دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 32941

آمارها نشان می دهد سالانه بیش از 25 هزار مرد ایرانی، بینی شان را قلمی می کنند و روزانه 3 هزار نفر در تهران، از تزریق بوتاکس برای جوان شدن استفاده می کنند

سلامت نیوز :  آمارها نشان می دهد سالانه بیش از 25 هزار مرد ایرانی، بینی شان را قلمی می کنند و روزانه 3 هزار نفر در تهران، از تزریق بوتاکس برای جوان شدن استفاده می کنند
به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین  دیگر گذشت آن دوره ای که وقتی مردم به همدیگر می رسیدند از "دماغ چاق" یکدیگر سئوال می پرسیدند، چون الان برخی آقایان در شهرها وقتی به هم می رسند، از "قلمی بودن" بینی همدیگر می پرسند: "کجا بینی ت رو راینوپلاستی کردی؟"

واقعیت این است که سالانه بیش از 50 میلیارد تومان برای جراحی زیبایی بینی مردان در ایران، صرف می شود. پزشکان می گویند یک سوم از اعمال جراحی زیبایی بینی، روی مردها صورت می گیرد. انگار دیگر، سبیلهای بلند و تاب داده، نشان مردانگی نیست.

در گذشته، مردانی که به اعمال زیبایی مانند بوتاکس و جراحی بینی تمایل داشتند، متهم می شدند روحیه زنانه دارند، ولی اکنون قبح این قبیل اعمال ریخته و پسران جوان و مردان میان سال زیادی زیادی پیدا می شوند که بوتاکس تزریق کرده اند، پوست صورت خود را کشیده اند و بینی خود را قلمی می کنند.

دکتر بهزاد فرخی عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی قانون می‌گوید: «در کشور ما آمار جراحی زیبایی بینی در سال، حدود هفتاد تا صد هزار نفر و هزینه‌ی عمل دو تا شش میلیون تومان است». او می‌گوید: «آمار دقیقی از جنسیت مراجعه کنندگان برای عمل زیبایی وجود ندارد اما روز به روز گرایش مردان به عمل زیبایی بینی افزایش می‌یابد.»

در عین حال دکتر ابراهیم رزم‌پا، عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران می‌گوید: «بر خلاف تصور عموم در حال حاضر یک سوم از عمل‌های جراحی زیبایی بینی، روی مردها صورت می‌گیرد.»

از سوی دیگر آمار جراحی بینی در کشور ما نشان می دهد که مردم ایران، بیشترین تمایل را به تغییر فرم چهره خود در بین کشورهای جهان دارند. انجام عمل جراحی بینی بیش از 80 هزار بار در سال، در ایران اتفاق می افتد  که 27 هزار بیمار، مرد هستند.

در حال حاضر، به طور متوسط، قیمت یک عمل زیبایی بینی، اگر 2 میلیون تومان در نظر گرفته شود، قلمی کردن بینی آقایان در کشور، سالانه بیش از 54 میلیارد تومان خرج برمی دارد.

بوتاکس، سمی که خوشگل می کند

در رقابت با عمل جراحی بینی، تزریق بوتاکس نیز بازار گرانی را در ایران، یافته است. براساس آمار و ارقام انجمن جراحان پلاستیک، روزانه در تهران به‌طور متوسط بین دو تا سه هزار نفر زن و مرد برای تزریق بوتاکس به مطب‌ها و کلینیک‌های پوست و زیبایی مراجعه می‌کنند که البته مردان هم تعدادی از این مراجعه کنندگان را تشکیل می دهند و تزریق آن بین 1٥٠ تا 2٥٠ هزار تومان هزینه دارد.

به بیان دیگر، تنها در تهران سالانه بیش از 100 میلیارد تومان، صرف زیایی با استفاده از بوتاکس می شود. این در حالی است که البته این زیبایی موقتی است و تنها 6ماه دوام دارد. پس از این مدت دوباره باید بوتاکس تزریق شود تا جوانی برگردد.اغلب جراحان پلاستیک و متخصصان پوست می‌گویند که مشتریان آنها سالی دو تا سه بار برای تزریق بوتاکس مراجعه می‌کنند.

این بازار چرب و نرم، باعث شده پای محصولات تقلبی نیز به ایران باز شود و در صدر محصولات تقلبی، ردپای کشور چین، نیز دیده می شود.

دکتر علیرضا فیروز- متخصص پوست و معاون پژوهشی مرکز آموزش و پژوهش بیماری‌های پوست و جذام- از ورود محصولات غیرقانونی بوتاکس در بازارهای ایران خبر داده و می‌گوید: "این ماده به هر حال یک سم است و چنانچه به درستی تهیه، خالص و نگهداری نشده و همچنین درست تزریق نشود، موجب عوارض جبران‌ناپذیری می‌شود."

دکتر حلاجی، جراج پلاستیک نیز از وجود انواع غیراستاندارد بوتاکس در کشور با عنوان مصیبت یاد می کند: "کشورهایی مثل چین و تایوان چیزهایی به اسم بوتاکس تولید کرده‌اند که غیراستاندارد است، مجوز هم ندارد و استفاده از آنها مشکلات غیرقابل جبرانی را برای مصرف‌کنندگان به‌دنبال خواهد داشت."

دکتر فیروز هم با بیان این‌که در سال‌های اخیر محصولات غیرقانونی بوتاکس وارد بازار شده است، می‌گوید: "از آنجا که این ماده به هر حال یک سم است، چنان چه درست تهیه، خالص و نگهداری نشده باشد و همچنین درست تزریق نشود، موجب عوارضی که گاهی نیز جبران پذیرنیستند، برای بیمار خواهد شد."

جوانی مصنوعی با تزریق سم بوتاکس، بسیاری از افراد را گرفتار خود کرده است. گفته می شود در بوتاکسهای تقلبی، بوتولونیوم، وجود دارد.  سم بوتولونیوم با ازبین بردن انتقال عصب به عضله موجب کاهش قدرت انقباض عضله می‌شود. در حالت کلی برای استفاده از سم بوتولونیوم از نظر سنی یا تعداد دفعات تزریق، محدودیت وجود ندارد؛ اما تزریق مقدار بسیار کم و کنترل شده آن باعث شل شدن عضله و از بین رفتن موقت چین و چروک‌هایی که ناشی از انقباض عضله هستند، می‌شود. این عمل نسبتا ساده است، نیازی به بستری نداشته و درد زیادی ندارد. البته اثراین تزریق حدود 3 الی 6 ماه ممکن است باقی بماند و پس از آن رشته‌های عصبی بازسازی شده و قدرت انقباض عضله دوباره برمی‌گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha