سلامت نیوز :رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت گفت: طرحی در دست اجرا داریم كه بر اساس آن روانشناس در اورژانس‌های بیمارستان‌ها حضور یابد و نسبت به افرادی كه اقدام به خودكشی كرده‌اند، حمایت های روحی و روانی انجام دهد.
 
احمد حاجبی در گفت‌وگو با فارس، به مناسبت روز جهانی مبارزه با خودكشی اظهار داشت: برنامه‌ای تحت عنوان طرح پیشگیری از خودكشی از سال 79 با تكیه بر غربالگری افسردگی و درمان آن كه اساس آن آموزش لازم برای تشخیص و درمان افسردگی را به پزشكان و سایر پرسنل نظام مراقبت اولیه است اجرا شد كه در حال حاضر در اكثر دانشگاه‌های علوم پزشكی ادامه دارد.

وی افزود: این برنامه در سال 85 به كمك اضافه كردن به نظام پزشكی ارتقاء داده شد كه نتایج خوبی را هم در پی داشت.

حاجبی تصریح كرد: پس از آن طراحی طرح جامع پیشگیری از خودكشی انجام شد كه این طرح در حال حاضر در دو دانشگاه علوم پزشكی همدان و البرز در حال انجام است و بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد نتایج اجرای این طرح خوب بوده است.

وی گفت: گزارش نهایی این طرح هنوز استخراج نشده است و امیدواریم طی یك تا دو ماه آینده نتایج آن به طور قطعی خارج شود و اگر برنامه مناسب باشد در قالب برنامه كشوری آن را اجرا می‌كنیم.

حاجبی یادآور شد: اساس این طرح آموزش پرسنل نظام سلامت و مردم است چرا كه به عنوان مثال خودكشی یكی از مشكلاتی كه دارد انگ آن است كه بسیاری اوقات خانواده‌ افرادی كه اقدام به خودكشی می‌كنند به خاطر انگی كه خودكشی دارند، آن پنهان می‌كنند.

رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت اضافه كرد: باید فرهنگ‌سازی انجام شود كه خودكشی بر اساس یكسری مسائل و مشكلات روانشناختی اجتماعی به وجود می‌آید لذا باید با آموزش عمومی انگ این موضوع را كمتر كنیم.

حاجبی یادآور شد: منظور از انگ این است كه به عنوان مثال افرادی وجود دارند كه بعد از خودكشی به اورژانس مراجعه می‌كنند اما خانواده‌ها این موضوع را پنهان می‌كنند لذا اولا باید به مردم آموزش داده شود كه خودكشی راه‌حل مناسبی برای رفع مشكلات نیست كه این موضوع با آموزش مهارتهای زندگی و آموزش مهارت‌های انطباقی حل می‌شود.

وی گفت: در كنار آن عمده فعالیت‌های ما روی آموزش پرسنل نظام سلامت است كه با یك تشخیص به موقع افسردگی و پیگیری مناسب و درمان آن می‌توانیم از یك خودكشی در آینده جلوگیری كنیم.

حاجبی یادآور شد: به همین دلیل طرحی را در دست اقدام داریم كه با قراردادن یك روانشناس در اورژانس‌ها جهت افرادی كه اقدام به خودكشی می‌كنند و جان سالم به در می‌برند علاوه بر درمان جسمی، پیگیری‌ها و حمایت‌های روحی و روانی هم برای فرد انجام شود كه این موضوع می‌تواند تا حد زیادی از خودكشی‌های بعدی جلوگیری كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha