برخی داروخانه در سطح شهر تهران و شهرستان‌ها، داروهایی كه یك‌بار با افزایش قیمت خریداری كرده‌اند پس از اصلاح و كاهش قیمت، همچنان به قیمت پیشین می فروشند.

سلامت نیوز : برخی داروخانه در سطح شهر تهران و شهرستان‌ها، داروهایی كه یك‌بار با افزایش قیمت خریداری كرده‌اند پس از اصلاح و كاهش قیمت، همچنان به قیمت پیشین می فروشند.

از دو سال پیش تاكنون قیمت بسیاری از داروها، نوساناتی داشته است؛ برخی كاهش،‌ بعضی افزایش و تعدادی دیگر هم ثبات قیمت داشته‌اند. اما در همین حال بسیاری از داروخانه‌ها كاهش قیمت‌ها را رعایت نكرده و داروهای ارزان شده را با قیمت گران‌تر می‌فروشند.

گزارش ایلنا از برخی داروخانه‌های سطح شهر تهران و شهرستان‌ها حاكی از این است كه داروخانه‌ها، داروهایی را كه یك‌بار با افزایش قیمت خریداری كرده‌اند، پس از اصلاح و كاهش قیمت توسط وزارت بهداشت، همچنان به قیمت پیشین به فروش می‌رسانند.

البته این تفاوت قیمت كه بسیاری مواقع از دید بیمار و خریدار به دلیل ناآگاهی از تغییرات و چگونگی آن دور می‌ماند، از 200 تا چند هزار تومان نوسان دارد.

مردم! برای اجرای دستور وزیر یاری كنید
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی به تازگی اعلام كرده‌است:«مسئولان تمامی داروخانه‌ها موظفند قیمت دارو را بر اساس آنچه ‌مصوب شده اعلام كنند و در غیر این صورت با متخلفان برخورد خواهد شد.»

این دستور در حالی قرار است رنگ اجرایی به خود بگیرد كه به گفته مسئولان برخی داروخانه‌های تهران، نظارت بر قیمت پیشین و آنچه به تازگی اعلام شده، در مورد تك تك اقلام داروخانه‌ها به سختی ممكن است.

از سوی دیگر داروخانه‌ها نیز به دلیل تعدد اقلام دارویی كه عرضه می‌ كنند و گردش هر روزه چرخه دارو، در تطابق قیمت كنونی فروش دارو با فاكتورهای پیشین آن، با مشكل مواجه می‌شوند.

شاید از همین روست كه وزارت بهداشت از مردم به عنوان بازوی نظارتی خود كمك خواسته تا در صورت مشاهده تخلف، آن‌را گزارش كنند.

مردم هم باید برای ورود به این عرصه به عنوان ناظر وزارت بهداشت در داروخانه‌ها، به طور جدی پیگیر قیمت دارو‌ها و اقلام دارویی باشند، افزایش یا كاهش قیمت‌ها را به حافظه بسپارند و در صورت تخلف، آن‌را گزارش كنند.

امكان نظارت كامل وجود ندارد
آنطور كه وزیر بهداشت در مورد فرایند نظارت بر داروخانه‌ها می‌گوید، تنها 400 پرسنل نظارت در این زمینه وجود دارد، بنابراین: «مجبوریم به صورت تصادفی بر داروخانه‌ها نظارت كنیم.»

دستجردی باز هم از مردم می‌خواهد كمك كنند:«شهروندان و نیروهای برون ستادی در این زمینه ما را یاری كنند.»

این درخواست اما به نظر نمی‌رسد توان اجرایی بالایی داشته باشد چرا كه شهروندانی كه به‌طور موقت از یك دارو استفاده می‌كنند در جریان تفاوت قیمت آن دارو قرار ندارند،‌ از سوی دیگر ممكن است تعداد زیادی از شهروندان از نتایج جلسات اصلاح قیمت دارو و در صورت گرانفروشی داروخانه از این كار مطلع نباشند.

دستور ابلاغ می‌شود، اجرایش با مردم
به گفته وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشكی در كمیته‌ای سه نفره متشكل از نمایندگان وزارت بازرگانی و نمایندگان وزارت بهداشت، قیمت داروها كمی تغییر كرد و تعدادی از داروها افزایش قیمت و تعدادی دیگر كاهش قیمت داشتند.

"مرضیه وحید دستجردی" گفته‌بود :« اگر داروخانه‌ای قمیتی متفاوت با قیمت‌هایی كه این كمیته سه نفره تعیین كرده است، ارائه كند، غیر مجاز و غیر قانونی است و در صورت گزارش با این فروشنده‌ها برخورد می‌شود.»

اما این كه اجرای دستور كمیته سه نفره تا چه اندازه ممكن است، به نظر می‌رسد كسی برای آن پاسخی روشن و منطقی ندارد.

مدیر كل ریاست و روابط عمومی سازمان غذا و دارو در این مورد به خبرنگار ما گفت: «داروخانه‌ها باید هر نوع گرانی، ‌كاهش یا افزایش قیمت دارو را رعایت كنند و رعایت نكردن نرخ‌های مصوب،‌ غیر قانونی است.»

این كه تخلف در این زمینه چگونه مشخص می‌شود، "سعداله پرویزی"، به ایلنا پاسخ می‌دهد:« مردم تخلف را گزارش كنند تا پی‌گیری كنیم.»

وی می‌گوید: «مردم در صورت مشاهده تخلف از داروخانه‌ها می‌توانند به دانشگاه‌های علوم پزشكی شكایت كنند تا ما هم بر اساس آن موضوع را دنبال كنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha