یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 32901

قیمت بسیاری از اقلام دارویی در كشور افزایش یافت. تاثیرات اجرای قانون هدفمند كردن یارانه، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و افزایش میزان قیمت ارز در كشور طی ماه‌های گذشته به سه ضلع مثلثی از دلایل افزایش 10 تا 30درصدی میزان قیمت دارو‌ها در تمامی داروخانه‌های كشور تبدیل شده است.

سلامت نیوز : قیمت بسیاری از اقلام دارویی در كشور افزایش یافت. تاثیرات اجرای قانون هدفمند كردن یارانه، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و افزایش میزان قیمت ارز در كشور طی ماه‌های گذشته به سه ضلع مثلثی از دلایل افزایش 10 تا 30درصدی میزان قیمت دارو‌ها در تمامی داروخانه‌های كشور تبدیل شده است.
از داروخانه‌های تهران و سایر استان‌های كشور خبر می‌رسد كه اقلام دارویی در بسیاری از موارد شاهد افزایش قابل توجهی بوده است و دارو‌های پرفروشی همچون آنتی‌بیوتیك‌ها، آمپول‌ها و سرم‌های تزریقی، شربت‌های سینه و دارو‌های سرماخوردگی همپای دارو‌های خارجی افزایش 10 تا 30درصدی داشته است. به طوری‌كه وزیر بهداشت به بی‌اطلاعی مسوولان وزارت بهداشت در روزهای گذشته را پایان داده و اعلام كرده است: «قیمت داروها به‌رغم نظر وزارت بهداشت مبنی بر عدم گرانی قیمت‌ها افزایش قیمت مختصری داشته است.»
مرضه وحیددستجردی می‌گوید: قیمت داروها در یك كمیته سه نفره كه دو نفر آنها از وزارت بازرگانی و سازمان حمایت از مصرف‌كنندگان و یك نفر از سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت است بررسی شده است. البته نظر وزارت بهداشت بر عدم گرانی قیمت‌ها بوده كه بر این اساس تعدادی از داروها ارزان‌تر شد، برخی تغییر نكرد و تعداد كمی به دلیل مباحث مربوط به هدفمندی یارانه‌ها، افزایش قیمت مختصری داشته است. افزایش میزان قیمت دارو‌های مصرفی مردم در داروخانه‌های كشور در حالی است كه بارها مسوولان وزارت بهداشت نسبت به عدم افزایش قیمت دارو‌ها به دلیل اجرای هدفمندی یارانه‌ها تاكید كرده بودند.
وزیر بهداشت در حالی این افزایش قیمت را در تعداد كمی از دارو‌های مصرفی عنوان می‌كند اما دولت‌آبادی از داروخانه‌داران تهران در گفت‌وگو با «شرق» از افزایش 60 تا 70درصد اقلام دارویی مصرفی مردم از ابتدای سال تاكنون خبر می‌دهد و می‌گوید: از ابتدای سال تاكنون ما شاهد افزایش قیمت دارو‌ها بوده‌ایم و این روند با توجه به افزایش میزان قیمت ارز در كشور بیش از پیش مطرح بوده است، به طوری‌كه در حال حاضر اكثر اقلام دارویی خارجی و داخلی گران شده است و شركت‌های دارو‌سازی در آخرین فاكتور‌های فروش ارسالی به داروخانه‌ها قیمت بسیاری از دارو‌ها را افزایش داده است.
او معتقد است كه روند افزایش قیمت دارو‌ها به دلیل افزایش قیمت ارز و حامل‌های انرژی تنها مربوط به دارو‌های خارجی نیست و در توضیح آن می‌گوید: افزایش قیمت در دارو‌های خارجی به شكل مستقیمی است اما نمی‌توان گفت كه دارو‌های داخلی نیز به دلیل افزایش میزان نرخ ارز از این قاعده مستثنا هستند چرا كه بسیاری از مواد اولیه دارو‌های داخلی از خارج از كشور تامین می‌شود و به گفته داروسازان این امر دلیلی بر افزایش میزان قیمت دارو‌های داخلی است. افزایش قیمت دارو‌ها در حال حاضر به شكلی بیش از پیش باعث افزایش میزان پرداخت هزینه‌های درمانی از سوی مردم می‌شود، كه هنوز تمهیداتی برای كاهش میزان تاثیر نرخ ارز و حامل‌های انرژی در سلامت مردم نشده است و برنامه‌های دولت و وزارت بهداشت به جایی رسیده است كه سلامت عمومی در جامعه این روز‌ها با نمودار‌های رو به بالا و نجومی نرخ ارز تنظیم می‌شود.
منبع:روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha