سلامت نیوز : رییس مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی كشور از ارایه پیش نویس بخشنامه متعاقب گزارش بازرسین ویژه از اورژانس‌های بیمارستانی خبر داد و گفت: طبق این بخشنامه ارزشیابی اعضای هیات علمی بر اساس كار در اورژانس‌های بیمارستانی خواهد شد.

دكتر غلامرضا معصومی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تاكید وزیر بهداشت بر سامان دهی اورژانس‌های بیمارستانی و اولویت این موضوع در سال 89، گفت: از ابتدای سال 89 و بنا به دستور وزیر بهداشت، ساماندهی اورژانس‌های بیمارستانی به عنوان یك اولویت به صورت جدی آغاز و اقدامات زیادی در این زمینه انجام شد.

وی به بازدیدها و جلسات مكرر با روسای دانشگاه‌های علوم پزشكی و بیمارستان‌ها به منظور ساماندهی اورژانس‌های بیمارستانی اشاره كرد و گفت: استقرار حاكمیت بالینی در بیمارستان‌ها از جمله امور زیربنایی در بیمارستان‌ها از سوی وزارت بهداشت كه آغاز آن از اورژانس‌های بیمارستانی خواهد بود. حتی چارت تشكیلاتی مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی زودتر از دیگر بخش‌ها به تصویب هیات امنای دانشگاه‌ها رسید.

دكتر معصومی با اشاره به تدابیر و اقدامات انجام شده در جهت اصلاح فضای فیزیكی اورژانس‌های بیمارستانی ادامه داد: در هر صورت در بحث ساماندهی اورژانس‌های بیمارستانی، تمام حوزه‌های وزارت بهداشت به نوعی درگیر موضوع هستند و تمام اقدامات لازم در این زمینه انجام و آماده ابلاغ به دانشگاه‌هاست. وظیفه وزارت بهداشت نیز نظارت بر روی این اقدامات است.

 در ارزشیابی بیمارستان‌ها، رتبه هیچ بیمارستانی نمی‌تواند بیشتر از رتبه اورژانس آن بیمارستان باشد

وی در این باره ادامه داد: از 3 ماه گذشته ارزشیابی اورژانس‌های بیمارستانی برای سال 90 در دستور كار قرار گرفت. به این ترتیب ارزشیابی هیچ بیمارستانی به لحاظ رتبه نمی‌تواند بیشتر از رتبه اورژانس آن بیمارستان باشد. این موضوع برای دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها عواقب بیمه‌ای و مالی به دنبال دارد چرا كه اگر ارزشیابی بیمارستانی یك درجه تنزل یابد درصد پرداختی بیمه به آن بیمارستان كاهش می‌یابد. برهمین اساس دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها تلاش مضاعفی را دنبال خواهند كرد.

دكتر معصومی ادامه داد: مورد دیگری كه از حدود 3 ماه گذشته در جهت سامان دهی اورژانس‌های بیمارستانی به تصویب رسید، بازرسی از اورژانس‌ها بود چرا كه ارزشیابی نهایی از اورژانس‌ها 3 ماه آخر سال انجام خواهد شد. براین اساس كمیته 5 نفر بازرسی از اورژانس‌های بیمارستانی از سوی وزیر بهداشت تعیین شد. این تیم 5 نفره بازدیدهای سرزده از اورژانس‌های تهران را در ماه مبارك رمضان در دستور كار داشتند. عمده‌ بازدیدها از مراكز تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشكی تهران و شهید بهشتی بود. در این تیم 5 نفره بنا نبود كه همه اورژانس‌ها مورد ارزیابی قرار گیرند بلكه به صورت سرزده تعدادی از اورژانس‌ها بررسی شدند تا به این ترتیب بازخورد سریعی از مشكلات اورژانس‌های بیمارستانی به اطلاع وزیر بهداشت برسد.

 پیش نویس بخشنامه متعاقب گزارش بازرسین ویژه اورژانس‌های بیمارستانی ارایه شد

وی افزود: در هر صورت براساس بازدیدهای صورت گرفته از اورژانس‌های بیمارستانی پیش نویش بخشنامه متعاقب گزارش بازرسین ویژه وزارتی تهیه و پیشنهادهایی را ارائه كرده است كه در مرحله‌ ابلاغ قرار دارد.

 تاثیر حضور اعضای هیات علمی در اوژانس‌های بیمارستانی در ارزشیابی و افزایش رتبه علمی آنها

دكتر معصومی با اشاره به پیشنهادهای مطرح شده در پیش نویس بخشنامه متعاقب گزارش بازرسین ویژه وزارتی، گفت: به منظور ورود فرایندی به اورژانس‌های بیمارستانی و روشن‌تر در نظر گرفتن ادغام آموزش و درمان در این بخشنامه تاكید شده كه ارزشیابی اعضای هیات علمی براساس كار در اورژانس‌های بیمارستان‌ها باشد چرا كه شاید اعضای هیات علمی حضور خوبی در اورژانس‌ها نداشته باشند. در این بخشنامه حضور اعضای هیات علمی در اورژانس‌ها تكلیف شده است. به این ترتیب حضور اعضای هیات علمی در اوژانس‌ها در ارزشیابی و افزایش رتبه علمی آنها تاثیر خواهد داشت.

تاكید مجدد بر حضور متخصص مقیم در اورژانس‌های بیمارستانی

وی افزود: همچنین در این بخشنامه تاكید زیادی بر حضور متخصص مقیم در اورژانس‌های بیمارستانی شده است. هر چند تعداد زیادی از اورژانس‌های بیمارستانی به این موضوع توجه كرده‌اند اما در این بخشنامه مجددا به حضور متخصص مقیم اورژانس تاكید شده است.

 بازدید از اورژانس‌های بیمارستانی سراسری است

تشكیل پنج تیم بازرسی برای بررسی دقیق تمام اورژانس‌های بیمارستانی بالای ورودی 30 هزار بیمار در سال

رییس مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی كشور گفت: بازدید از اورژانس‌های بیمارستانی به پایان نرسیده است. موازی با بازرسی از اورژانس‌ بیمارستان‌های تهران، بازرسی عمیق‌تری با تشكیل پنج تیم كارشناسی انجام می‌شود. به این ترتیب حدود 25 نفر از حوزه‌های مختلف درمانی 5 تیم بازرسی تشكیل داده‌اند كه تمام اورژانس‌های بالای ورودی 30 هزار بیمار در سال را به صورت دقیق بازدید می‌كنند. این بازدیدها با چك لیست خاص و به صورت دقیق انجام می‌شود. یك بازدید نیز به صورت شبانه و با چك لیست خاص انجام خواهد شد. این بازدیدها سراسری خواهد بود.

رییس اورژانس كشور در پایان گفت: در مجموع تا 3 یا 4 ماه دیگر درفت اولیه ارزشیابی اورژانس‌های بیمارستانی را خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha