چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 32799
سلامت نیوز :استادیار گروه تغذیه و بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مصرف روغن‌هایی مانند روغن‌های جامد و کره که جذب بدن می‌شوند، خطر بروز سرطان "کولون" را افزایش می‌دهند.
 
آزیتا حکمت‌دوست استادیار گروه تغذیه و بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: کبد چرب بیماری است که بر اثر انباشته شدن چربی در سلول‌های کبدی ایجاد می‌شود و بر اثر این انباشته شدن چربی، در کبد هپاتیت چرب غیرالکلی ایجاد می‌‌کند.

وی گفت: مصرف ویتامین E یکی از درمان‌های بیماری کبد چرب است که بیماران با مصرف این ویتامین بهبود کافی پیدا نکرده‌اند. ویتامین E در درمان بیماران مبتلا به کبد چرب نتیجه نداده است.

استادیار گروه تغذیه و بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: بهترین روش برای درمان بیماری کبد چرب تغییر سبک زندگی است، رعایت رژیم غذایی سالم و روزانه 20 دقیقه ورزش کردن می‌تواند عوارض این بیماری را کاهش دهد.

حکمت دوست گفت: مبتلایان به کبد چرب باید مصرف قندهای ساده را بسیار محدود کنند به دلیل اینکه قندهای ساده پس از مصرف وارد کبد شده و به تری‌گلیسیرید تبدیل می‌شود. افراد باید به جای مصرف کربوهیدرات‌های ساده از کربوهیدرات‌های پیچیده استفاده کنند.

وی بیان داشت: افراد مبتلا به کبد چرب مصرف چربی را بسیار محدود کنند؛ به خصوص چربی‌های اشباع، کره و روغن‌های جامد نباتی و به مقدار زیادی سبزی و میوه استفاده کنند به دلیل اینکه فیبر موجود در میوه‌ها جذب چربی را کاهش می‌دهد.

استادیار گروه تغذیه و بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: حدود 10 درصد از ایرانیان مبتلا به کبد چرب هستند ولی این آمار در کشورهای غربی به 30 تا 40 درصد می‌رسد. کبد چرب بیماری است که علامتی ندارد و بالا بودن آنزیم‌های کبدی در آزمایش ساده بیماری کبد چرب را نشان می‌دهد البته این بیماری دارای درجات مختلف است که درجه 3 و 4 حد خطرناک این بیماری است.

حکمت دوست ادامه داد: غذاهای چرب خطر بروز بدخیمی‌ها از جمله سرطان‌ها را افزایش می‌دهد و کسانی که زیاد چربی مصرف می‌کنند بروز سرطان‌ها در آنها زیاد است و تحقیقات نشان داده است که خطر سرطان سینه در زنانی که چربی زیاد مصرف می‌کنند بیشتر است.

وی گفت: از میان روغن‌ها، روغن زیتون و کرچک جذب نمی‌شود. بسیاری از افراد بر این باور هستند که مصرف چربی‌ها عبور مواد غذایی را از روده آسان‌تر می‌کند که این باور، باور صحیحی است و برخی از روغن‌ها مانند روغن زیتون و کرچک این خاصیت را دارند و جذب نمی‌شوند ولی روغن‌های دیگری مانند مثل روغن‌های جامد و کره جذب بدن می‌شوند و خطر بروز سرطان "کولون" را افزایش می‌دهند.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: مواد غذایی آماده سرشار از انرژی هستند و مواد زائد و سمی زیادی را وارد بدن می‌کنند و مهمترین ارگانی که آن را تحت فشار قرار می‌دهد، دستگاه گوارش است که مصرف این گونه غذاها بروز سرطان‌های مختلف را افزایش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha