سلامت نیوز : استقرار پایگاه و درمانگاه کوهستانی هلال احمراستان تهران (دربند) در مجاورت طویله و مقابل چاه فاضلاب، فقدان تلفن به دلیل پرداخت نکردن قبوض، نبود غذای مناسب و تجهیزات امدادی (کفش و لباس) و استفاده از آب سرویس بهداشتی برای آشامیدن گوشه‌های از مشکلات امدادگران است که به قول خودشان بیشتر پارکبان شده‌اند تا امدادگر.
 
به گزارش فارس، یکی از خدمات جمعیت هلال احمر ارائه خدمات امداد و نجات در مناطق کوهستانی است که معمولاً محل گذر ورزشکاران و مردمی است که برای تفریح به این اماکن میآیند.این نوع خدمات هلال احمر معمولاً خدمات درمان سرپایی است که در درمانگاه‌های ثابت و موقت ارائه میشود.

یکی از مراکز پایگاه و درمانگاه کوهستانی شمیرانات استان تهران در منطقه دربند است که به کوهنوردان و افرادی که برای تفریح و ورزش به کوهپایه‌های تهران (سربند) مراجعه می‌کنند خدمات درمانی ارائه می‌کند.

بر اساس رویه جاری انتظار این است که باید درمانگاه‌ها از پاکیزه‌ترین مکان‌ها برای ارائه خدمات بهداشتی به مردم باشند ولی متأسفانه در مشاهداتی که خبرنگار فارس از درمانگاه کوهستانی جمعیت هلال احمر شمیرانات استان تهران داشت این امر خلاف ضوابط و رویه جاری بود.

پایگاه و درمانگاه کوهستانی جمعیت هلال احمر شمیرانات استان تهران که در حال حاضر در مجاورت میدان سربند و معروف‌تر آن دربند واقع شده است از مشکلات عدیده‌ای رنج می‌برد از جمله آنکه امدادگران این پایگاه از کمترین تسهیلات امدادی، بهداشتی و زیستی برخوردار هستند و در نهایت این پایگاه و درمانگاه در مجاورت طویله احشام افراد بومی منطقه دربند و چاه فاضلاب این منطقه قرار دارد.

* آب، غذا، تلفن و لباس امدادی نداریم

یکی از امدادگران جمعیت هلال احمر که دوره‌های تخصصی و پیشرفته کوهستان و سیلاب را گذرانده است در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس از مشکلات بسیار این پایگاه لب به شکایت میگشاید و می‌گوید: مدت‌هاست پایگاه کوهستانی جمعیت هلال احمر که در مجاورت میدان معروف سربند واقع شده است از بی‌مهری مسئولان جمعیت هلال احمر استان تهران رنج می‌برد به طوری که ما در حال حاضر حتی لباس امدادی مناسب برای نجات افراد آسیب دیده برای حوادث نداریم و باید از لباس شخصی خودمان استفاده کنیم.

و میافزاید: چند روز پیش کفش کوهنوردی شخصی بنده به دلیل استفاده مکرر در عملیات‌های امدادی پاره شد و گزارش آن را نیز ارائه کردم ولی هیچ نتیجه‌ای برای تجهیز امکانات و تهیه کفش جدید نگرفتم.
 
وی می‌گوید: ما امدادگران درست است که به صورت داوطلبانه برای نجات آسیب‌دیدگان در کوهستان حضور می‌یابیم ولی همان طور که امدادگری در جمعیت‌های هلال احمر در تمام دنیا به صورت داوطلبانه است ولی آنان را از نظر تجهیزات کاملً پشتیبانی می‌کنند نه مثل ما که حتی امدادگران قدیمی‌مان از لباس‌های امدادی و تجهیزات چند سال گذشته که بسیار نیز خطرناک است، استفاده می‌کنند.

* امدادگران ساعت‌ها در محل حوادث معطل میشوند
 
این مربی امداد و نجات کوهستان هلال احمر تصریح کرد: برای هر شیفت داوطلبانه امدادی به ما 15 هزار تومان می‌دهند که به این مبلغ می‌گویند ایاب و ذهاب، ما باید در طول بیش از 48 ساعت استقرارمان در پایگاه‌های کوهستانی با این مبلغ هزینه تغذیه و ایاب و ذهاب خود را مهیا کنیم و به هیچ وجه دیگر غذای گرمی در اختیار امدادگر قرار نمی‌گیرد.
 
وی اضافه میکند: در برخی موارد کنسروهایی به ما می‌دهند که بارها شاهد آن بوده‌ایم که حتی تاریخ آن نیز گذشته است و بدتر از آن نیز حتی آب آشامیدنی (آب معدنی) نیز در اختیارمان قرار نمی‌دهند و ما باید از آب سرویس بهداشتی میدان دربند با شیلنگ که در مورد سالم بودن و بهداشتی بودن این آب نیز مطمئن نیستیم استفاده کنیم.
 
وی در پاسخ به این پرسش که پس شما با چنین مشکلاتی چرا هنوز داوطلبانه در جمعیت هلال احمر خدمت می‌کنید، می‌گوید: اول اینکه حضور داوطلبانه در هلال احمر به یک حربه برای مسئولان جمعیت منتهی شده است به طوری که وقتی از مشکلات زبان می‌گشاییم می‌گویند شما داوطلب هستید و نباید هیچگونه تقاضایی داشته باشید در حالی که ما این مسئله را به خوبی درک می‌کنیم و هیچگونه انتظار حقوقی نداریم.
 
وی ادامه میدهد: حداقل باید مانند تمام داوطلبان امدادگر جمعیت‌های هلال احمر دنیا ما را از نظر امکانات تجهیز کنند زیرا در امدادرسانی کوهستان تجهیزات سالم حرف نخست را در ایمنی می‌زند ولی بارها مشاهده کردیم که حتی برخی امدادگران کوهستان در شهرستان‌ها طناب مخصوص نجات ندارند و این مصداق را بنده خود در مازندران در یک عملیات امدادی که به عنوان سرپرست یک تور طبیعت‌گردی رفته بودم کاملأ مشاهده کردم که امدادگران مازندرانی طناب مخصوص نجات که از لوازم مهم و ضروری نجات کوهستان است را نداشتند.
 
* درمانگاه هلال احمر در مجاورت طویله و مقابل چاه بزرگ فاضلاب
 
خبرنگار فارس در مشاهدات خود از پایگاه کوهستانی امداد و نجات جمعیت هلال احمر شمیرانات استان تهران مشاهده کرد که این پایگاه و به خصوص درمانگاه بهداشتی و درمانی آن در مجاورت طویله حیوانات مردم و بومی‌های دربند و مقابل یکی از چاه‌های بزرگ فاضلاب این منطقه قرار دارد به طوری که هر فردی با مشاهده این پایگاه برایش این سوال پیش می‌آید که این پایگاه و درمانگاه چرا باید در این مکان قرار گیرد و آیا مسئولان جمعیت هلال احمر تاکنون از این پایگاه بازدید نکرده‌اند در حالی که داخل پایگاه پر بود از عکس‌های یادگاری مسئولان رده بالای این جمعیت که از این پایگاه مکرراً بازدید کرده بودند.
 
یکی دیگر از امدادگران جمعیت هلال احمر در پاسخ به این پرسش که آیا قرار گرفتن درمانگاه کوهستانی جمعیت هلال احمر در چنین مکانی برای شما تاکنون مشکلاتی ایجاد نکرده است و چرا گزارش این نابسامانی را ارائه نمی‌دهید، می‌افزاید: تمام مسئولان جمعیت هلال احمر به خصوص استان تهران از این مشکل آگاه هستند و گزارشها و نامه‌نگاری‌های این مشکلات موجود است ولی همیشه این مسئولان کمبود بودجه را پیش می‌کشند.

* درمانگاه کوهستانی هلال احمر در محاصره فاضلاب سرویس بهداشتی دربند

وی ادامه می‌دهد: شما حتی چند دقیقه نمی‌توانید در این درمانگاه به علت بوی بسیار شدید چاه فاضلاب بمانید زیرا تمام آب‌های کثیف و حتی کثافت‌های دستشویی پشت این درمانگاه داخل این چاه می‌ریزد و در نهایت به داخل رودخانه سرازیر می‌شود و حتی شما اگر شب‌های پنجشنبه و جمعه به این مکان مراجعه کنید به دلیل بالا آمدن چاه‌های دستشویی تمام آب‌های کثیف سرویس بهداشتی پشت این درمانگاه بالا زده و دقیقاً محل درمانگاه را به کثافت می‌کشد.
 
این امدادگر تصریح کرد: به دلیل اینکه پایگاه و درمانگاه کوهستانی جمعیت هلال احمر شمیرانات استان تهران بیشتر در دو روز آخر هفته برای ارائه خدمات به مردم و کوهنوردان باز می‌شود و در طول هفته تعطیل است و فقط در زمان حوادث امدادگران پیج می‌شوند، بومیان این محل قاطر، اسب و حیوانات خود را در مجاورت درمانگاه نگهداری می‌کنند و شما مشاهده می‌کنید که در اطراف درمانگاه پر شده از فضولات این حیوانات ولی هنوز نیز مسئولان جمعیت هلال احمر تهران پاسخگو نیستند.
 
* استفاده از آب سرویس بهداشتی دربند به عنوان آب آشامیدنی

این امدادگر در ادامه گلایه‌های خود از مشکلات دیگر این پایگاه که یکی از بزرگترین پایگاه‌های کوهستانی جمعیت هلال احمر  استان تهران است اشاره می گوید و می‌گوید: ببینید خودتان مشاهده کنید ما حتی تلفن نداریم، کامپیوتر خراب است، آب معدنی برای مصرف آشامیدنی خود نداریم و باید از آب سرویس بهداشتی استفاده کنیم، غذا را باید خودمان خریداری و تهیه کنیم و به نوعی تبدیل به یک پارکبان برای این پایگاه شده‌ایم زیرا زمانی که این پایگاه را باز می‌کنیم باید هر هفته جلوی در پایگاه که خودروهای شخصی پارک می‌کنند و محل آمبولانس است درگیر شویم و حتی در این راستا نیروی انتظامی نیز ما را حمایت نمی‌کند.
 
خبرنگار فارس مشاهده کرد که امدادگران جمعیت هلال احمر با سرنشینان خودروهایی که روبه‌روی در پایگاه کوهستانی امدادی پارک کرده بودند صحبت کرده بودند تا ‌آنها این فضا را خالی کنند تا آمبولانس هلال احمر در زمان حادثه برای انتقال مصدوم در آنجا مستقر شود ولی بدون استثنا هیچکدام از این افراد حاضر به ترک این محل نشدند و حتی در دقایقی بعد موتورسیکلت‌ها نیز در این محل پارک می‌کردند و امدادگران مجبور شدند از نیروی انتظامی مستقر در محل کمک بگیرند ولی در کمال ناباوری نیروی انتظامی نتوانست برای این امدادگران برای خروج خودروهای شخصی اقدامی کند.
 
* کارت امدادی که نداریم هیچ؛ کاور امدادی نیز در پایگاه نایاب است
 
یکی از مربیان تخصصی امدادی کوهستان جمعیت هلال احمر که سال‌ها تجربه امدادی دارد نیز در ادامه مشکلات این پایگاه نیز می‌گوید: شما خودتان بیایید و ببینید حتی اینجا کاور مخصوص جمعیت هلال احمر نایاب است و بنده حتی به عنوان امدادگر و مربی تخصصی کوهستان حتی کارت هلال احمر ندارم و اگر کسی در زمان حادثه در ارتفاعات از من کارت شناسایی امدادی درخواست کند هیچ چیز نمی‌توانم ارائه کنم. تنها شاهد بنده همین کاور قدیمی است که بچه‌های امدادی با همدیگر استفاده می‌کنند زیرا از 4 سال گذشته که دوره‌های امدادی عمومی و تخصصی را گذراندیم هنوز مدارک دوره و کارت برایمان صادر نکردند.
 
وی ادامه داد: این در حالی است که انبارهای جمعیت هلال احمر پر است از لباس‌های امدادی و حتی لباس‌های مخصوص امدادی که از نانو ساخته شده‌ است و حال ما باید در زمستان‌ها به دلیل اینکه لباس مخصوص و حتی معمولی نداریم چندین پیراهن کاموای و لباس شخصی بپوشیم تا در ارتفاعات برای نجات مصدومان به مشکل برنخوریم.

این امدادگر تاکید می‌کند: در انبارهای جمعیت هلال احمر خودمان مشاهده کردیم که لباس،‌ کفش‌های مخصوص کوهنوردی و لوازم و تجهیزات امداد کوهستان بسیار وجود دارد ولی این لوازم را به ما نمی‌دهند و خودمان نیز گزارش و نامه‌نگاری کرده‌ایم ولی هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌ایم و این مشکلات به مدیریت کنونی (رئیس جمعیت هلال احمر شعبه شمیرانات) مربوط نمی‌شود بلکه مدتهاست ما این مشکلات را داریم ولی هیچ گوش شنوایی وجود ندارد و حتی نمی‌توانیم این موارد را رسانه‌ای کنیم چون در سریعترین زمان حتی ما که داوطلبانه در این پایگاه‌ها حضور می‌یابیم اخراج می‌کنند.
 
این مربی تخصصی امداد کوهستان در پاسخ به این پرسش که پس چرا با وجود چنین مشکلاتی هنوز در این پایگاه حضور می‌یابید، می‌گوید: ببینید کار داوطلبانه مسلماً با مشکلات بسیاری مواجه است و ما نیز باید با تمام این مسائل خود را وفق بدهیم زیرا کار داوطلبانه رایگان و در خدمت آحاد مردم است و تمام بچه‌هایی که در جمعیت هلال احمر فعالیت می‌کنند فقط برای کار خیر است.
 
و ادامه میدهد:شما خودتان می‌توانید در یک مقایسه آماری مشاهده کنید که اورژانس و آتش‌نشانی که در برخی مواقع با ما عملیات مشترک امدادی انجام می‌دهند به صورت شیفتی اقدام می‌کنند و هر شیفت نیروی تازه‌‌نفس به کمک مصدومان در حادثه می‌آید ولی بچه‌های امدادگر داوطلب هلال احمر باید ساعت‌ها و حتی روزها در همان موقعیت حادثه قرار گیرند این در حالی است که هیچگونه بیمه و تسهیلاتی نیز ما نداریم و اگر مشکل جسمی برای کسی از این امدادگران رخ دهد آن را به حساب فعالیت امدادی می‌گذارند.
 
*‌ آموزش امداد تخصصی برای نورچشمی‌های هلال احمر
 
وی در ادامه به مشکل فقدان آموزش برای امدادگران نیز اشاره کرد و می‌گوید: بنده به عنوان مربی تخصصی رده بالا نمی‌توانم از آموزش‌های به روز امدادی استفاده کنم و این فقط مشکل بنده نیست زیرا بسیاری از دوستان ما نیز این مشکل فقدان آموزش را دارند و ما مشاهده می‌کنیم که نورچشمی‌های مسئولان هلال احمر از این آموزش‌ها بهره‌مند می‌شوند در حالی که این افراد از اولیه‌ترین مهارت‌های لازم امدادی نیز برخوردار نیستند.
 
*امدادگر سیلاب هلال احمر شنا بلد نیست
 
وی ادامه می‌دهد: مصداق بارز آموزش به نورچشمی‌های مسئولان هلال احمر به اینجا منتهی می‌شود که بنده به عنوان مربی تخصصی سیلاب مشاهده می‌کنم که بسیاری از امدادگران سیلاب به بنده مراجعه می‌کنند تا به آنها شنا یاد بدهم و این در حالی است که این امدادگر در زمان سیلاب اول باید به دلیل بلد نبودن شنا به فکر جان خود باشد تا به فکر حادثه‌دیده و این نتیجه آموزش به نورچشمی‌های جمعیت هلال احمر است.
 
این امدادگر تخصصی کوهستان میافزاید: شما می‌توانید بروید و مشاهده کنید بسیاری از پایگاه‌هایی که فعالیت در آنجا راکد است از بهترین و به روزترین امکانات امدادی از جمله آمبولانس و خودروهای نجات برخوردار هستند ولی خودتان ببینید بزرگترین پایگاه کوهستانی امدادی جمعیت هلال احمر در پایتخت فاقد خودروی نجات و آمبولانس است و باید در زمان حادثه این آمبولانس و خودرو نجات از مرکز پایگاه جمعیت هلال احمر شمیرانات که بسیار از این پایگاه فاصله دارد به اینجا منتقل شود.
 
به گفته این امدادگر داوطلب، در روزهای شلوغ حتی افراد نمی‌توانند از این ازدحام جمعیت عبور کنند چه برسد به خودرو آمبولانس در حالی که ما اینجا برای پارکینگ آمبولانس مجبوریم یک فضای اختصاصی برای پارک آمبولانس ایجاد کنیم ولی خودتان مشاهده می‌کنید که خودروهای شخصی به هیچ عنوان این محل را ترک نمی‌کنند و حتی نیروی انتظامی نیز نمی‌تواند به ما کمک کند.

* فقدان کارت امدادی هلال احمر
 
یکی دیگر از امدادگران جمعیت هلال احمر در ادامه گلایه‌‌ها از مشکلات پایگاه امداد کوهستان جمعیت هلال احمر استان تهران چنین می‌گوید: بیشتر امدادگران داوطلب این پایگاه دارای مدارک تحصیلی آکادمیک دانشگاهی هستند و هر کدام در شغلی نیز مشغول فعالیت هستند و برای امور خیر و داوطلبانه با تمام مشکلاتی که وجود دارد اینجا فعالیت می‌کنند. به طور مثال بنده در گذشته به دلیل فقدان آموزش مناسب پرسنل اورژانس در حمل برادرم در تصادف که منجر به قطع نخاعی وی شد این انگیزه برای کمک به مصدومان هموطنم در من ایجاد شده است ولی این درست نیست که چون ما داوطلب هستیم هیچگونه تجهیزات مناسبی در اختیارمان قرار ندهند.
 
وی می‌افزاید: یک امدادگر کوهستان باید لباس مناسب امدادی داشته باشد به طوری که ما در زمان امدادرسانی به دلیل استرس تعریق بسیار زیاد داریم و حال یک امدادگر کوهستان در ارتفاع بالا به دلیل فقدان لباس مناسب نمی‌تواند تمرکز درستی در زمان کمک رسانی به مصدوم داشته باشد و برای خود امدادگر خطرات جانی ایجاد می‌شود و این در حالی است که بهترین لباس‌های امدادی مخصوص کوهستان که به صورت نانو ساخته شده است که بسیار نیز سبک و این مشکلات را نیز برطرف می‌کند در انبارهای جمعیت هلال احمر انباشته شده و ما را از این تجهیزات محروم می‌کنند.
 
این امدادگر با بیان اینکه بنده از بیان این مشکلات هیچ ابایی ندارم زیرا در نهایت شاید منجر به اخراج بنده شود ولی چون امدادگری در جمعیت هلال احمر تنها منفعت معنوی دارد و هیچگونه سود مادی نمی‌تواند برایم داشته باشد هیچ نگران نیستم ولی دیگر امدادگران شاید نتوانند این مشکلات را بیان کنند. ولی در مجموع این مشکلات هلال احمر به دلیل فقدان نظارت بر این جمعیت است.
 
* نتایج تصویب بودجه 2 برابری هلال احمر در سال 90 چه شد؟
 
در سال 90 در اکثر نشست‌های مدیران ارشد جمعیت هلال احمر مشاهده شد که تمام مدیران با ابراز خرسندی از تصویب بودجه 2 برابری هلال احمری در مجلس خبر دادند و بارها نیز نشست خبری گذاشته شد تا اقلام امدادی از نظیر آمبولانس، خودروی نجات، ست‌های هیدرولیک و دیگر اقلام امدادی در اختیار استان‌ها قرار گیرد ولی در کمال ناباوری مشاهده می‌کنیم که یکی از بزرگترین پایگاه‌های امدادی کوهستان جمعیت هلال احمر در استان تهران فاقد این امکانات است و این امر از فضای موجود پایگاه که خبرنگار فارس به صورت سرزده به این محل مراجعه کرد مشاهده شد. به طوری که حتی امدادگران تلفن برای ارتباط نداشتند. ارتباط تلفنی قطع بود و کامپیوتر نیز به عنوان یک دکور استفاده می‌شد.  
 
یکی از امدادگران پایگاه کوهستان جمعیت هلال احمر با اشاره به تلفن قطع شده این پایگاه که به خبرنگار فارس نشان می‌داد، می‌گوید: هر دو هفته این تلفن به دلیل پرداخت نشدن هزینه تلفن قطع می‌شود. کامپیوتر که نداریم زیرا یک چیز بی‌معنایی برای مسئولان هلال احمر است و اصلاً مدیران جمعیت به وجود کامپیوتر و اینترنت اعتقاد ندارند. ما در زمان عملیات امدادی باید از تلفن همراه شخصی برای اطلاع به مرکز استفاده کنیم که  هزینه‌های آن را نیز باید خودمان متقبل شویم.

* استفاده از تلفن همراه شخصی به دلیل قطع تلفن در پایگاه امدادی

وی در پاسخ به این پرسش که این بی‌سیم‌هایی که دور کمر شما هست به چه کاری می‌آید، می‌افزاید: مشکل همین است همه فکر می‌کنند ما می‌توانیم با این بی‌سیم‌ها ارتباط بر قرار کنیم در حالی که این بی‌سیم‌ها برای ارتباطات محرمانه و کددار است و نمی‌توانیم در موارد دیگری را از آن استفاده کنیم.
 
و می گوید: این در حالی است که برای بلند کردن یک بالگرد در زمان حادثه باید حداقل 20 دقیقه مکالمه داشته باشیم تا بتوانیم یک بالگرد را برای کمک به مصدوم حاد از زمین بلند کنیم زیرا بلند کردن یک بالگرد ضوابط خاص امنیت هوایی دارد و باید در صورت مشاهده وضعیت بسیار وخیم و شوک حادثه‌دیده بالگرد بلند شود که این امر به هماهنگی‌های بسیار و مدت زمان خاص خود احتیاج دارد که مسلماً باید با مکالمات تلفنی انجام شود که تماماً این فرآیند توسط تلفن همراه امدادگران به صورت شخصی انجام می‌شود.

* تمام مشکلات امدادگران کوهستان هلال احمر درست است

محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، در پاسخ به مشکلات امدادگران پایگاه کوهستان جمعیت هلال احمر شمیرانات استان تهران شامل قرار گرفتن درمانگاه بهداشتی این پایگاه مجاورت طویله و مقابل چاه فاضلاب، فقدان آب، غذا و تلفن برای ارتباط امدادگران به علت پرداخت نکردن قبوض و کمبود امکانات و تجهیزات امدادی، می‌گوید: تمام این مشکلاتی که شما گفتید درست است ما نیز چند بار به جمعیت هلال احمر استان تهران اخطار داده‌ایم تا این مشکلات را حل کنند.

وی می‌افزاید: این پایگاه کوهستان امدادی در اختیار و جز وظایف فعالیتی جمعیت هلال احمر استان تهران است و تمام این مشکلاتی که توسط امدادگران این پایگاه عنوان شده است جمعیت هلال احمر استان تهران موظف است از درآمدها و بودجه اختصاصی که به آنها می‌دهیم تأمین و برطرف کند.

مظفر تصریح میکند: بنده با فرماندار شمیرانات صحبت کرده‌ام و بنا شده است با حضور رئیس جمعیت هلال احمر استان تهران به دیدار فرماندار شمیرانات برویم تا این مشکلات را برطرف کند و قول مساعد نیز گرفته‌ایم که جا و مکان خوبی در اختیار این پایگاه کوهستانی هلال احمر استان تهران در دربند قرار دهند و در این راستا بنده نیز پیشنهاد داده‌ام تا یک محل برای استقرار بالگرد به ما تحویل دهند تا بتوانیم پنجشنبه و جمعه‌ها بالگرد جمعیت به صورت دائمی در آنجا مستقر شود.

* تأیید فقدان غذا، آب، امکانات و تجهیزات امدادی

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر می‌گوید: این مشکلاتی که شما در بحث فقدان غذا، آب و امکانات مشاهده کردید و امدادگران نیز عنوان کرده‌اند کاملأ درست است و در این زمینه جمعیت هلال احمر استان تهران باید توجه جدی‌تری انجام دهد ما بارها اخطار داده‌ایم که این مشکلات را برطرف کنند و با این حال پیگیری این مشکلات نیز در ادامه برنامه‌های خود خواهیم داشت.

مظفر در پاسخ به این پرسش که حال که جمعیت هلال احمر برای کشور قحطی‌زده سومالی فعالیت‌های خوبی دارد از مشکلات داخلی غافل نباید شویم، می‌افزاید: بله در این موارد نباید غفلت صورت پذیرد و شما نیز این مشکلات را به اطلاع رئیس جمعیت هلال احمر کشور برسانید و ما نیز این موارد را پیگیری می‌کنیم و اگر به صورت مکتوب نیز این مشکلات را در اختیار بنده قرار دهید به طور جد تمام این موارد را از طریق سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر پیگیری می‌کنم زیرا این مشکلاتی که شما می‌گویید کاملاً درست است آن بنده‌های خدا نیز (امدادگران کوهستان) حق دارند.

وی در توضیح به این مسئله که امدادگران به دلیل حضور داوطلبانه خود هیچگونه توقعی از نظر مالی ندارند اما تنها درخواست آنها گذاشتن آموزش تخصصی است که عنوان داشته‌اند که آموزش‌های تخصصی را نورچشمی‌های مسئولان جمعیت هلال احمر فرا می‌گیرند و حتی عنوان داشتند که بسیاری از امدادگران سیلاب حتی شنا نیز بلد نیستند، بیان میدارد: بله واقعاً ما در زمینه آموزش‌ها به دلیل تفکیکی که صورت پذیرفت مشکل داریم و از زمانی که آموزش‌ها امدادی از سازمان امداد و نجات جدا شد معضلات بسیاری به وجود آمد و در تلاشیم تا این آموزش‌ها را به وسیله سازمان بتوانیم با کیفیت بهتری ارائه کنیم.

*  خیلی از امدادگران سیلاب در هلال احمر شنا بلد نیستند

مظفر میگوید: این مشکل فقدان آموزش برای امدادگران که عنوان کرده‌اند کاملًا صحیح است بنده خود آدم‌های بسیاری را می‌شناسم که مدارک تخصصی سیلاب دارند اما شنا بلد نیستند زیرا متأسفانه این افراد این موارد را به صورت تئوری آموزش می‌بینند ولی بحث ما کاملاً عملیاتی و میدانی است و باید این موارد اصلاح شود.

وی ادامه می‌دهد: حال خیلی جالب است که امدادگران سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر حتی کارت نیز ندارند و کارت برای آنها طراحی نشده است و در تلاشیم تا با ایجاد درجات امدادی که مصوب و به استان‌ها ابلاغ شده است بتوانیم این آموزش‌ها و سنوات خدمتی را در کارت‌های امدادگران لحاظ کنیم.

* برخی مدیران هلال احمر تهران کوتاهی می‌کنند

مظفر می گوید: ما در زمینه بودجه به خصوص جمعیت هلال احمر استان تهران مشکلی نداریم این که تلفن قطع است و از بی سیم نیز باید در موارد خاص استفاده کرد مسئله بر می‌گردد به برخی مدیران جمعیت هلال احمر استان تهران که در این زمینه کوتاهی می‌کنند، البته مدتی قبل مدیر عامل سابق جمعیت هلال احمر استان تهران را تغییر دادیم و امیدواریم مدیر عامل جدید جمعیت هلال احمر استان تهران با پیگیری مناسب این مشکلات را برطرف کند و در این راستا تمام نامه‌های پیگیری و بازرسی‌های ما برای برطرف کردن مشکلات این پایگاه که یکی از بزرگترین پایگاه‌های کوهستانی امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان تهران است وجود دارد.

خبرنگار فارس برای پیگیری موضوع با ظاهر رستمی، دبیر کل جمعیت هلال احمر تماس گرفت، که رستمی نیز با شنیدن مشکلات این پایگاه و تعجب از این نابسامانی به دلیل اینکه تاکنون از این پایگاه بازدبد به عمل نیاورده است به خبرنگار فارس قول مساعد داد تا در اولین فرصت خود شخصأ برای برطرف کردن مشکلات این پایگاه اقدام کند و با ابراز تأسف از چنین مشکلاتی در این پایگاه ابراز امیدواری کرد تا بتواند با بازدید از این پایگاه مشکلات پایگاه کوهستانی جمعیت هلال احمر (شمیرانات) استان تهران را برطرف کند.

سؤالی که آدمی را به فکر وا می‌دارد این است که شورای عالی جمعیت هلال احمر آیا نظارتی بر فعالیت امدادی جمعیت هلال احمر ندارد شواهد نشان می‌دهد که این شورا با حضور مسئولان بلندپایه ماهانه جلسه می‌گذارند اما در این جلسه فقط به گزارش ارائه شده رئیس جمعیت هلال احمر بسنده میکنند.

حال مدیران ارشد جمعیت هلال احمر که همیشه عنوان می‌کنند که خبرنگاران پل ارتباطی ما با مردم هستند و مدعی هستند که انتقادها به بهبود کار جمعیت هلال احمر که با جان مردم سر کار دارد کمک می کند این بار به جای بایکوت خبرنگار و فشار به رسانه به فکر چاره برای حل مشکل باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha