دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 32951
سلامت نیوز : عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: رفت‌وآمد معلولان در معابر به خصوص معابر شلوغ بسیار سخت است.
 
بشیر خالقی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه لازم است با حمایت دولت و مردم در زمینه رفاه معلولان فرهنگ‌سازی‌های مناسبی صورت گیرد، اظهار داشت: برای برطرف شدن مشکلات معلولان و ایجاد امکانات رفاهی برای آنها باید فرهنگ‌سازی‌ مناسبی صورت گیرد و در این زمینه دولت، مجلس و مردم باید با تعامل با یکدیگر به وظایف خود در این زمینه عمل کنند، متأسفانه معلولان مشکلاتی دارند که باید با برنامه‌ریزی مدون و مناسب برطرف شود.

*قانون 3 درصد استخدام معلولان در برخی وزارتخانه‌ها اجرا نشد

وی اشتغال را یکی از مشکلات مهم و حیاتی معلولان دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه معلولان در زمینه اشتغال مشکلات خاصی دارند، به عنوان نمونه بحث 3 درصد استخدام معلولان توسط بسیاری از شرکت‌ها، ادارات و ورارتخانه‌ها عملی نشده و در این زمینه به این قشر از جامعه کم لطفی‌هایی شده است، در حالی که قانون 3 درصد استخدام معلولان توسط مجلس تصویب شده است بنابراین تمام ادارات و وزارتخانه‌ها موظف هستند به این قانون عمل کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، عبور و مرور معلولان در سطح شهر را از دیگر مشکلات این قشر دانست و تصریح کرد: معلولان در زمینه امکانات رفاهی از جمله رفت و آمد در معابر، محیط کار و سرویس‌های بهداشتی در مدارس و ادارات مشکلات خاص خود را دارند که باید شهرداری در این زمینه تلاش خود را افزایش داده و تسهیلات مناسبی را برای معلولان در نظر بگیرد.

*نقش صدا و سیما در رفع مشکلات معلولان مضاعف است

خالقی، فعالیت‌های صورت‌گرفته در زمینه‌های آموزشی برای معلولان توسط دولت را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: در برنامه‌ای که به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان در یکی از مراکز با حضور معلولان قطع نخاعی برگزار شد، همه به توانایی‌ها و استعدادهای آنها پی‌ بردند و مشخص شد با آموزش‌هایی که این افراد دیده بودند، در شغلی که داشتند افراد پرکار و پرتوانی هستند. یکی دیگر از مشکلات معلولان این است که از داروهایی باید استفاده کنند که توان خرید آن را ندارند بنابراین دولت باید در این زمینه کارهای اساسی انجام دهد.

وی نقش صدا و سیما و رسانه‌ها را در بروز استعدادهای معلولان و توانایی‌های آنها و رفع مشکلاتشان مضاعف دانست و گفت: در زمینه رفع مشکلات معلولان، صدا و سیما نقش اساسی دارد چرا که مخاطبان زیادی دارد و می‌تواند با انعکاس توانایی‌ها و استعدادهای معلولان و مشکلات آنها مسئولان را به رفع مشکلات آنها وادار کرده و کمک زیادی به آنها داشته باشد.

*رفت و آمد معلولان در معابر بسیار سخت است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه رفت‌وآمد معلولان در معابر به خصوص در معابر شلوغ بسیار سخت است، خاطرنشان کرد: متأسفانه در برخی از خیابان‌ها رفت و آمد خودروها و موتورسیکلت‌ها به حدی زیاد شده که رفت‌وآمد معلولان را بسیار سخت کرده است بنابراین باید مسئولان در این زمینه فکری اساسی بکنند. در این زمینه شهرداری نقش اساسی و مضاعفی دارد و از طرف دیگر مجلس نیز باید با اختصاص اعتبارات ویژه امکانات رفاهی معلولان در معابر را بیشتر کند.

*لزوم توجه به استعدادهای معلولان توسط دولت و مجلس

خالقی به استعدادهای معلولان در زمینه‌های مختلف اشاره کرد و اظهار داشت:‌ برخی معلولان استعدادهایی دارند که شاید برخی افراد سالم نداشته باشند بنابراین باید با فرهنگ‌سازی مناسب و اختصاص اعتبارات، استعدادهای آنها را شناسایی کرده و درصدد شکوفا کردن آنها برآییم و به طور کلی باید تمام مسئولان و مردم دست به دست هم دهند تا مشکلات معلولان برطرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha