه برگشته‌اند؟
به دلیل نداشتن مجوز قانونی بحث جمع‌آوری کودکان که چند سال از سوی شهرداری انجام شده بود، متوقف شد. به طوری که این مسوولیت در حال حاضر تنها از سوی بهزیستی انجام می‌شود و شهرداری تنها در پایانه‌های شهری دفاتری را ایجاد کرده که در آن یک تیم از مددکاران شهرداری و بهزیستی حضور دارند و کودکان کار را شناسایی و جذب کرده و به مراکز بهزیستی منتقل می‌کنند. چون معمولا بیشتر این کودکان از شهرستان‌ها به تهران آمده و کارشان را از پایانه‌ها آغاز می‌کنند.

فکر نمی‌کنید واژه «جمع‌آوری» برای کودکان کار واژه مناسبی نباشد و نباید با آنها مانند مجرمان برخورد شود؟
ما هم معتقدیم که «جمع‌آوری» واژه مناسبی برای کودکان کار نیست به همین دلیل از واژه «جذب کودکان کار» به جای جمع‌آوری استفاده می‌کنیم. البته جمع‌آوری اجباری کودکان توسط شهرداری بسیار محدوده شده است و واحدهای گشتی شهرداری، کودکان کار خیابان را جمع‌آوری نمی‌کنند مگر آنکه مردم اعلام کنند این کودکان مزاحمت ایجاد کرده یا موادفروشی می‌کنند که در این صورت مجبور می‌شویم واحدهای گشتی خود را برای جمع‌آوری آنها اعزام کنیم. در غیر این‌صورت این مسوولیت به تشکل‌ها واگذار شده تا آنها با شناسایی این کودکان در سطح شهر، آنها را متقاعد کنند که تحت پوشش قرار بگیرند.

جمع کردن کودکان کار از سوی شهرداری برای کمک به آنها بوده یا تنها به خاطر اینکه سیمای شهری را مناسب کنید، چنین تصمیمی گرفته شده است؟
یکی از مسوولیت‌های شهرداری توجه به منظر شهری است؛ اما نگاه شهرداری این‌گونه نیست که چون این کودکان منظر شهر را به هم می‌ریزند پس باید آنها را جمع‌آوری کرد. شهرداری موضوعات اجتماعی را هم مورد توجه قرار داده است و موضوع کودکان کار را شهری می‌بیند نه اجتماعی.

شهرداری آماری از کودکان کار خیابان در پایتخت دارد؟
بله! یکی دیگر از اقداماتی که شهرداری در اواخر سال 88 در حوزه کودکان کار انجام داد، شناسایی 12هزار کودک کار خیابانی و تهیه بانک اطلاعاتی برای آنهاست. اما تا وقتی برنامه مدونی برای این موضوع از سوی مسوولان امر؛ اندیشیده نشود، این اقدامات یک دور باطل است؛ چون رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی یک کار بسیار حساس است که متولی مشخصی می‌خواهد اما متاسفانه نه‌تنها برنامه جامع و مدونی در رابطه با این موضوع وجود ندارد، بلکه حتی متولی مشخصی هم نیست که بتواند در این زمینه پاسخگو باشد. در حالی که با این موضوعات باید به صورت علمی برخورد شود، چون این معضلات یک موضوع انسانی و اجتماعی است.
منبع:روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha