سلامت نیوز : رئیس سازمان نظام پزشکی با انتقاد از وزارت بهداشت برای اعلام نکردن قیمت تمام شده خدمات پزشکی گفت: افزایش نرخ دیه نیز باید همراه با افزایش پوشش بیمه مسئولیت پزشکان باشد و گر نه بسیاری از پزشکان ریسک عمل و درمان بیماران در معرض مرگ را نمیپذیرند.
 
به گزارش فارس، سید شهاب‌الدین صدر امروز در حاشیه نخستین همایش علمی متخصصان پزشکی کشور اظهار داشت:  در قانون آمده است که قیمت تمام شده خدمات پزشکی باید توسط دولت کارشناسی و اعلام شود اما هنوز وزارت بهداشت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی(سابق) دست به این کار نزده‌اند.
 
وی گفت: سال گذشته دولت و مجلس تصور می‌کردند مشکلات اقتصاد سلامت به این خاطر است که تعرفه‌ها را سازمان نظام پزشکی تعیین می‌کند اما به نظر ما فرقی نمی‌کرد که تعیین تعرفه‌ها را کدام بخش انجام دهد. بلکه تعرفه‌ها باید واقعی باشند.
 
وی افزود: در قانون آمده است قیمت تمام شده خدمات باید ابتدا توسط دولت کارشناسی و سپس اعلام شود اما تاکنون دولت قیمت تمام شده هیچ خدماتی را محاسبه و اعلام نکرده است.
 
صدر صریح کرد: بعضاً تبلیغ می‌شود تعرفه‌هایی که سازمان نظام پزشکی تعیین کرده است زیاد بوده در صورتی که دولت هم به این نتیجه رسید که تعرفه‌های اعلامی سازمان نظام پزشکی صحیح هستند و باید تعرفه‌های اعلامی همان تعرفه‌های نظام پزشکی باشد.
 
صدر خاطرنشان کرد: مهمترین مشکل این است که اساساً پایه این تعرفه‌ها و محاسبات هنوز واقعی نشده است و در آنها قیمت تمام شده ملاحظه نمی‌شود. لذا سازمان مدیریت برنامه‌ریزی(سابق یا معاونت نظارت راهبردی جدید) و وزارت بهداشت باید تلاش کنند که محاسبات واقعی شوند.
 
وی با اشاره به موضوع افزایش نرخ دیه گفت: اگر نرخ دیه افزایش یابد باید به پوشش‌های بیمه‌ای از جمله بیمه مسئولیت پزشکان نیز افزایش یابد.
 
صدر افزود: مشکلی که هم اکنون در ارتباط با دیه وجود دارد این است که بیمه‌ها مسائل مربوط به دیه و ارش بیماران را به درستی پوشش نمی‌دهند. این موضوع موجب می‌شود یک پزشک متخصص و حتی در بیمارستان دولتی بیمار با ریسک بالا را عمل نکند.
 
* افزایش نرخ دیه دست پزشکان را برای درمان بیماران پر خطر میلرزاند

رئیس سازمان نظام‌پزشکی ادامه داد: مواردی پیش می‌آید که اگر احتمال بهبود بیمار کم باشد و با این وجود پزشک، بیمار را تحت عمل جراحی قرار دهد چنانچه بیمار زنده نماند خانواده بیمار می‌تواند از پزشک شکایت کند و او مجبور است که این دیه سنگین را بپردازد.
 
وی افزود: برخی تصور می‌کنند پرداخت دیه فقط در بخش غیر دولتی اتفاق می‌افتد اما وقتی نرخ دیه بالا می‌رود برای پزشکی که در بخش دولتی یا غیر دولتی فعالیت می‌کند هیچ تفاوتی نمی‌کند.
 
صدر یادآور شد: اگر این اتفاق بیفتد پزشکان با ملاحظه اینکه حمایت خاصی از آنها صورت نمی‌گیرد از انجام عمل و بیماران با ریسک بالا امتناع می‌ورزند. اما با این وجود باید برنامه‌ریزی‌ها در جهت خدمت به منافع مردم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha