دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 32953

رئیس اداره بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر زنان بیشترین مبتلایان به وبا در كشور هستند كه بیشتر آنها از طریق مصرف سبزیجات آلوده بیمار شده اند.

زنان، بیشترین مبتلایان به وبا در كشور
سلامت نیوز : رئیس اداره بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر زنان بیشترین مبتلایان به وبا در كشور هستند كه بیشتر آنها از طریق مصرف سبزیجات آلوده بیمار شده اند.

 محمد مهدی گویا، رئیس اداره بیماری های واگیر وزارت بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود:با شیوع وبا در كشور وزارت بهداشت اقدامات زیادی را انجام داده است.یكی از این اقدامات كنترل دقیق آب آشامیدنی مناطق شهری و روستایی است.

 وی با بیان اینكه كنترل بر آب آشامیدنی چه تحت پوشش شركت آب و فاضلاب باشد یا نباشد كنترل دقیق می شود گفت: كنترل دقیق بر امكان تهیه و توزیع غذا به خصوص اغذیه فروشی ها و رستورانها، آموزش به مردم درباره پیشگیری از این بیماری از طریق رسانه های عمومی، روزنامه ها و كارمندان مراكز بهداشت و درمانی در شهرها و خانه بهداشت در روستاها است.

 گویا اظهارداشت: نظام پیگیری و مراقبت از بیماران از اقدامات دیگر این وزارتخانه است كه بعد از شناسایی بیمار مبتلا به وبا،گروهی به محل سكونت فرد بیمار فرستاده می شود تا افراد خانواده، فرد و آب آشامیدنی آنها را بررسی كنند.

 وی با تاكید بر این كه بیمارستان های كل كشور در حال آماده باش برای پذیرش بیماران مبتلا به وبا هستند عنوان كرد:‌این بیمارستان ها موظف به پذیرش بیماران مبتلا به اسهال و استفراغ هستند تا اگر بعد از تست مبتلا بودن آنها به وبا مشخص شد سریع اقدام به درمان بیمار شود.

 رئیس اداره بیماری واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینكه بیشترین مبتلایان به وبا از طریق مصرف سبزیجات آلوده مبتلا به وبا شده اند ادامه داد: با استانداری مذاكرات جدی را انجام دادیم تا به مزارعی كه با فاضلاب اقدام به آبیاری محصولات كشاورزی به خصوص سبزیجات می كنند بر خورد قانونی شود چرا كه آبیاری با این نوع فاضلاب خلاف قانون است.

 وی از پاسخ به تعداد مبتلایان به وبا خودداری كرد و گفت: فقط بیشترین افراد مبتلا به وبا زنان بوده اند چرا كه زنان بیشتر با سبزیجات در تماس بوده اند بنابراین باید سبزیجات را در 4 مرحله مورد شستشو قرار دهند.

 وی در مورد نحوه شستشو سبزیجات تصریح كرد:در مرحله اول شستشو سبزیجات باید با آب خالی شستشو شوند تا كل گل و لای ان برطرف شود. مرحله دوم باید سبزیجات را در آب با چند قطره مایع ظرفشویی به مدت 5 دقیقه شستشو شود. مرحله سوم باید سبزیجات در نصف قاشق چایخوری پركارین به مدت 5 دقیقه خیسانده شوند و بعد شستشو داده شود. مرحله چهارم در واقع مرحله آخر، سبزیجات باید با آب تنها مورد شستشو قرار گیرند.

* وبا یك بیماری وارداتی است

 دكتر هوشنگ ساغری، متخصص عفونی در ادامه درباره بیماری وبا گفت:‌وبا یك بیماری میكروبی است كه از طریق آب های آلوده در تماس با فضولات انسانی به انسان سرایت می‌كند و در فصول گرما از كشورهای همجوار مثل پاكستان و افغانستان وارد كشور می‌شود.

 وی با تاكید بر این كه وبا یك بیماری وارداتی است عنوان كرد:از سال 1342 وبا وارد كشور شد كه تا به امروز 2 اپیدمی بزرگ در كشور داشتیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha