چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 32806

به نظر می‌رسد در شرایطی كه وزرات بهداشت «مشاهده مواردی از بیماری وبا و شبه وبا» را تایید می‌كند، باید از روش‌های مستقیم‌تر و مناسب‌تری برای اطلاع رسانی در زمنیه پیشگیری از شیوع وبا استفاده كند. اطلاعیه‌های مطبوعاتی، بیانیه و حتی پخش انیمیشن‌های تبلیغاتی در این زمنیه می تواند پیامهای تاثیرگذارتری باشد تا آنكه حداقل تمام رستوران‌داران و مسئولان عرضه مواد غذایی در كشور به آن واقف شوند.

سلامت نیوز :در حالی‌كه روز گذشته اعلام شده «استفاده از سبزی در اغذیه فروشی‌ها تا اطلاع بعدی ممنوع است» بررسی خبرنگار ما از مراكز تهیه و توزیع غذا نشان می‌دهد كه همچنان در كنار غذا، سالاد و سبزی خوردن ارائه می‌شود.

در حالی‌كه روز گذشته اعلام شده «استفاده از سبزی در اغذیه فروشی‌ها تا اطلاع بعدی ممنوع است» بررسی خبرنگار ما از مراكز تهیه و توزیع غذا نشان می‌دهد كه همچنان در كنار غذا، سالاد و سبزی خوردن ارائه می‌شود.

این موضوع در حالی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود كه مواردی از بیماری وبا در برخی مراكز درمانی مشاهده شده‌ و سبزی و آب آلوده جزو اصلی‌ترین راه‌های انتقال این بیماری است.

مشاهدات خبرنگار ایلنا از رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها حاكی از آن است كه استفاده از سبزی خوردن، جعفری خورد شده و سالاد همچنان ادامه دارد و این موضوع حتی در رستوران‌های معروف شهر نیز مشاهده شده است.

این در حالی است كه هیچ صحبتی از ممنوعیت عرضه سبزی و سالاد از سوی وزارت بهداشت در این گونه مراكز نیست.

یك اغذیه فروشی كوچك در خیابان جمهوری كه می‌گوید از امروز جعفری خورد شده در ساندویچ خود را حذف كرده، دلیل این كار خود را "شنیدن خبری از تلویزیون" اعلام می‌كند و می‌گوید: «پول خسارت پرداخت كردن را نداریم.»

گویا رستوران‌های بزرگ تهران به دلیل اینكه به راحتی می‌توانند خسارت احتمالی از توزیع سالاد و سبزی را پرداخت كنند، هنوز تصمیمی برای حذف آن نگرفته‌اند.

نظارت؛‌ حلقه مفقوده
به گفته "سیدعلی‌اصغر میر‌ابراهیمی"، رئیس اتحادیه صنف رستوران و سلف سرویس تهران تنها 900 رستوران در تهران با مجوز فعالیت می‌کنند، اما بیش از 1200رستوران غیرمجاز در تهران فعالیت می‌کنند که نمی‌توان نظارتی بر آنها داشت.

رئیس اتحادیه صنف رستوران و سلف سرویس تهران با ارائه این آمار گفته:«ما هیچ نظارتی بر فعالیت رستوران‌هایی كه مجوزی ندارند، نداریم. »

این در حالی‌است كه رییس اتحادیه اغذیه فروشان نیز اعلام كرده كه ۳ هزار اغذیه فروشی در تهران فعالیت دارند.

اگر آمار آشپزخانه‌های تهیه غذا را نیز به این آمارها اضافه كنیم حدود 6 هزار مكان غذای شهروندان تهرانی را تهیه می‌كنند. نظارت بر این تعداد محل با توجه به نیروی نظارتی دانشگاه علوم پزشكی تهران و دانشگاه شهید بهشتی كار سخت و تا حدودی غیر ممكن به نظر می‌رسد، اتفاقی كه باعث شده، اغلب آنها هشدارهای وزارت بهداشت را جدی نگیرند.

هشدار، اطلاعیه، اظهار نظر
وزارت بهداشت به‌عنوان متولی سلامت جامعه در سه روز اخیر در زمینه وبا اقدام به چند مورد اطلاع رسانی كرده‌است.

یك‌روز پس از انتشار خبر مشاهده شبه وبا در استان‌های البرز و زنجان، در خبری به نقل از رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر، اعلام شد كه «استفاده از سبزیجات در رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها تا اطلاع ثانوی ممنوع است.»

گویا  گفت: «ممنوع شدن استفاده از سبزی در رستوران‌ها و اغذیه‌ فروشی‌ها به صاحبان این اماكن ابلاغ شده است و هم‌وطنان در صورت مشاهده تخلف در این مراكز، مراتب را به نزدیكترین مركز بهداشتی درمانی و یا سامانه اطلاعات بهداشت محیطی با شماره تلفن 09678 اطلاع دهند.»

تیتر مطلبی كه چند ساعت بعد از اظهار نظر دكتر گویا روی سایت وزارت بهداشت قرار گرفت نیز این بود: «اطمینان از سلامت آب آشامیدنی مصرفی، از ابتلا به بیماری وبا جلوگیری می‌كند» این مطلب در زمینه پیشگیری از ابتلا به وبا جنبه اطلاع‌رسانی داشت.»

در حالی كه امكان ارتباط با تنها مسئولی كه با عنوان رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر مسئولیت اطلاع‌رسانی در زمینه وبا را برعهده دارد، ایجاد نشده، قرار است اطلاع‌رسانی در این زمینه تنها از سوی پایگاه وزارت بهداشت انجام گیرد، این پایگاه امروز نیز در قالب نقل قولی از معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی اراك آورده است كه «مردم پیشگیری از وبا را جدی بگیرند»

در این اظهار نظر آمده است كه «با توجه به مشاهده مواردی از بیماری وبا و شبه وبا، مردم باید اقدامات پیشگیری از این بیماری را جدی بگیرند.»

به نظر می‌رسد در شرایطی كه وزرات بهداشت «مشاهده مواردی از بیماری وبا و شبه وبا» را تایید می‌كند، باید از روش‌های مستقیم‌تر و مناسب‌تری برای اطلاع رسانی در زمنیه پیشگیری از شیوع وبا استفاده كند. اطلاعیه‌های مطبوعاتی، بیانیه و حتی پخش انیمیشن‌های تبلیغاتی در این زمنیه می تواند پیامهای تاثیرگذارتری باشد تا آنكه حداقل تمام رستوران‌داران و مسئولان عرضه مواد غذایی در كشور به آن واقف شوند.

جالب اینجاست كه گردانندگان پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت حتی خبر «ممنوعیت استفاده از سبزیجات در رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها تا اطلاع ثانوی» را در صدر اخبار خود یا در یكی از گزینه‌های تیترهای اصلی و عكس خود نیز قرار نداده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha