نتایج پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد پرستاری با گرایش مراقبت های ویژه نشان داد که خنده درمانی بر کاهش فشارخون بیماران تحت درمان با همودیالیز موثر است و برخلق افسرده آنها پس از 8 جلسه اثر مثبت می گذارد.

سلامت نیوز : نتایج پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد پرستاری با گرایش مراقبت های ویژه نشان داد که خنده درمانی بر کاهش فشارخون بیماران تحت درمان با همودیالیز موثر است و برخلق افسرده آنها پس از 8 جلسه اثر مثبت می گذارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری کشور، یکی از مشکلات جامعه بهداشتی قرن بیست و یکم شیوع روز افزون بیماری های مزمن و عوارض درمانی آنهاست. یکی از این بیماری ها نارسایی مزمن کلیوی و درمان با همودیالیز است که بکارگیری راهی کم عارضه و کم هزینه برای کنترل عوارض آن اهمیت بسیاری دارد.

خنده درمانی یکی از روش های درمانی کم خطر و کم هزینه است که می تواند در این بیماران کمک کننده باشد از همین رو پژوهشی با عنوان "بررسی تاثیر خنده درمانی بر میزان فشارخون و افسردگی بیماران تحت درمان با همودیالیز" در مراجعه کنندگان به مرکز آموزشی و درمانی بوعلی سینا شهر قزوین در سال 88-89  انجام شد.

در این پژوهش کارآزمایی بالینی بر روی 26 زن و 14 مرد انجام شد و پرسشنامه ای در 3 بخش پر شد. همچنین خنده درمانی با استفاده از لوح فشرده برنامه های خنده دار 16 جلسه 30 دقیقه ای (هفه ای 2 جلسه برای 8 هفته) اجرا شد.

نتایج این تحقیق نشان داد که خنده درمانی در کاهش پرفشاری خون بیماران دیالیزی موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha