سلامت نیوز :رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از آماده‌باش كامل این وزارتخانه در مواجهه با بیماری وبا خبر داد و اظهار داشت: استفاده از سبزیجات در رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها تا اطلاع ثانوی ممنوع است. محمدمهدی گویا با عنوان این مطلب كه هنوز هیچ آماری از بیماری وبا در كشور از سوی مركز مدیریت بیماری‌ها اعلام نشده است، اظهار داشت: وزارت بهداشت برای كنترل وبا در كشور تا پایان مهرماه در آماده‌باش كامل به سر می‌برد و تمام تلاش‌های به‌كار گرفته شده در این خصوص به بهترین شكل ممكن انجام شده است.

وی از مزارع كشاورزی به عنوان كانون‌های انتقال وبا نام برد و افزود: استفاده از سبزیجات در رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها تا اطلاع ثانوی ممنوع است. گویا ادامه داد: ممنوع شدن استفاده از سبزیجات در رستوران‌ها و اغذیه‌‌فروشی‌ها به صاحبان این اماكن ابلاغ شده است و هموطنان در صورت مشاهده تخلف در این مراكز، مراتب را به نزدیك‌ترین مركز بهداشتی درمانی یا سامانه اطلاعات بهداشت محیطی با شماره تلفن 09678 اطلاع دهند.

وی با بیان اینكه شروع وبا در كشور در سال‌جاری به دنبال ورود اتباع كشورهای همسایه به صورت غیرقانونی و همچنین مسافرت‌های غیرقانونی ساكنان مناطق مرزی به كشورهای همسایه و ابتلا آنها به بیماری پس از بازگشت به كشور بوده است، خاطرنشان كرد: تمامی موارد این بیماری به محض ابتلای به آن یا بروز اولین علایم، شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند.

 گویا با اشاره به ورود غیرقانونی اتباع كشورهای همسایه، گفت: یكی از اماكنی كه اتباع بیگانه برای اشتغال به آن رو می‌آورند، مزارع كشاورزی و به خصوص مناطقی است كه در آنها سبزی‌كاری و صیفی‌‌كاری وجود دارد. به دلیل پراكندگی آنها در استان‌های مختلف و گستردگی این مزارع، امكان دسترسی به همه آنها میسر نیست و به همین دلیل این مزارع به كانون‌های انتقال بیماری وبا تبدیل شده‌اند.

 رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با بیان اینكه عامل ایجادكننده این بیماری از طریق مدفوع فردآلوده وارد فاضلاب‌ها می‌شود، گفت: چنانچه از این فاضلاب برای كاشت سبزیجات و صیفی‌جات استفاده شود، باعث آلودگی آنها شده و از این كانون می‌تواند بیماری را به دیگران انتقال دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha