سلامت نیوز : معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در پاسخ به فارس گفت: واکسن سرطان دهانه رحم نصف قیمت جهانی در کشور تولید میشود.
 
به گزارش فارس، مصطفی قانعی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای اجرای نقشه جامع علمی یک ستاد راهبردی در خود نقشه مشخص شده است که در این ستاد راهبردی سیاستگذاری اجرایی و انسجام بخشی نقشه جامع علمی کشور پیش‌بینی شده است.

وی اضافه کرد: ما باید فعالیت‌های مربوط به منطقه را رصد کنیم و ببینیم پیشرفت کشورمان در چه سطحی است و در آن راستا حرکت کنیم که ساز و کار اجرایی این راه را از 6 ماه قبل شروع کردیم و برای تحقق این امر واحدی را به نام علم سنجی تشکیل دادیم و امروز از هر دانشگاه علوم پزشکی کشور یک نماینده را دعوت کردیم تا به آنها آموزش دهیم که بدانند چگونه تکتک اعضای هیئت علمی، مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی خود را رصد کنند و وضعیتشان نسبت به نقشه جامع علمی کشور و دنیا کجاست.

قانعی در ادامه گفت: اگر هر دانشگاهی مأموریتی را که برایش مشخص کردیم به درستی انجام دهد امیدواریم در پایان برنامه پنجم توسعه به رتبه اول در منطقه نزدیک شویم هر چند که تکلیف این است که در پایان برنامه به رتبه دوم برسیم که بخش اول این دسترسی مربوط میشود به رصدخانه‌هایی که در دانشگاه‌ها تأسیس میشود.
 
وی اذعان داشت: در ارزشیابی دانشگاه‌ها همیشه بحث روی تولید علم است ولی در ارزشیابی که ما از امروز آموزش میدهیم سعی بر این داریم تا بحث علم و فناوری و تولید ثروت را نهادینه کنیم.

*راه اندازی رصدخانه علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور
 
قانعی در مورد نحوه فعالیت رصد‌خانه‌های علمی گفت: رصدخانه‌های علمی در همه دانشگاه‌های علوم پزشکی دایر میشوند که به طور مکرر وضعیت علمی دانشگاه علوم پزشکی را نسبت به مأموریتی که به دانشگاه محول شده و نسبت به دانشگاه‌های دیگر و منطقه میسنجد و به رئیس دانشگاه اطلاع میدهد که وضعیت ما چیست.

وی در بخش دیگری از صحبت خود گفت: در رتبه‌بندی فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و دانشگاه‌های تیپ یک، مانند دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز و اهواز هستند که معمولا 300 تا 350 هیئت علمی به بالا دارند.
دانشگاه‌های تیپ 2، 24 دانشگاه هستند که حدودا حداکثر هیئت علمی آنها تا 350 نفر  است و 14 دانشگاه‌ در تیپ 3 قرار دارند که حداکثر هیئت علمی آنها 150 نفر است.

* دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، بقیه‌الله و شهرکرد در هر گروه اولند

قانعی ادامه داد: هر دانشگاه براساس اینکه چه تعداد پژوهشگر در هر دانشگاه مشغول به کارند، واقعا مدیریت و حاکمیت آن دانشگاه به چه میزانی است، یک دانشگاه چقدر هیئت علمی و پژوهشگر را توانمند کرده و اینکه چقدر تولیدات داشته رتبه‌بندی میشود. براساس این رتبه‌بندی همانطور که هر سال داشتیم دانشگاه علوم پزشکی در گروه اول بقیه‌الله در گروه دوم و دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گروه سوم مقام اول را دارند.
 
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت ادامه داد: در رتبه‌بندی امسال شاهد بودیم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از رتبه ششم به سوم صعود کرد و بهره‌وری خود را بالا برد این دانشگاه 660 عضو هیئت علمی دارد که با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که 1150 عضو هیئت علمی دارد در حال رقابتند در حالیکه شهید بهشتی 34 هزار امتیاز دارد و علوم پزشکی اصفهان 30 هزار امتیاز دارد که بر این مبنا و با توجه به تعداد هیئبت علمی شهید بهشتی باید 60 هزار امتیاز داشته باشد.

وی رتبه دانشگاه‌های علوم پزشکی گروه یک را از حیث پژوهشی به ترتیب 1 - تهران 2 - شهید بهشتی 3 - اصفهان 4 - شیراز 5 - مشهد 6 - تبریز 7 - اهواز اعلام کرد و افزود: گاهی دانشگاه‌های گروه دوم ما از لحاظ امتیاز از دانشگاه‌های گروه یک جلو میزنند مثل علوم پزشکی بقیه‌الله که امتیازش از دانشگاه علوم پزشکی اهواز بالاتر است.

* حمایت از 5 دانشگاه برتر برای حضور در عرصه بین‌المللی

قانعی بااشاره به برنامه پنجم توسعه خاطرنشان کرد: قرار است از 5 دانشگاه برتر حمایت کنیم که در عرصه بین‌المللی رقابت کنند چرا که یکی از مشکلاتی که ما الان ما آن روبه‌رو هستیم دانشگاه‌های ما در رتبه‌بندی بین‌المللی وضعیت مناسبی ندارند.

در این مورد ماموریت به علوم پزشکی تهران سپرده شده که رتبه خودش را از 360 به زیر 300 در دنیا ارتقا بدهد. شهید بهشتی، اصفهان، شیراز، مشهد هم برنامه‌ریزی کردیم که تا 5 سال اینده به رتبه زیر یک هزار ارتقا یابند.همچنین از گروه دو و سه دانشگاه‌های علوم پزشکی بقیه‌الله، مازندران و شهرکرد هم حمایت خاص میشود تا خود را در عرصه بین‌الملل نشان دهند.

وی همچنین اعلام کرد که مراکز تحقیقاتی هم رتبه‌بندی شده که پایان همین ماه در سایت Hbi قرار میگیرد و در ادامه گفت:30 مرکز تحقیقاتی داریم که در گروه‌های مختلف رقابت کرده‌اند. هر سال همه مراکز و دانشگاه‌ها را ارزیابی میکنیم و به آنها امتیاز میدهیم و تفاوتش امسال اینکه هر دانشگاه ماموریت هم دارد که باید این دانشگاه به کجا برسد.

*قرارداد تولید 8 داروی جدید در داخل را بسته‌ایم

قانعی گفت: برای 5 دانشگاه هزینه کردیم که داروهایی با تکنولوژی بالا در آنها تولید شود که یک مرکز رشد هم در آن دایر شود و حمایت‌های لازم دیده شود و به هر حال در صدد تقسیم دقیق ماموریت هستیم.
نکته دوم در شرکت‌های دانش بنیان است که سال گذشته اعلام کردیم که چه داروهایی نیاز داریم که خوشبختانه قرارداد 8 داروی جدید و یک مورد تجهیزات پزشکی بسته شده است.
وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر 140 داروی نانو در دنیا یا در مرحله تولید است یا تولید شده که از آنها فعلا یک مورد در ایران تولید شده که داروی ضد سرطان (داکسی روسین) است.

معاون تحقیقاتی و فناوری وزیر بهداشت به اثر بخشی داروهای نانو اشاره کرد و گفت: میزان مصرف این دست داروها یک دهم داروهای دیگر است در حالیکه اثر بخشی بیشتری دارند یک دهم و اثر بخشی بیشتر است و تلاش ما بر این است که قیمت داروها را هم پایین بیاوریم. در بحث نانو دارو شبکه نانو تشکیل شده که از این 140 داروی نانو در دنیا، تعدادی را تا حد امکان معادل به طور نیمه صنعتی و صنعتی معادل سازی کنند.

قانعی اظهار داشت: همچنین 120 داروی بیوتکنولوژی در دنیا داریم که 14 مورد آن در ایران هم تولید میشود و تصمیم ما این است که آن را به 22 محصول افزایش دهیم اگر این اتفاق بیفتد از تمام کشورها جلو خواهیم بود.

وی از اعلام عمومی واکسن‌های جدید واگیر و غیر واگیر در هفته آینده خبر داد و افزود: 90 سال پیش تولید واکسن در کشور ما آغاز شد و کشورهایی مثل هند از ما آموزش گرفتند اما به دلیل غفلت، ما به وارد کننده واکسن تبدیل شدیم.

*واکسن آنفلوانزای ایرانی سال آینده وارد بازار میشود

وی گفت: سالانه 5 میلیون دوز واکسن در کشور نیاز داریم که یک و نیم میلیون دوز آن را وارد میکنیم. به عنوان مثال واکسن آنفلوآنزای خارجی در حال حاضر با قیمت 12 هزار تومان وارد میشود و سال آینده مشابه داخلی در ایران با 30 درصد کمتر از قیمت خارجی با همان اثر بخشی را خواهیم داشت.

*تلاش برای تولید واکسن سرطان دهانه رحم

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد اینکه چه کاری در زمینه تولید واکسن‌های غیرواگیر انجام شده گفت: همچنین سعی داریم واکسن سرطان دهانه رحم برای زنان را که در دنیا قیمت این واکسن برای اولین بار 800 دلار بود و با تولید بیشتر توسط کشورهای دیگر به 200 دلار رسید با 50 درصد زیر قیمت معادل خارجی در داخل تولید کنیم.

در دهه آینده یکی از نیازهای اساسی تولید واکسن‌های ضد سرطان خواهد بود مثلا در مورد سرطان سینه، پروستات در مردان، سرطان رحم از مراکزی که بخواهند واکسن های این بیماریها را تولید کنند حمایت میکنیم . اگر کشور ما به تمام واکسن‌ها دسترسی پیدا کند و در بین مردم استفاده کند (حدود 20 واکسن) بین 10 تا 15 سال میتواند میانگین عمر را افزایش دهد. در عین حال کار تحقیقاتی روی برخی واکسن‌هایی که در دنیا هم به نتیجه نرسیده در کشور درحال انجام است مانند واکسن فشار خون.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha