سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3281

آژانس فضایی آمریکا، ناسا، از کشف ستاره ای درحال انفجار - ابرنواختر - که بسیار درخشان تر از همه ابرنواخترهای کشف شده قبلی است خبر داده است.

کشف درخشان ترن ابرنواختر توسط منجمان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی، این ابرنواختر سپتامبر گذشته در یک کهکشان دورافتاده رؤیت شد و از آن زمان توسط انواع تلسکوپ های زمینی و فضایی رصد شده است.

این مشاهده این سوال را برای منجمان پدید آورده که آیا انفجار مشابهی در فاصله ای نزدیک تر، یعنی در داخل کهکشان راه شیری، در آستانه وقوع است یا نه.

ابرنواختر زمانی اتفاق می افتد که یک ستاره درحال مرگ در فرآیندی بسیار خشن منفجر شده و مقدار عظیمی انرژی که نور آن می تواند از نور کل کهکشان محل وقوع بیشتر باشد آزاد می کند.

تاکنون صدها ابرنواختر در کهکشان های دیگر ضبط شده است، اما این یکی کارشناسان را متحیر کرده است.

میزان تابندگی این ابرنواخر برای 70 روز درحال افزایش بود که تصور می شود در این مدت پنج بار درخشان تر از هر ابرنواختر دیگری که تاکنون رؤیت شده بوده است.

پژوهشگران می گویند ستاره ای که منفجر شده احتمالا دارای حداکثر جرمی است که یک ستاره می تواند داشته باشد؛ یعنی شاید تا 150 برابر خورشید.

نِیتان اسمیت، سرپرست تیم محققان از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی می گوید همین درخشش خارق العاده است که از آن پدیده ای غیرعادی می سازد.

وی گفت: "چیزی حدود 400 میلیارد ستاره وجود دارد و شاید تعداد ستارگانی که جرمشان آنقدر عظیم باشد که چنین انفجاری ایجاد کنند از یک مشت تجاوز نکند."

محققان می گویند ستاره ای را در کهکشان ما شناسایی کرده اند که احتمال دارد روزی در آینده با همین شدت و تابندگی منفجر شود.

آنها می گویند خیلی بعید است که چنین حادثه ای زمین را تهدید کند اما ممکن است آنقدر نور در آسمان بپاشد که بتوان با آن در تاریکی شب کتاب خواند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha