شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 32825
سلامت نیوز :سوپروایزر اتاق عمل ارولوژی گفت: با توجه به سن افراد و ابتلاء به انواع بیماری ها از قبیل بیماری های قلبی، ریوی و خونی گاهی جراحی برای درمان بیماران ارولوژی مناسب نیست و در چنین مواردی لیزردرمانی توصیه می شود.


جلال الدین رحمانی در گفت وگو با نظام پرستاری کشور اظهار کرد: درمان بزرگی خوش خیم پروستات ( BPH ) در برخی بیماران مسن با بیماری های زمینه ای سونداژ تا پایان عمر است که هر 3 هفته یکبار تعویض می شود.

وی ادامه داد: چنانچه وزن پروستات بزرگ شده به حداکثر 45 گرم برسد به درمان دارویی پاسخ نمی دهد و بنا بر نظر پزشک متخصص یکی از انواع درمان های جراحی (روش بسته TURP و یا پروستاتکتومی باز) استفاده می شود.

سوپروایزر اتاق عمل اورولوژی افزود: در روش بسته TURP از طریق مجرای ادرار پروستات بزرگ شده تراشیده و برداشته می شود اما در پروستاتکتومی باز برشی در ناحیه سوپراپوبیک داده و غده پروستات برداشته می شود.

رحمانی گفت: اگر چه در بزرگی خوش خیم پروستات 70 تا 80 درصد غده برداشته می شود اما جراح حین عمل کپسول پروستات را برنمی دارد از این رو برگشت مجدد بزرگی پروستات نه در فاصله زمانی کوتاه بلکه پس از گذشت 5 تا 6 سال را انتظار داریم.

وی ادامه داد: انتخاب شیوه درمان اعم از دارویی و جراحی بر اساس نتایج معاینه، نمونه برداری و اندازه گیری حجم  پروستات به کمک روش تصویربرداری سونوگرافی است.

سوپروایزر اتاق عمل ارولوژی افزود: بزرگی خوش خیم پروستات غالباً در مردان در سنین بالاتر از 50 سال و با علائم و نشانه های متعددی چون تکرر ادرار، سوزش و دفع دردناک ادرار دیده می شود.

رحمانی یادآورشد: غده پروستات از 5 لب(یک بخش میانی، 2 بخش لترال و طرفین، یک بخش قدامی و یک بخش خلفی) تشکیل شده است که در بزرگی خوش خیم پروستات 2 لب لترال(بخش طرفین) به سمت داخل مجرای ادرار رشد کرده و سبب افزایش حجم باقیمانده ادرار در مثانه، عفونت ادراری و گاهی بروز مشکلاتی برای حالب و مثانه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha