سلامت نیوز : دعوای بیمه های تکمیلی با بیمارستانهای خصوصی، بیشتر از آنکه برای مراکز درمانی و بیمه های خصوصی مشکل ساز شود، سلامت آن بیمارانی را تهدید می کند که حق بیمه تکمیلی خود را پرداخته اند اما نمی‌توانند از مزایای آن استفاده کنند.
به گزارش مهر، خودداری بیمارستانهای خصوصی از پذیرش قراردادهای بیمه های تکمیلی باعث شده که بیماران در تامین هزینه های خود دچار مشکل مالی شوند. به گونه ای که بروز این وضعیت تا حدودی زیادی موجب نگرانی مردم و بیماران از شرایط موجود شده است.

دکتر سیامک مره‌ صدق، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه بیمه تکمیلی باید خدماتی را تحت پوشش قرار دهد که در بیمه پایه وجود ندارد، درباره لغو قرارداد بیمه‌های تکمیلی با بیمارستانهای خصوصی گفت: متاسفانه بیمه‌های تکمیلی که امروز در کشور وجود دارد بیمه‌های واقعی نیستند و تنها با پرداخت نرخ بالاتر همان خدماتی را تحت پوشش قرار می‌دهند که در بیمه پایه هم وجود دارد.

وی با نادرست خواندن شکل بیمه ‌های تکمیلی فعلی، افزود: بیمه تکمیلی در دنیا به معنای پوشش و تعهد خدماتی است که تحت پوشش بیمه پایه نیستند، مانند خدمات دندانپزشکی و نازایی. این در حالیست که ما یک بیمه تکمیلی تعریف کرده‌ایم که این بیمه برای خدماتی که تحت پوشش بیمه پایه قرار دارد نرخ بالاتری پرداخت می‌کند.

دکتر محمدرضا نوروزی، نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی قصور بیمه‌های تکمیلی در تمدید قرارداد با بیمارستانهای خصوصی را موجب بروز مشکلاتی در پذیرش بیماران عنوان کرد و گفت: بیمه های خصوصی باید بدانند زمانی که قراردادشان با بیمارستانها به پایان می رسد نسبت به تمدید آن اقدام کنند.

نوروزی با اشاره به پایان قرارداد اغلب بیمه های تکمیلی با بیمارستانهای خصوصی در اول تیرماه 90، اظهار داشت: بعد از گذشت یک ماه از پایان قرارداد، بیمارستانهای خصوصی همچنان نسبت به پذیرش بیماران بر اساس قرارداد سال 89 بیمه های تکمیلی اقدام می کردند ولی با توجه به افزایش هزینه ها و عدم تمدید قرارداد از سوی بیمه ها، مشکلاتی برای بیمارستانهای خصوصی به وجود آمد.
 
نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی با بیان این مطلب که مشکل بیمارستانهای خصوصی با برخی بیمه های تکمیلی همچنان به قوت خود باقی است، گفت: متاسفانه کارشناسان این بیمه ها در هنگام حضور در بیمارستانها تعامل مناسبی جهت رفاه حال مردم و بیماران ندارند.
 
این در حالی است که دکتر غلامرضا تاجگردون، دبیرکل سندیکای بیمه ‌گران ایران از توافق به عمل آمده با وزارت بهداشت و انجمن صنفی بیمارستانهای درجه یک برای حل این مشکل خبر داد و گفت: سقف تعرفه‌های مصوب هیئت دولت در تنظیم قراردادهای سازمانهای بیمه‌ گر و بیمارستانهای خصوصی رعایت می‌شود.
 
داریوش قنبری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه شرکتهای بیمه پول بیمه تکمیلی را از مردم گرفتند و به تعهدات خود عمل نمی کنند گفت: در دعوای پیش‌آمده میان بیمارستانهای خصوص و برخی از شرکتهای بیمه مقصر شرکتهای بیمه‌گر هستند.
 
وی افزود: شرکتهای بیمه ‌گر حق و حقوق بیمارستانهای خصوصی را به درستی پرداخت نمی‌کنند و این منصفانه نیست که بخواهند بر اساس تعرفه های دولتی با بیمارستانهای خصوصی قرار داد بیمه های تکمیلی را منعقد کنند.
 
قنبری ادامه داد: بیمارستانهای خصوصی کمک دولتی دریافت نمی‌کنند و با هزینه‌ای که از بیماران می‌گیرند بیمارستان را اداره می‌کنند اگر قرار باشد بیمه‌ها هزینه‌های آنها را پرداخت نکنند بخش خصوصی قادر به ادامه حیات نخواهد بود.
 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه مردم ماهانه حق بیمه به شرکتهای بیمه‌گر پرداخت می‌کنند اما متاسفانه حقوق آنها را رعایت نمی‌کنند و حاظر نیستند خدمات چندانی به مردم ارائه دهند، تصریح کرد: شرکتهای بیمه به دنبال سود خود هستند و به رفاه بیمه‌گذار فکر نمی‌کنند، سود‌جویی و منفعت طلبی شرکتهای بیمه باعث ضرر و زیان بیمارستانهای خصوصی و مردم شده است و این موضوع باید از طریق نهادهای قانونی پیگیری شود تا شرکتهای بیمه‌ای بیش از این در حق مردم اجحاف نکنند.
 
این در حالی است که دکتر ابوالفضل جاریانی، رئیس انجمن پرستاری ایران خواستار ورود دولت به دعوای بیمه‌های تکمیلی و بیمارستانهای خصوصی شد و گفت: این قبیل تصمیمات باعث می شود که بیماران به لحاظ مالی و روانی دچار مشکل شوند. اگر قراردادها اشکال دارد باید اصلاح شود و اگر بیمارستانها خواستار لغو قرارداد هستند می بایست علت را جستجو کرد.
 
وی با بیان اینکه مردم حق بیمه خود را داده اند و نباید حقوق آنها را نادیده گرفت، تاکید کرد: قطعا این قبیل تصمیمات بر سلامت افراد تاثیر منفی می گذارد. این در حالی است که افراد حق بیمه خود را پرداخت کرده اند.
 
جاریانی افزود: چنین تصمیماتی باعث بی اعتمادی مردم به بیمه ها و نظام سلامت می شود و بار منفی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha