رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مهمترین عامل بروز و شیوع بیماری وبا رفت و آمد اتباع پاكستان به كشور است كه مستقیم به شهرهای مركزی ایران هم آمده‌اند و بسیاری از آنها را هنگام تگدی گری در چهارراه‌ها می‌توانیم ببینیم

سلامت نیوز : رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مهمترین عامل بروز و شیوع بیماری وبا رفت و آمد اتباع پاكستان به كشور است كه مستقیم به شهرهای مركزی ایران هم آمده‌اند و بسیاری از آنها را هنگام تگدی گری در چهارراه‌ها می‌توانیم ببینیم، آنان به عنوان كارگر در برخی مزارع سبزی و صیفی كاری هم مشغول كار هستند.
 
حسینعلی شهریاری در گفت و گو با فارس، افزود: مشكل شیوع بیماری وبا مسئله جدیدی نیست و تقریباً هر سال در این فصل با آن مواجه هستیم، مهمترین عوامل بروز آن هم معمولاً اتباع كشورهای شرقی به خصوص پاكستان است كه از مرزهای شرقی مانند سیستان و بلوچستان به طور مرتب به كشورمان رفت و آمد دارند و به علت رعایت نشدن اصول بهداشتی در این كشور ناقل میكروب وبا به كشور ما هستند.

وی ادامه داد: بسیاری از مرزنشینان شرقی كشورمان نیز به كشور پاكستان رفت و آمد دارند و حتی 2 ماه پیش شاهد جمع زیادی از ایرانیان بودیم كه برای یك مراسم عروسی از مرز شرقی به پاكستان رفته بودند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی افزود: شواهد نشان می‌دهد كه برخی از اتباع پاكستان برای پیدا كردن كار یا گدایی، مستقیم به شهرهای مركزی ایران مانند تهران، اصفهان و قم می‌آیند، حتی برخی از آنان به عنوان كارگر خارجی ارزان قیمت در مزارغ سبزی و صیفی كاری مشغول كار می‌شوند و به علت اینكه در این كشور بیماری وبا شایع است و اصول بهداشتی رعایت نمی‌شود این بیماری را كشورمان منتقل می‌كنند.

شهریاری اضافه كرد: با وجود این مشكلات همیشه خطر شیوع وبا در اواخر تابستان و اوایل پاییز در كشور وجود دارد البته ممنوعیت مصرف سبزی، كاهو و سالاد در رستورانها و اغذیه فروشی‌ها اقدام واقعاً درستی بود و مصرف این مواد در خانه‌ها نیز باید در صورتی انجام شود و مردم باید به خوبی و به طور كامل طبق دستورالعمل وزارت بهداشت آنها را ضدعفونی كنند.

وی گفت: تاكنون موردی از مرگ و میر ناشی بیماری وبا به كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گزارش نشده است و یك مورد مرگ نیز كه مشكوك به التور(شبه وبا) بود بعداً مشخص كه به این علت نبوده است اما افراد مسن و كودكان در صورتی كه به این بیماری مبتلا شوند در صورتی كه بیماری آنها دیر تشخیص داده شود ممكن است در خطر مرگ قرار بگیرند. بیماری وبا با كسی تعارف ندارد.

رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره اطلاع رسانی دستگاهها درباره شیوع بیماری وبا نیز گفت: رسانه‌ها و صدا و سیما در آگاه سازی مردم نسبت به این بیماری مسئولیت سنگینی دارند. مسئولان نیز باید بدانند كه شیوع یك بیماری واگیر مثل وبا مسئله امنینی نیست و باید با شفافیت موضوع را برای مردم توضیح دهند.

وی در پاسخ به اینكه امكان دارد به علت نشت فاضلاب به آبهای لوله كشی آلودگی وارد آبهای لوله كشی هم بشود، گفت: بسیار بعید است و طی 20 تا 25 سال گذشته من چنین پدیده‌ای را نشنیده‌ام و به نظر من آب آشامیدنی لوله كشی كشور سالم است و مشكلی ندارد. فقط در جاهایی كه مردم به آب لوله كشی دسترسی ندارند و مجبورند از آبهای دیگر از جمله آب چاهها استفاده كنند نگرانی وجود دارد.

وی اضافه كرد: در مورد ورود بیماری وبا به كشور باید به این نكته هم توجه داشته باشیم كه وضعیت عراق هم از نظر شیوع بیماریهای واگیر نگران كننده است كه احتمال ورود بیماریها از مرزهای غربی هم نباید از نظر دور بماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha