یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 32884

بیمه‌های تکمیلی درمان بخشی از بازار درمان را تصاحب کرده‌اند و گروهی معتقدند که حضور این دسته بیمه‌ها سبب به‌وجود آمدن مشکلاتی در بخش درمان شده‌است.

سلامت نیوز : بیمه‌های تکمیلی درمان بخشی از بازار درمان را تصاحب کرده‌اند و گروهی معتقدند که حضور این دسته بیمه‌ها سبب به‌وجود آمدن مشکلاتی در بخش درمان شده‌است.
امیرحسین قاضی‌زاده، ‌عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، حضور بیمه‌های تکمیلی را نتیجه بی‌توجهی به قانون دانسته و می‌گوید که این بیمه‌ها نقش مخربی در چرخه درمان کشور دارند. با او گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که می‌خوانید:

نقش بیمه‌های تکمیلی در بازار درمان تا چه حد است؟
در قانون بیمه همگانی هم آمده که بیمه تکمیلی می‌بایست خدمات خارج از لیست بیمه‌های پایه را تحت پوشش قرار دهد. اما نقشی که در حال حاضر این دسته از بیمه‌ها اجرا می‌کنند مطابق با وظیفه‌ای که بر عهده‌شان گذاشته شده نیست و در واقع نقش مخربی در چرخه درمان ایجاد کرده‌اند.

چه مشکلاتی به‌وجود می‌آید؟
چند تا اشکال ایجاد می‌کند نخست اینکه نظام قیمت‌گذاری در خدمات سلامت را بر هم می‌ریزد. برای یک خدمت چند تا تعرفه تعیین شده است، به این معنا که یک خدمت پزشکی واحد در نقاط مختلف دارای ارزش ریالی متفاوتی است، یک جا ممکن است یک رقمی قرارداد ببندند درحالی‌که برای همین خدمت در نقطه‌ای دیگر 5 برابر این رقم قرارداد بسته می‌شود و این ضریب در حال تغییر مداوم است.

این ضریب به شرایط مراکز درمانی بستگی دارد؟
نه. برای هتلینگ که قرارداد نمی‌بندند. در واقع این نرخ خدمات رسانی است که در نوسان است. بنابراین پزشک‌ها جذب مراکزی خواهند شد که به هر ترتیبی ضریب بیشتری دارند.

این نوسان ربطی به تجهیزات درمانی مستقر در بیمارستان‌ها هم ندارد؟
اگر روی هتلینگ شامل خدمات اقامتی مانند کیفیت اتاق‌ها، تخت‌ها، امکان دسترسی به تلفن خصوصی، تلویزیون و یخچال قیمت متفاوت بگذارند خب می‌شود بحث را قدری منطقی دانست اما وقتی روی خدمات ارائه شده از سوی پزشک قیمت‌های متفاوت گذاشته می‌شود بحث کاملا غیرمنطقی است.

جراح‌ها از لحاظ مهارت درجه‌بندی نمی‌شوند؟‌
نه اصلا ما رتبه‌بندی برای پزشکان نداریم.

پس ضریب بر چه اساسی کم و زیاد می‌شود؟
ببینید مثلا عمل آپاندیسیت یک ضریب دارد ‌و هر عمل جراحی دیگری هم به همین ترتیب ضریبی دارد اما این ضریب‌ها از جایی به جای دیگر تغییر می‌کند. به‌نظر می‌رسد که ضریب‌ها به مکان بستگی دارد نه تبحر پزشک. درحالی‌که باید این ضریب در همه‌جای کشور یکسان باشد اما این اتفاق عملا رخ نمی‌دهد. ضریب نه به جراح که به ساختمان مرکز درمانی پرداخت می‌شود. اگر بنا بود که براساس قابلیت جراح‌ها ضریب و به تبع آن دستمزد کم و زیاد می‌شد باز قابل‌قبول بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha