یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 32899
سلامت نیوز : آمبولی‌ ریه‌ زمانی رخ می‌دهد كه لخته‌ خون یا ذرات چربی‌ در یکی‌ از سرخرگ‌هایی‌ که‌ به‌ بافت‌ ریه‌ها خون‌رسانی‌ می‌کنند، وجود داشته باشد.

به گزارش ایسنا، لخته‌ خون‌ در ابتدا در یکی‌ از سیاهرگ‌های عمقی‌ اندام‌ تحتانی‌ یا لگن‌ شکل‌ می‌گیرد. آمبولی‌ چربی‌ معمولا از محل یک‌ شکستگی‌ استخوانی‌ تشکیل‌ می‌شود. لخته‌ خون‌ یا آمبولی‌ چربی‌ از طریق‌ جریان‌ خون‌ و با عبور از قلب به‌ یکی‌ از سرخر‌گ‌های خون‌رسان به‌ بافت‌ ریه‌ به این بافت راه‌ یافته‌ و در آنجا مستقر می‌شود. این‌ پدیده‌ سبب‌ انسداد سرخرگ‌ مزبور شده و در نتیجه‌ موجب کاهش‌ توانایی‌ تنفسی‌ و گاهی‌ تخریب‌ بافت‌ ریه‌ می‌شود. آمبولی‌ ریه‌ در همه‌ سنین‌ ممکن‌ است‌ رخ‌ دهد ولی‌ معمولا در بزرگسالان‌ شایع‌تر است‌.

به گزارش سایت تخصصی مایوكلینیك، علائم این بیماری شامل کوتاهی‌ ناگهانی‌ نفس، غش‌ کردن‌، درد قفسه‌ سینه‌، سرفه‌ و گاهی‌ همراه‌ با خلط‌ خونی‌، تندی‌ ضربان‌ قلب، تب‌ خفیف‌ قبل‌ از بروز علایم‌ فوق‌ و معمولا تورم‌ و درد در اندام‌ تحتانی‌ هستند.

عواملی كه موجب تشدید این بیماری می‌شوند شامل سن‌ بالای‌ 60 سال‌، هر گونه‌ آسیب‌ یا بیماری‌ مستلزم‌ استراحت‌ طولانی‌ در بستر، نشستن‌ در یک‌ وضعیت‌ ثابت‌ به‌ مدت‌ طولانی‌ مثلا در مسافرت‌ با هواپیما، جراحی‌، نارسایی‌ احتقانی‌ قلب، اختلالات‌ ضربانی قلب، برخی از انواع کم‌ خونی، شکستگی‌ استخوان، چاقی، استعمال‌ دخانیات‌، بارداری‌ و مصرف‌ قرص‌های‌ ضد بارداری‌ به‌ ویژه در زنان سیگاری است.

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری متخصصان همواره توصیه می‌كنند كه از استراحت‌ طولانی‌مدت‌ در بستر در دوران بیماری‌ خودداری‌ کنید و در دوره‌ نقاهت‌ از جوراب‌ کشی‌ استفاده‌ کنید. پس‌ از جراحی‌ هر چه‌ سریعتر حرکت‌ اندام‌های‌ تحتانی‌ و راه‌ رفتن‌ را شروع‌ کنید. از سیگار پرهیز كنید چون دخانیات به‌ ویژه برای زنان 35 سال‌ به‌ بالا که‌ قرص‌ ضدبارداری‌ مصرف‌ می‌کنند، خطر بیشتری دارد.

همچنین توصیه می‌شود كه از جراحی‌های‌ غیرضروری‌ پرهیز كنید و در طول سفر بعد از یك تا دو ساعت‌ نشستن، مدتی‌ ایستاده‌ و یا راه‌ بروید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha