سلامت نیوز : برخی مسئولان می گویند واردات سیگار باید قانونی باشد، در حالی که آمارها نشان می دهد سیگار عامل مرگ و میر و دروازه ورود جوانان به مواد مخدر است.
مسئولان می گویند با وجود تمام هشدارهایی که درباره خطرات مصرف سیگار داده می شود، هر روز سیگارهای بیشتری کشیده می شود. در این بین، جوانان به خصوص دخترها، از سایرین بیشتر آلوده می شوند. برای همین مسئولان تصمیم گرفته اند واردات سیگار را قانونی کنند.

مدیر کل برنامه ریزی ستاد مبارزه با قاچاق کالا گفته در حال حاضر مصرف سیگار در کشور رو به افزایش است و باید به سمت واردات قانونی پیش رویم.

به گفته نادعلی سلطانی جلوگیری از عرضه مواد دخانی قاچاق به صورت عمده و خرد بهترین راهکار جهت کاهش سهم قاچاق سیگار در سطح عرضه است.

این مقام مسئول، دلیلی دیگری را برای واردات قانونی سیگار، عنوان کرده است، دلیلی به نام سیگار استاندارد سلطانی گفته: "باید واردات سیگار را قانونمند و ساماندهی کنیم و به سمتی برویم که سیگارهایی را وارد بازار مصرف کنیم که از امنیت بیشتری برخوردار بوده و استانداردهای لازم را داشته باشد."

مدیرکل برنامه ریزی ستاد مبارزه با قاچاق کالا در حالی خطرات سیگارهای قاچاق را به عنوان دلیل اصلی قانونی کردن واردات این کالای مضر، عنوان می کند که تاکنون مشخص نشده سیگار استاندارد و بی خطر، چه گونه سیگاری است و آیا در صورت قانونی کردن واردات، سیگارهای قاچاق، بیخطر و استاندارد خواهند شد؟

سلطانی دلیل خود را برای قانونی کردن واردات سیگار، این چنین عنوان کرده: " در حال حاضر مصرف سیگار در کشور رو به افزایش است و باید به سمت واردات قانونی پیش رویم تا سهم مصرف سیگار در کشور را قاچاق تامین نکند زیرا خطرات آن بیشتر از سیگارهای وارداتی است.

دختران سیگاری، از پسران بیشتر می شوند

پژوهشگران می گویند بافت جمعیتی سیگاریها در ایران، در حال تغییر است. آنها می گویند به دلیل استقبال فراوان دختران از فراورده های دودی، به زودی جمعیت دختران سیگاری، از پسران بیشتر خواهد شد.

یک روانشناس و استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه آمار دختران سیگاری در کشور رو به افزایش است، می گوید: با توجه به تمایل دختران و زنان به مصرف مواد دخانی به زودی جمعیت دختران سیگاری از مردان پیشی می گیرد.

پسیدهای معتمدی درباره این پدیده می گوید: "آمار  زنان و دختران سیگاری به آمار مردان سیگاری نزدیک می شود، اما هنوز این آگاهی در جامعه وجود ندارد که ضرر مصرف این مواد برای زنان دو برابر مردان است و حتی نیمی از مصرف آن توسط زنان می تواند ضررهای جبران ناپذیری را برای آنان به ارمغان آورد."

این روانشناس معتقد است: "هنوز اقدام ویژه ای در نهادهای دولتی صورت نگرفته و قبح مصرف مواد دخانی قبح نیز در میان جامعه و خانواده ها ریخته است."

این استاد دانشگاه هنوز اطلاع ندارد مقامات دولتی در حال برنامه ریزی جهت واردات قانونی سیگار هستند. اقدامی که به نظر می رسد منجر به کاهش قیمت سیگار، افزایش مصرف سیگار و بالا رفتن هزینه های جامعه برای دود کردن توتون و تنباکو می شود.

دختران سیگار، بیشترین آسیب را می بینند

در حالی که پژوهشگران می گویند دختران سیگاری بیش از سایرین آلوده دودجات می شوند، برخی مسئولان از خطرات استفاده از سیگار برای دختران، هشدارهای شدیدی می دهند.

مسئول دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت در این باره می گوید: خطر سرطان در زنان سیگاری دو برابر بیشتر از زنان غیر سیگاری است و با مصرف سیگار،‌ خطر پیشرفت سرطانهای گردنه رحم در سیگاریهای تحمیلی نیز بالا می رود.

به گفته این مقام مسئول، انواع فرآورده های دخانی شامل سیگار،‌ پیپ، قلیان، تنباکوی جویدنی و سیگار برگ سبب ایجاد سرطان می شوند.

آمارها نشان می دهد سیگار باعث بروز 90 درصد سرطانهای ریه، 50 درصد بیماریهای قلبی عروقی، 75 درصد بیماریهای تنفسی، 12 درصد کل مرگها و 30 درصد مرگهای بین 30 تا 50 سالگی است.

از سوی دیگر، برخی چهره های علمی می گویند سیگاری شدن، مقدمه ای بر آلودگی به مواد افیونی و مخدر است.  آنها از قلیان و سیگار به عنوان دروازه های ورود به دنیای مواد مخدر نام می برند و می گویند قلیان و سیگار عامل گرایش به مواد مخدر است.

عامل گرایش فزاینده جوانان به سیگار و قلیان نیز نبود تفریحات سالم برای جوانان عنوان شده است. به گفته حسین باهر، استاد دانشگاه و پژوهشگر، دوستان ناباب و نداشتن آگاهی موجب شده تا جوانان بدون هیچ اطلاعی گرفتار استعمال دخانیات و مواد مخدر شوند.

اکنون با توجه به احتمال قانونی شدن واردات سیگار و به تبع آن ارزان شدن و دسترسی آسانتر به سیگار، چندان دور از انتظار نیست مصرف مواد مخدر نیز در جوانان افزایش یابد و سایر بیماریهای خطرناک مانند سرطان در کشور، سیر صعودی خود را پرشتابتر طی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha