شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۴
سلامت نیوز : وزیر بهداشت علت اصلی شیوع بیماری وبا در كشور را ورود غیرقانونی اتباع بیگانه و آبیاری سبزیجات با فاضلاب عنوان كرد و گفت: موارد فوتی وبا در كشور كمتر از انگشتان دست است.

به گزارش ایسنا  مرضیه وحید دستجردی در حاشیه افتتاح چند طرح بهداشتی در مشهد گفت: مشكل ما در زمینه شیوع وبا، ورود اتباع بیگانه است.

وی افزود: متاسفانه در برخی از مناطق روستایی سبزیجات و صیفی‌جات، به صورت غیرقانونی با فاضلاب آبیاری می‌شود و در برخی از موارد نیز آب مورد استفاده كلر زنی نشده و باعث شیوع این بیماری می‌شود كه در این دو مورد، عدم نظارت دقیق توسط بخش خصوصی علت آن است.

وی در خصوص آمار مبتلایان و تعداد افراد فوتی مرتبط با وبا در كشور گفت: تعداد این افراد در كشور زیاد نیست و تعداد فوتی‌های ما در استان خراسان رضوی صفر و در كل كشور كمتر از تعداد انگشتان دست است.

وی به مردم توصیه كرد: حتما قبل از استفاده از سبزیجات، آن‌ها را به صورت كامل و در چهار مرحله بشویند و به هیچ وجه از آب غیر لوله كشی استفاده نكرده و از دستفروش‌ها نیز مواد غذایی خود را تهیه نكنند.

دستجردی درباره ممنوعیت استفاده از سبزیجات در رستوران‌ها گفت: ما منع استفاده از سبزیجات را اعلام نكرده‌ایم و هر كسی كه می‌خواهد از سبزیجات استفاده كند، با رعایت شست‌وشوی چهار مرحله‌ای، مانعی نیست، اما به علت عدم شست‌وشوی مناسب در برخی از رستوران‌ها تا اطلاع ثانوی عرضه سبزیجات در رستوران‌ها ممنوع شده است.

وی همچنین درباره شیوع بیماری سالك و برنامه وزارت بهداشت برای مقابله و پیشگیری از آن گفت: برای این موضوع برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده تا سالك به صورت كامل ریشه‌كن شود؛ به طوری كه امسال نسبت به سال گذشته تعداد مبتلایان به بیماری سالك در كشور 5 تا 6 هزار مورد كمتر از سال گذشته بوده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: در برخی از مناطق مشهد به ویژه در بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع) و به علت تخریب‌هایی كه صورت می‌پذیرد، حشره ناقل سالك رشد و نمو می‌كند كه با پیگیری‌های وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشكی مشهد، این مشكل در اطراف حرم حل شد و در بقیه مناطق نیز برنامه ما، ریشه كنی سالك طی چند سال آینده است.

دستور رییس‌جمهور برای گسترش برنامه پزشك خانواده در سراسر كشور طی 2 سال

دستجردی درباره آخرین خبرها از اجرای برنامه پزشك خانواده در كشور گفت: هیچ مشكلی در اجرای این طرح وجود ندارد و اگر معاونت نظارت راهبردی هر چه زودتر بودجه این بخش را به وزارت بهداشت اختصاص دهد، مشكلی نداریم. رییس‌جمهور نیز دستور داده به جای اتمام این طرح طی چهار سال، ظرف دو سال به صورت كامل اجرایی شود.

وزارت بهداشت 350 میلیارد تومان از سازمان‌های بیمه‌گر طلبكار است

امكان حضور بیمه‌های تكمیلی در بیمارستان‌های دولتی وجود دارد

وزیر بهداشت در خصوص معوقات سازمان‌های بیمه‌گر به بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها اظهار داشت: در حال حاضر وزارت بهداشت مبلغ 350 میلیارد تومان از سازمان‌های بیمه‌گر بویژه سازمان تامین اجتماعی طلبكار است كه با پرداخت این مبلغ مشكلات ما مرتفع می‌شود.

وی در خصوص بیمه‌های تكمیلی و ارائه خدمات این بخش در بیمارستان‌های دولتی گفت: امكان حضور بیمه‌های تكمیلی در بیمارستان‌های دولتی وجود دارد و باید مقدمات آن فراهم شود. معاونت درمان وزارت بهداشت در حال پیگیری این موضوع است.

وزیر بهداشت همچنین در مراسم افتتاح دانشكده پرستاری قوچان نیز گفت:   طی مدت زمان كوتاه و با پیگیری‌های مستمری كه توسط مسوولان استان، شهرستان قوچان و نماینده مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، شاهد آغاز به كار این دانشكده هستیم و امیدواریم با مهیا شدن شرایط لازم، 3 رشته كارشناسی بهداشت عمومی، فوریت‌های بهداشتی و بهداشت دهان و دندان را نیز در این دانشكده ایجاد كنیم.

دستجردی افزود: احداث و راه‌اندازی یك بیمارستان 120 تختخوابی برای شهرستان قوچان پیش بینی شده است كه امیدواریم در بودجه امسال ردیف خاصی را برای ساخت آن اختصاص یابد.

وزیر بهداشت گفت: جایگاه استان خراسان رضوی در كشور بسیار ارزنده است و ما این استان را به عنوان قلب و مغز كشور می‌دانیم كه به بركت حضور امام هشتم (ع) است.

وی افزود : هم اكنون دانشگاه علوم پزشكی استان خراسان در رده سوم و یا چهارم میان دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور است كه امیدوارم به رتبه اول و یا دوم ارتقاء یابد.

دستجردی تاكید كرد: برای دانشگاه علوم پزشكی استان خراسان رضوی ماموریت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تعریف كرده‌ایم؛ چرا كه استان خراسان رضوی و خصوصا شهر مشهد به علت وجود بارگاه ملكوتی امام هشتم(ع) مورد توجه مسلمانان جهان و بویژه شیعیان است.

وی تصریح كرد: خراسان رضوی دارای پتانسل بالایی در جذب توریست، بویژه توریست درمانی است و لازم است به این موضوع توجه بیشتری شود.

چهار هزار تخت به مجموعه تخت‌های بیمارستانی كشور اضافه شد

وزیر بهداشت گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، امسال 4هزار تخت به مجموعه تخت‌های بیمارستانی كشور اضافه شده و تا پایان سال نیز جشن تكمیل شبكه بهداشت روستایی در كل كشور برگزار می‌شود.

وی در پایان گفت: امسال تمامی فارغ‌التحصیلان مقطع دكترای رشته‌های پزشكی، بدون چون و چرا و رودربایستی در كل كشور توزیع می‌شوند و سعی می‌كنیم طی یك تا 2 سال آینده كمبودهای نیروی انسانی در كشور را مرتفع كنیم. همچنین امسال یكهزار و 600 متخصص با تخصص‌های گوناگون در سراسر كشور توزیع شده و مشغول به كار هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha