سلامت نیوز: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: هفته آینده واكسن های تولید داخلی واگیر و غیر واگیر جدید اعلام عمومی خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، مصطفی قانعی روز شنبه در حاشیه همایش مدیران علم سنجی دانشگاه های علوم پزشكی كشور، با اشاره به واكسن های در حال تولید در كشور، افزود: ایران در 90 سال پیش در تولید واكسن حرف نخست را می زد كه به دلیل غفلت در این زمینه اكنون به كشور وارد كننده واكسن تبدیل شده ایم.

وی اضافه كرد واكسن آنفلوآنزا كه با قیمت 12 هزار تومان به عنوان واكسن وارداتی در داخل كشور به فروش می رسد، در شهریورماه سال آینده 30 درصد ارازن تر از قیمت خارجی آن به فروش خواهد رسید.

قانعی با اشاره به اینكه واكسن هپاتیت در كشور در دست تولید است، افزود: واكسن غیر واگیر سرطان رحم برای زنان تولید می شود كه قیمت آن 50 درصد ارزان تر از نوع خارجی آن است.

وی با بیان اینكه در دهه آینده نیاز اساسی ما واكسن های ضد سرطان خواهد بود، گفت: وزارت بهداشت از تولید داروهای مرتبط با سرطان پستان، رحم و سرطان پروستات حمایت خواهد كرد چرا كه اگر این داروها در كشور تولید شود میانگین عمر 10 تا 15 سال افزایش می یابد.

قانعی اضافه كرد برای تولید داروهای بیوتكنولوژی و نانوتكنولوژی باید شركت های دانش بنیان ایجاد شود و اتاق تمیز به منظور تولید این داروها راه اندازی شود.

وی افزود: برای پنج دانشگاه به این منظور تامین هزینه شده است تا داروهایی با تكنولوژی بالا تولید كنند كه سال گذشته محصول دانشگاه ها برای تولید این داروها اعلام شد و تا پایان سال نیز بخش دوم این داروها كه هشت داروی جدید است، اعلام می شود.

قانعی با بیان اینكه در حال حاضر 140 داروی نانو در دنیا تولید و یا در دست تولید است، گفت: از این تعداد یك دارو كه داروی ضد سرطان است در ایران تولید شده كه مرحله نهایی خود را طی می كند.

وی اضافه كرد 120 داروی بیوتكنولوژی در دنیا تولید می شود كه از این تعداد 14 دارو در ایران تولید می شود كه قصد داریم تعداد این داروها را به 22 دارو افزایش دهیم.

قانعی با بیان اینكه دانشگاه های كشور به سه تیپ یك، دو و سه تقسیم می شود، دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، اهواز و كرمان را جز دانشگاه های تیپ یك برشمرد و گفت: دانشگاه های تیپ یك دارای 300 هیات علمی است.

وی اضافه كرد 24 دانشگاه در ردیف دانشگاه های تیپ دوم قرار می گیرد كه دارای 350 هیات علمی هستند و 14 دانشگاه در ردیف تیپ سوم قرار می گیرند كه دارای 150 هیات علمی هستند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: مدیریت، توانمند سازی، تولید دانش و میزان تحقیقات دانشجویان از معیارهای سنجش و رتبه بندی دانشگاه ها است.

قانعی افزود: براساس این رتبه بندی، دانشگاه علوم پزشكی تهران در تیپ یك، بقیه الله اعظم (عج) در تیپ دوم و شهركرد در تیپ سوم دارای رتبه های اول هستند.

وی با بیان اینكه دانشگاه علوم پزشكی اصفهان از رتبه ششم به رتبه سوم صعود كرد، گفت: این دانشگاه در رقابت تنكاتنگی با دانشگاه شهید بهشتی به سر می برد.

قانعی، دانشگاه های علوم پزشكی تهران، شهید بهشتی، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، اهواز و بقیه ا... را از نظر پژوهشی دارای رتبه های برتر برشمرد و گفت: طبق برنامه پنجم توسعه باید از پنج دانشگاه حمایت شود تا در عرصه های بین المللی رقابت كنند كه اولین ماموریت در این زمینه به دانشگاه علوم پزشكی تهران محول شده است تا رتبه خود را به رتبه زیر 300 در بین دانشگاه های دنیا ارتقا دهد.

وی اضافه كرد دانشگاه های شهید بهشتی، اصفهان، شیراز و مشهد نیز باید تا پایان برنامه پنجم توسعه به رتبه زیر یك هزار ارتقا یابد.

به گفته قانعی، رتبه بندی مراكز تحقیقاتی نیز تا پایان شهریورماه جاری در سایت معاونت تحقیقات و فناوری قرار می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha