سلامت نیوز :تلویزیون بی‌توجه به لزوم درجه‌بندی سنی سریال‌های ماورایی و هشدارهای روانشناسان در این خصوص، ماه رمضان 90، سه سریال ماورایی را بدون نشان و علائم هشدار دهنده‌ی رسانه‌یی پخش كرد.

تبعات این بی‌توجهی این روزها با خبر مرگ دو پسر نوجوان قابل تامل شده است؛ چرا كه ادعا می‌شود یكی از آنها با الگوبرداری از سریال رمضانی «پنج كیلومتر تا بهشت» و دیگری به تقلید از سریال «سی‌امین روز» به خودكشی اقدام كرده‌اند.

حمید یعقوبی از روانشناسان حوزه خانواده در پی این خبرها با تاكید بر اینكه ساعت پخش سریال‌های ماه رمضان مناسبت نبود‌، گفت:‌ علاوه بر اینكه سریال‌های ماه رمضانی تلویزیون درجه‌بندی گروه سنی نداشت، ساعت پخش مناسبی هم برای این مجموعه‌ها در نظر نگرفته بودند؛‌ متاسفانه هیچ گوش شنوایی هم در صدا و سیما وجود ندارد.

حمید یعقوبی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود:‌ متاسفانه ساعت پخشی كه برای سریال‌های ماه رمضان در نظر گرفته بودند اصلا مناسب نبود؛ با توجه به اینكه چندین سال است كه ماه رمضان به تابستان می‌افتد، بنابراین دانش‌آموزان هم تا پایان شب همراه خانواده‌ها بیدار می‌مانند و سریال‌ها تماشا می‌كنند. به عقیده من هضم سریال‌هایی كه مسائلی همچون مرگ‌، قیامت و ... را مطرح می‌كنند، برای نوجوانان و كودكان دشوار است.

او توضیح داد: زمانی كه ماه رمضان در تابستان است، تنظیم ساعت پخش در عمل تغییراتی نخواهد كرد ممكن است صداو سیما اعلام كند كه كودكان و نوجوانان نباید ساعت 9 شب به بعد بیدار بمانند اما معمولا تا زمانی كه ماه رمضان در تابستان باشد، این اتفاق نمی‌افتد.

یعقوبی در ادامه از اتفاقات اخیر مبنی بر مرگ دو نوجوان 12 ساله ابراز تاسف كرد و گفت: این اتفاقات جای تاسف دارد‌؛ ظاهرا صدا و سیما به ملاحضات روانشناختی تولید فیلم و سریال به اندازه‌ی كافی توجه نمی‌كند.

وی گفت: همه اعضای انجمن روانشناسی بالینی ایران از شنیدن خبر شوكه شدند؛ به هر حال امیدوارم با این اتفاقات مسؤولان صداوسیما به خود بیایند.

وی افزود: من همیشه به عنوان یك روانشناس در گفت‌وگوهای پیش از این هم اعلام كردم كه سریال‌های تلویزیونی نه مزیت سنی دارند و نه مزیت ساعتی. همیشه اینگونه است كه وقتی یك حادثه‌ پیش می‌آید آن وقت به سراغ درمان می‌رویم. ظاهرا ما پیشگیری را هیچگاه جدی نگرفته‌ایم با این اتفاقات ناگوار كار از پیش‌گیری گذشته است. امیدواریم بعد از این درس عبرت بگیریم و برای سال‌های بعد به فكر درمان باشیم.

این روانشناس در ادامه گفت‌وگو با ایسنا درباره اینكه لزومی ندارد در ماه مبارك رمضان حتما مسائلی همچون مرگ،‌ قیامت‌، بیمارستان و ... در سریال‌ها عنوان شود،‌ خاطرنشان كرد: چه اصراری است كه حتما در ماه رمضان مسائلی همچون مرگ،‌ قیامت‌، برزخ و .. مفاهیمی كه روحیه و خلق افراد را ضعیف می‌كند عنوان شوند؛‌ متاسفانه همه در ماه رمضان منتظرند تا مسائلی از قبیل برزخ و قیامت مرگ در سریال‌ها مطرح شود.

این روانشناس و مدرس دانشگاه افزود:‌ به عقیده من لزومی ندارد حتما در ماه رمضان به سراغ مسائل ماورایی برویم؛ چرا نباید به عنوان جامعه اسلامی در سایر ماه‌های سال به سراغ ماوراء برویم و فقط این امر مختص ماه رمضان باشد.

حمید یعقوبی در پایان به خبرنگار ایسنا گفت: مرگ این دو كودك عزیز را به خانواده‌هایشان تسلیم می‌گویم و امیدوارم مسؤولان صدا و سیما هشدارهای روانشناسان را جدی بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha