شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۵

بیش از نیمی از سالمندان 65 سال به بالا از بی خوابی مزمن شبانه شکایت دارند. اکثراً روزها چرت می زنند و شب ها به خواب نمی روند به طوری که اینگونه اختلالات در خواب می تواند شایعترین علل افسردگی در سالمندان باشد.

سلامت نیوز : بیش از نیمی از سالمندان 65 سال به بالا از بی خوابی مزمن شبانه شکایت دارند. اکثراً روزها چرت می زنند و شب ها به خواب نمی روند به طوری که اینگونه اختلالات در خواب می تواند شایعترین علل افسردگی در سالمندان باشد.
رضا ریش پور، کارشناس ارشد روانشناسی عمومی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:مشکلات خواب و بی خوابی علل گوناگون دارد که بیش تر آن ها درمان پذیرند، دردهای جسمی، ماهیچه ای و استخوانی باعث کم خوابی می شوند که با تجویز دارو توسط پزشکان قابل درمان است.
وی افزود: اختلالات خواب در طول شب و بیدار شدن در صبح خیلی زود می تواند از شایع ترین علائم افسردگی باشد. همین طور اشخاصی که دچار اختلال های دیگر عصبی مانند اضطراب و وسواس هستند نیز از کیفیت خواب پایین رنج می برند.
این کارشناس ارشد روانشناسی عمومی در ادامه تصریح کرد: پاره ای از داروها باعث بی خوابی می شوند به ویژه سالمندان که به علت نارسایی در اندام های بدن ناچارند از داروهای گوناگون استفاده کنند.
ریش پور ادامه داد:داروهایی که برای درمان فشارخون تجویز می شوند و در بعضی موارد قرص هایی که برای درمان بی خوابی تجویز می شوند ممکن است در افراد سالمند باعث بی خوابی شوند زیرا در سالمندان کبد تا حدی نارسا است و نمی تواند این داروها را آن طور که لازم است تجزیه کند.
وی گفت:خوابیدن برای زمان طولانی در روز باعث بیدار ماندن در شب می شود.بی نظمی در ساعات رفتن به بستر نیز یكی از علل بی خوابی استو ساعت بیولوژیكی بدن كه در مغز قرار دارد ساعات خواب و بیداری را تنظیم می كندو این ساعت بیولوژیك همانند سایر اندام ها به مرور زمان و بالا رفتن سن نارسا می شود و به جلو می افتد بنابراین سالمندان باید از آن تبعیت كرده و زودتر به خواب روند تا زودتر هم بیدار شوند.
ریش پور ادامه داد:سالمندان به باور آنكه بی خوابی یكی از اثرات طبیعی افزایش سن است به دنبال علت آن نمی روند و به پزشك مراجعه نمی كنند در حالی كه این باور نادرست است و بی خوابی و كهنسالی لازم و ملزوم یكدیگر نیستند.
وی در پایان خاطر نشان كرد: برای آنكه در شب خوابی عمیق داشته باشید باید ساعات خواب خود را تنظیم كنید و به آن پایبند باشیدو در بستر خواب به مطالعه نپردازید و تلویزیون تماشا نكنید. اگر زمانی كه به بستر می روید تا 20 دقیقه به خواب نرفتید از بستر خارج شوید و به موزیك ملایم گوش دهید.هنگام روز كمتر بخوابید 20 تا 30 دقیقه قبل از رفتن به رختخواب دوش آب گرم بگیرید. پیش از خواب یك فنجان شیر بنوشید. در شیر یك نوع پروتئین به نام تریپتوفان وجود دارد كه خواب را تشویق می كند.
این كارشناس ارشد روانشناس عمومی توصیه كرد: نوشابه كافئین دارد و شب مصرف نكنید بیش از خواب نوشابه های الكل دار مصرف نكنید زیرا الكل باعث بیداری بی موقع می شود و نظم خواب را دگرگون می كند و باعث خرخر كردن نیز می شود و در نهایت هنگام روز به ورزش بپردازید و از سه ساعت پیش از خواب از ورزش كردن خودداری كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha