دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 32968
سلامت نیوز : رازیانه گیاهی است بسیار معطر، علفی و دو ساله که ارتفاع آن تا ۲ متر می‌رسد. این گیاه دارای ساقه‌هایی با شیارهای هم‌ردیف و موازی مانند "شود" است و برگ‌های نازک و نخ‌مانند دارد. گل‌های رازیانه زرد رنگ هستند که به‌صورت خوشه در انتهای ساقه ظاهر می‌شوند. میوه رازیانه کوچک و به طول حدود ۸ میلی‌متر و عرض حدود ۳ میلی‌متر است و بویی معطر و طعمی تند، تلخ و شیرین دارد که کمی به طعم نعناع شبیه است. از نظر طب سنتی، مزاج رازیانه گرم و خشک است و خواص فراوانی دارد.

خواص دارویی رازیانه
رازیانه نوعی گیاه دارویی است که مصارف مختلفی دارد. تمام بخش‌‌های مختلف این گیاه از دانه تا برگ و ریشه آن خوراکی است؛ ولی روغن حاصل از دانه‌‌های رازیانه، سمی است و حتی مصرف مقدار کمی از آن، می‌تواند به ایجاد دانه‌‌های پوستی، مشکلات تنفسی و حالت تهوع منجر شود.
رازیانه با خواص دارویی فراوانی که دارد، التیام‌بخش بسیاری از بیماری‌‌ها از جمله سرفه و سرماخوردگی است. مصرف این گیاه باعث افزایش شیر مادر و نیز کاهش وزن می‌‌شود.
رازیانه همچنین دارای مقدار فراوانی پتاسیم است که باعث کاهش فشارخون می‌شود و مصرف آن برای افرادی که دچار حمله قلبی می‌شوند، مفید است، اما توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه این گیاه، ممکن است منجر به تشنج عضلانی و حتی توهم شود.
از دیگر خواص قابل توجه رازیانه می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:
•    سموم بدن را پاک می‌‌کند و بیماری التهاب دهان را از بین می‌‌برد.
•    به خاطر خاصیت خلط‌‌آورش برای درمان سرماخوردگی و نیز سرفه مفید است.
•    بخار حاصل از جوشاندن برگ‌‌های این گیاه در آب، بیماری آسم و برونشیت را تسکین می‌‌دهد.
•    رازیانه باعث تقویت چشم‌ها می‌‌شود و حساسیت‌‌های چشمی را از بین می‌‌برد.
•    این گیاه دارای خواص فراوانی برای کبد، طحال و مثانه است.
•    مغز را فعال و اشتها را نیز زیاد می‌کند.
•    برگ‌های رازیانه، ادرار‌آور است و حالت تهوع، نفخ و گاز معده را برطرف می‌کند و در تسکین و برطرف‌کردن دردهای مفاصل، بسیار مفید است.
•    جوشانده ریشه رازیانه ملین و مسهل است و روغن تخم رازیانه، کرم روده را از بین می‌برد.
•    رازیانه قاعده‌آور است و به علت داشتن هورمون زنانه، رشد دختر‌ها را جلو می‌اندازد.
•    برای از بین بردن درد آرتروز، روغن رازیانه را در محل درد بمالید و از دم کرده تخم رازیانه به مقدار سه فنجان در روز برای برطرف کردن آُسم، سرفه و تنگی‌نفس استفاده کنید.
•    افراد مبتلا به تصلب شرایین یا انسداد رگ‌ها می‌توانند از جوشانده ریشه رازیانه که دارای کومارین (ماده رقیق‌کننده خون) است، استفاده کنند.
چگونه دم‌نوش رازیانه را آماده کنیم؟
مقدار یک قاشق چای‌خوری رازیانه را کوبیده و در یک لیوان آب جوش بریزید و آن را به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید. این دم‌کرده اعصاب را تقویت و هضم غذا را سریع‌تر می‌کند.
خواص پیاز رازیانه چیست؟
رازیانه حاوی مقادیر فراوانی ویتامین، مواد معدنی و فیبر است. منگنز، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، آهن، ویتامین C و B3 از جمله این موارد است. ویتامین C موجود در پیاز رازیانه، ضد باکتری بوده و برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. علاوه بر آن، فیبر فراون موجود در پیاز رازیانه برای کاهش کلسترول مفید است و از ابتلا به سرطان روده پیشگیری می‌‌کند.
منبع:سینا نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha