سلامت نیوز : وزیر بهداشت از کنترل بیماری وبا در کشور خبر داد و گفت: علت اصلی شیوع این بیماری ورود غیرقانونی اتباع بیگانه از مرزهای کشور است.


وی درباره شیوع بیماری وبا در کشور گفت: شیوع این بیمای تا حد زیادی کنترل شده و علت آن ورود و خروج غیرقانونی اتباع بیگانه از مرزها و همچنین آبیاری برخی مزارع صیفی و سبزیجات با آب فاضلاب بوده است.

چندی پیش رئیس اداره بهداشت آب و فاضلاب مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از آبیاری حدود 6 هزار هکتار از مزارع جنوب تهران با فاضلابها خبر داد ه بود و گفته بوددر برخی از مناطق کشور نیز همچنان از فاضلابها برای آبیاری مزارع استفاده می شود.وی با تاکید بر اینکه مردم در استفاده از سبزیجات می بایست نکات بهداشتی را رعایت کنند، افزود: اگر سبزیجات این قبیل مزارع که با فاضلاب آبیاری می شود، در هنگام شستشو ضدعفونی شود مشکلی برای مصرف کنندگان ایجاد نمی کند.

کاظم ندافی مدیر کل سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا سبزی‌ها و محصولات کشاورزی جنوب تهران به علت آبیاری با فاضلاب آلودگی میکروبی دارند یا نه گفته بودبا توجه به استفاده از کودهای حیوانی در سبزیکاری‌ها به طور کلی آلودگی میکروبی سبزی های جنوب تهران را پذیرفته‌ایم و به همین علت هم وزارت بهداشت دستورالعمل شست و شوی بهداشتی سبزی و میوه‌ها به خصوص سبزی‌هایی مانند کاهو که خام خورده می‌شوند را تدوین و بارها از طریق رسانه‌ها به مردم آموزش داده است.

اما گویا حالا بحث از آلودگی میکروبی فراتر رفته و به بحث شیوع وبا رسیده است که چندین سال بود در کشور کنترل شده بود

دستجردی می گوید برخی از آب‌ چاه‌ها که زیرنظر بخش خصوصی بوده و ضدعفونی نشد‌ه‌اند نیز باعث بروز آلودگی در مزارع بوده است. این چاه‌ها اکنون توسط وزارت نیرو پلمپ شده‌اند و بخش خصوصی در این زمینه توبیخ شده است.

وی در پایان با تاکید بر جلوگیری از ورود غیرمجاز اتباع بیگانه گفت: درخواست ما از مردم شست‌وشوی کامل سبزیجات و منع رفتن به رستوران‌ها تا اطلاع ثانونی است. در صورت رعایت اصول بهداشتی مشکلی گریبان‌گیر مردم نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha