سلامت نیوز : روش جدید درمان شایع ترین تومور داخل چشمی كودكان (رتینوبلاستوما) در بیمارستان حضرت رسول(ص) با موفقیت انجام شد.
دكتر ناصری پور فوق تخصص انكولوژی چشم و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه برای اولین بار است كه با كمك روش درمانی بیماران مبتلا به رتینوبلاستومای پیشرفته در كشور درمان می شوند، بر نقش اطلاع رسانی و آموزش عمومی در تشخیص زودهنگام این بیماری تاكید كرد.
وی اهمیت بكارگیری روش تزریق موضعی شیمی درمانی را تكمیل چرخه درمان بیماران مبتلا به رتینوبلاستوما خواند و افزود: هر روش درمانی كه در سطح دنیا برای درمان این نوع بیماری بكار گرفته می شود ما در بیمارستان حضرت رسول و بیمارستان فارابی انجام می دهیم.
دكتر ناصری پور با اشاره به مزایای بكارگیری این روش افزود: وقتی شیمی درمانی از طریق سیستماتیك انجام می شود عوارض ناشی از آن تمام بدن را درگیر می كند ولی آثار سوء بكارگیری از این روش موضعی است هرچند كه نباید فراموش كنیم این هم یك روش شیمی درمانی است و عوارض خاص خود را دارد.
فوق تخصص انكولوژی چشم با تاكید بر اینكه بكارگیری روش تزریق موضعی شیمی درمانی تنها با تشخیص متخصص و در شرایط خاص صورت می گیرد افزود: تنها در موارد پیشرفته و در صورتی كه بیماری به سایر روش های درمانی جواب ندهد از این روش استفاده می كنیم.
وی با بیان اینكه همیشه احتمال عود این بیماری وجود دارد تصریح كرد: یكی از مشكلات اساسی در درمان این بیماران عود بیماری است چنانچه در مدت یكسال پس از آخرین مرحله درمان عودی صورت نگیرد با احتمال بیش از 90 درصد می توان گفت كه بیمار بهبودی كامل پیدا كرده است.
گفتنی است: تا قبل از سال 1380  بیماران مبتلا به تومورهای چشمی تنها بیمارانی بودند كه برای درمان به خارج از كشور اعزام می شدند اما از 10 سال پیش با  راه اندازی بخش  انكولوژی چشم در بیمارستان حضرت رسول، تمام خدمات درمانی این نوع بیماران در داخل كشور انجام می شود و تاكنون نتایج خوب و قابل قبولی داشته است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در توصیه خود به خانواده ها تاكید كرد: متاسفانه بیماران وقتی مراجعه می كنند كه بیماری در مراحل پیشرفته است در نتیجه میزان موفقیت در حفظ چشم و  سلامت بیمار كمتر می شود بنابراین آگاهی رساندن به والدین در زمینه علائم بیماری بسیار با اهمیت است.
وی با اشاره به نشانه های بروز این بیماری گفت: یكی از علامت های مهم دیده شدن مردمك سفید رنگ یا لوكوكوریا است كه والدین ممكن است احساس كنند چشم های كودكشان در تاریكی برق می زند و می درخشد ولی با وجود اینكه متوجه علامت بیماری می شوند به آن اهمیت نمی دهند و به دنبال تشخیص و درمان آن نیستند.
دكتر ناصری پور ادامه داد: علامت دیگر بیماری انحراف چشم است كه ممكن است والدین خیلی جدی نگیرند و آن را با  انحراف چشمی مادرزادی اشتباه بگیرند و از درمان آن غفلت كنند در نتیجه آشنایی والدین به این علائم و مراجعه به موقع آنان می تواند در درمان موفق تومور داخلی چشمی بسیار كمك كننده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha