یك متخصص پوست و مو با بیان اینكه حمام آفتاب و استفاده از دستگاه‌های سولاریوم به هیچ عنوان برای سلامت پوست مناسب نیست، گفت: شانس بروز سرطان پوست در افرادی كه به اقتضای شغل‌شان به طور مداوم درمعرض نور آفتاب هستند نسبت به افرادی كه به طور ناگهانی در معرض آفتاب قرار می‌گیرند، كمتر است.

سلامت نیوز : یك متخصص پوست و مو با بیان اینكه حمام آفتاب و استفاده از دستگاه‌های سولاریوم به هیچ عنوان برای سلامت پوست مناسب نیست، گفت: شانس بروز سرطان پوست در افرادی كه به اقتضای شغل‌شان به طور مداوم درمعرض نور آفتاب هستند نسبت به افرادی كه به طور ناگهانی در معرض آفتاب قرار می‌گیرند، كمتر است.

سیدشهاب الدین محسنی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: علائم ناشی از قرار گرفتن ناگهانی در معرض نور شدید خورشید، در ابتدا شبیه به آفتاب سوختگی است اما ممكن است بعدها دچار سرطان هم بشوند.

وی گفت: اگر شخص در معرض نور شدید آفتاب قرار بگیرد، دچار عوارض ناشی از آفتاب سوختگی می‌شود. اغلب بین ساعت 11 تا 3 بعدازظهر با اوج تابش اشعه UV كه عامل آفتاب سوختگی است،‌روبه‌رو هستیم.

دكتر محسنی در توضیح علائم آفتاب سوختگی اظهاركرد: قرمزی، التهاب و در موارد شدیدتر تاول و درد شدید از جمله تظاهرات پوستی آفتاب سوختگی هستند.

وی افزود: البته علائم سیستمیك چون تب، حالت تهوع و استفراغ نیز در موارد حاد آفتاب سوختگی به چشم می‌خورد.

این متخصص پوست و مو با اشاره به اینكه بدن احتیاج به مقادیری از ویتامین D دارد كه می‌تواند با تابش آفتاب دربدن ساخته شود، گفت: به مدت 5 تا 10 دقیقه قرارگرفتن در معرض نورآفتاب می‌تواند تامین كننده این نیاز باشد.

وی درباره پیشگیری از آفتاب سوختگی توصیه كرد: مردم سعی كنند تا حد ممكن در معرض نورآفتاب قرار نگیرند. البته علاوه بر استفاده از ضدآفتاب‌ها كه ضروری هستند به همراه داشتن وسایل محافظت كننده مانند كلاه‌های لبه‌دار، پوشش مناسب و عینك آفتابی كه مانع از نفوذ اشعه UV به بدن انسان می‌شوند، نیز لازم است.

این متخصص پوست و مو با بیان اینكه انعكاس نور خورشید در مكان‌هایی نظیر سواحل دریا شدیدتر است گفت: آفتاب سوختگی در این مكان‌ها، آسیب بیشتری به پوست وارد می‌كند. همچنین كودكان به علت داشتن پوستی حساس‌تر، در مقابل نور آفتاب نیز مقاومت كمتری دارند.

دكتر محسنی توصیه كرد كه تا حد ممكن كودكان در ساعات اوج تابش اشعه UV به بیرون از منزل برده نشوند. در غیر اینصورت لازم است با استفاده از وسایل محافظت كننده، از كودك در برابر نورآفتاب محافظت شود. به عنوان مثال اگر كودك را در كالسكه می‌گذارند توجه داشته باشند كه كالسكه حتما سایبان داشته باشد.

وی با بیان اینكه استفاده از كرم‌های ضدآفتاب برای نوزادان و كودكان از 6 ماهگی به بعد امكان‌پذیر است، گفت: ضدآفتاب‌هایی كه برای كودكان استفاده می‌شود، ضدآفتاب فیزیكالند و دارای تركیباتی هستند كه نور آفتاب را منعكس می‌كنند. البته ضد آفتاب‌های كودكان با در نظر گرفتن پوست حساس، لطیف و نازك‌تر آن‌ها تهیه می‌شوند.

دكتر محسنی ادامه داد: اكنون در ضد آفتاب‌هایی كه برای بزرگسالان تجویز می‌شود و در بازار نیز موجود است، سعی بر این است كه در پروسه تولیدشان، علاوه بر تركیبات شیمیایی موجود، تركیبات فیزیكال نیز مانند زینك اكساید وتیتانیوم دی اكساید كه اشعه نوع A و B را منعكس كنند و تاثیر بهتری دارند، لحاظ شود.

وی درباره تفاوت اشعه A و B ماوراءبنفش توضیح داد: اشعه ماوراء بنفش نوع B طول موجی بین 280 تا 320 نانومتر دارد و تاثیری كه برروی پوست می‌گذارد سطحی‌تر است و باعث قرمزی، التهاب و آفتاب سوختگی پوست می‌شود.اما اشعه ماوراء بنفش نوع A طول موج بلندتری دارد كه از 320 نانومتر به بالاست و نفوذ بیشتری هم در پوست دارد. اشعه نوع A از شیشه معمولی پنجره عبور می‌كند اما نوع B، جذب شده و از شیشه عبور نمی‌كند.

این متخصص پوست و مو، درباره رابطه شدت آفتاب سوختگی با رنگ پوست اظهار كرد: به هر میزان كه پوست روشن‌تر باشد، در مقابل نور آفتاب حساس‌تر است.

وی ادامه داد: درپوست‌های تیره‌تر، سلول‌هایی به نام ملانوسیت وجود دارند كه رنگ‌دانه‌های پوستی تحت عنوان «ملانین» را ایجاد می‌كنند. در پوست‌های تیره ملانین بیشتر و گسترده‌تر است. ملانین هم كه نقش حفاظتی در برابر نور آفتاب دارد، اشعه‌های مضر را جذب كرده و مانع از تاثیرات مخرب آن می‌شود. اما میزان ملانین در پوست‌های روشن كمتر بوده و به همین نیز این افراد در مقابل نور آفتاب حساس‌تر هستند.

به گفته دكتر محسنی، اشعه‌های ماوراء بنفش نور خورشید موجب ابتلا به سرطان‌های پوستی می‌شوند.

این متخصص پوست و مو با بیان اینكه اشعه مضر ماوراءبنفش علاوه بر ایجاد آفتاب سوختگی و تیرگی پوست و ایجاد لك‌های قهوه‌ای رنگ كه شبیه خال هستند، دربروز سرطان‌های پوستی نیز موثر‌اند، گفت: اگر شخصی در معرض آفتاب قرار بگیرد، به مرور ممكن است تغییراتی در كلاژن یا بافت‌های نگه دارنده پوست‌ها ایجاد شده و پوست چروك شود. در نهایت نیز ایجاد سرطان‌های پوستی از مضرات قرار گرفتن پوست در معرض نور آفتاب است.

دكتر محسنی تاكید كرد: در مناطقی كه نورآفتاب بیشتر می‌تابد و همچنین در مردان برخی از انواع سرطان‌های پوست شیوع بیشتری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha