یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 32891
سلامت نیوز : گاهی اوقات تشنج ها با نور چشمك زن، نور تابشی یا حتی شكلهای هندسی منظم تكرار شونده آغاز می‌شود. به این وضعیت نادر، صرع حساس به نور گفته می‌شود.

به گزارش ایسنا‌ تقریبا از هر 200 نفر، یك نفر مبتلا به صرع است و درصد كمی از این افراد تحت تاثیر نور چشمك زن دچار تشنج می‌شوند. چنین حساسیتهایی در كودكان و نوجوانان شایع‌تر است و با افزایش سن، شیوع آن نیز كم می‌شود. بطوری‌كه از حدود سنین 25 تا 30 سالگی به ندرت دیده می‌شود.

**چگونگی تشخیص صرع حساس به نور

بیشتر مصروعان درباره چگونگی تشخیص صرع و تحریك نور آگاه هستند. برای تشخیص صرع حساس به نور، نوار مغزی استاندارد با تحریك نور مانند نور چشم زن گرفته می‌شود.

**عوامل ایجاد صرع حساس به نور

نگاه به صفحه تلویزیون، بازی ویدئویی، استفاده از برنامه‌های گرافیكی رایانه‌ای، تلویزیون پر برفك یا دیگر منابع نوری كه با فركانس كمی چشمك بزند،دیدن درخشش دسته پرتوهای نور كه از لا‌به‌لای درختان می‌گذرد،نگاه كردن به مناظر بیرون ماشین یا قطار در حال حركت،نور منعكس شده توسط آب،نورهای چشمك زن مصنوعی،نگاه كردن پله برقی در حال حركت از عوامل ایجاد صرع حساس به نور هستند. گاهی اوقات نیز مبتلایان به صرع به شكل‌ها یا الگوهای منظم هندسی مانند راه راه یا چهارخانه حساسیت پیدا می‌كنند.

گفتنی است فركانس نور چشمك زنی كه بیشترین احتمال را برای وقوع تشنج ایجاد می‌كند از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. معمولا این تعداد نور چشمك زن بین 5 تا 30 فلاش در ثانیه است(30-5 هرتز) با این حال بعضی افراد به فركانس‌های بالاتر حساس‌اند. حساسیت در فركانسهای زیر 5 هرتزرایج نیست.

اگر نورهای رنگی به‌سرعت خاموش و روشن نشوند، مشكلی ایجاد نمی‌كنند. با این حال نورهای چشمك زن می‌توانند آغازگر تشنج باشند، به ویژه اگر نورمحیط كم باشد. همچنین ممكن است آغازگرهای محیطی دیگری مانند فشار، هیجان،‌خستگی و غیره در حساسیت به نور نقش داشته باشند. بعضی از دولت‌های محلی قوانینی برای فركانس نورهای چشمك زن وضع می‌كنند.

**بازی‌های رایانه‌ای و حملات تشنجی

بازی‌های رایانه‌ای بندرت در افرادی كه سابقه ابتلا به صرع ندارند،باعث آغاز تشنج‌های صرعی می‌شوند.افرادی كه برای اولین بارهنگام بازی با رایانه دچار تشنج می‌شوند، دارای زمینه ابتلا به تشنج با نور چشمك زن هستند. این گونه افراد برای تعیین علت اصلی تشنج باید تحت نظر پزشك قرار گیرند.

**توصیه‌هایی به افراد مبتلا به صرع حساس به نور

- هرگاه بطور ناگهانی و یا پیش‌بینی نشده در معرض منبع نور قرار گرفتید، می‌توانید با پوشاندن یا بستن یك چشم تاثیرات نور چشمك زن یا تابشی را كاهش دهید.

- برای تغییر دادن كانال تلویزیون از دستگاه كنترل از راه دور استفاده كنید تا به صفحه تلویزیون خیلی نزدیك نشوید.

- از دیدن برنامه‌های شبكه‌هایی كه تصاویر آن‌ها خوب تنظیم نشده‌اند، تلویزیون‌های پربرفك یا با كیفیت نامناسب، پرهیز كنید.

- از تلویزیون با فركانس بالا (100 هرتز) یا با صفحه كوچكتر استفاده كنید.

- برای جلوگیری از تابش شدید نور خورشید از عینك آفتابی استفاده كنید.

- از استفاده از سرگرمی‌هایی كه نیاز به نزدیكی به صفحه‌های الكترونیك دارند، پرهیز كنید.

- خستگی مفرط اغلب خطر تشنج‌های حساس به نور را افزایش می‌دهد.

- استفاده از چراغ روشنایی در اتاق به منظور كاهش تحریك نوری هنگام تماشای تلویزیون توصیه می‌شود. این چراغ،‌باید سقفی و در پشت شخص تماشا كننده باشد.

- بهتر است زاویه تماشای تلویزیون،‌حدود 45 درجه باشد.

- اگر مجبور به استفاده از كامپیوتر برای مدت طولانی هستید،‌بطور متناوب استراحت داشته باشید.

با توجه به اینكه نوع تشنج و عوامل تحریك كننده از بیماری به بیماری دیگر متفاوت است، فرد مصروع بهتر است با پزشك خویش در این زمینه مشورت كند.

مطلب صرع حساس به نور برگرفته از بروشوری به همین نام نوشته دكتر آسا یوسفی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha