چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 32800
سلامت نیوز : رئیس انجمن دندانپزشكی كودكان ایران گفت: هرگز نباید اطفال را با شیشه شیر در رختخواب گذاشت زیرا با انتشار باكتری در دهان دندانهایشان پوسیده می‌شود.
 
مجتبی وحید گلپایگانی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: اگر طفل خردسال را همراه با شیشه به تختخواب بگذاریم خطر بطری شیشه و صدمه به دندان‌های كودك به دلیل مواد قندی تشدید و افزایش می‌یابد. به طوری كه در آن شرایط دندان‌های كودك سریعاً و به شدت دچار پوسیدگی می‌شود.

وی افزود: غالباً عارضه شیشه پستانك‌دار برای دندان‌های كودكان شیرخوار در این شرایط ایجاد و تشدید می‌شود به خصوص اینكه بطری حاوی مایعات شیرین از قبیل شیر، غذاهای فرموله، آبمیوه و آب قند یا نوشابه‌های شیرین باشد و طفل مكرراً به ویژه در موارد خاص از آن تغذیه كند.

گلپایگانی تصریح كرد: باكتری‌هایی كه داخل پلاك‌های دندان وجود دارند از مواد قندی موجود در اینگونه مایعات تغذیه و تولید اسید می‌كنند و اسید نیز مینای دندان را تخریب و باعث پوسیدگی و فساد دندان می‌شود.

رئیس انجمن دندانپزشكی كودكان ایران گفت: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد هر زمان طفل، مایعاتی كه حاوی مواد قندی است را می‌خورد حداقل به مدت 20 دقیقه دندان‌های كودك تحت تأثیر این نوع اسیدها قرار می‌گیرد و چون در موقع بیداری جریان بزاق زیاد است. باعث شسته شدن و دور شدن مواد فوق از سطح دندان‌ها می‌شود. اما در زمان خواب جریان بزاق كاهش می‌یابد و در نتیجه دندان‌های طفل به مدت طولانی در تماس و احاطه مواد قندی و اسیدهای تولیدی از میكروب‌هایی كه به سطح دندان‌ها چسبیده‌اند قرار می‌گیرد.

گلپایگانی خاطرنشان كرد: اگر دندان‌ها به مدت طولانی در اسید غوطه‌ور بماند و مواقعی كه طفل را با شیشه شیر كه حاوی مواد شیرین است در رختخواب بگذارند پوسیدگی‌های شدیدی در دندان‌های كودك ایجاد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha