چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 32790

یک متخصص تغذیه گفت: مواد غذایی آماده سرشار از انرژی هستند و مواد زائد و سمی زیادی را وارد خون می‌کنند و مهمترین ارگانی که آن را تحت فشار قرار می‌دهد، دستگاه گوارش است

سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه گفت: مواد غذایی آماده سرشار از انرژی هستند و مواد زائد و سمی زیادی را وارد خون می‌کنند و مهمترین ارگانی که آن را تحت فشار قرار می‌دهد، دستگاه گوارش است.
 
میترا زراتی متخصص تغذیه در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: چربی‌ها در الگوهای غذایی ایرانیان حرف اول را می‌زنند و هنوز هم بسیاری از ایرانیان هستند که غذاهای خود را با روغن‌های جامد تهیه می‌کنند و چربی را جزء اصلی غذای خود دانسته و نبودن آن را صحیح نمی‌دانند.

وی گفت: باید فرهنگ غذایی ایرانیان اصلاح شود و افراد از چربی کمتری در تهیه غذاها استفاده کنند و از مصرف غذاهای آماده از جمله مرغ سوخاری، سوسیس، کالباس، ماهی و میگوهای سوخاری شده پرهیز کنند. به دلیل اینکه این مواد غذایی سرشار از انرژی است و مواد زائد و سمی زیادی را وارد بدن می‌کند. مهمترین ارگانی را که تحت فشار قرار می‌دهند، دستگاه گوارش است که مصرف این گونه غذاها بروز سرطان‌های مختلف را افزایش می‌دهد.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: امروزه مصرف غذاهای آماده دریایی مانند ماهی و میگوی سرخ شده نیز در برنامه غذایی ایرانیان رایج شده است که نه تنها مواد غذایی ارزشمند و مورد نیاز را به بدن نمی‌رساند بلکه بسیاری از مواد سمی و زائد را وارد خون می‌کند که انباشته شدن این مواد سمی موجب بروز سرطان‌های مختلف در بدن می‌شود و غذاهای آماده نیز در فرهنگ ایرانی جای خود را روز به روز بیشتر باز کرده که بسیار خطرآفرین است.

زراتی افزود: سبد غذایی خانواده‌های ایرانی مطلوب نیست، ایرانیان به خوبی غذا مصرف نمی‌کنند. ارزش‌های غذایی جابه‌جا شده است و خیلی از افراد به جای استفاده از نان‌ها از شیرینی‌ها استفاده می‌کنند و تصور می‌کنند که مصرف شیرینی‌ها کربوهیدرات مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند؛ شیرینی‌، کیک و بیسکویت فاقد ویتامین‌های گروه "ب" و فیبر است و صرفاً انرژی را به بدن می‌رساند.

وی بیان داشت: مصرف گوشت زیاد می‌تواند موجب بروز بیماری‌های خود ایمنی شود و می‌توان پروتئین‌های گیاهی را جایگزین پروتئین‌های حیوانی کرد و حبوبات که از مهمترین پروتئین‌های گیاهی است، می‌تواند مواد غذایی مفیدی را به بدن برساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha