سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3297

افراد مبتلا به بیماری التهاب روده معمولاً به چند بیماری دیگر نیز مبتلا می‌شوند.

بسیاری بیماری‌ها هستند كه هنوز گره راز آنها كاملاً گشوده نشده‌ است؛ به همین دلیل همیشه پیدا كردن سرنخ‌های جدید درباره آنها برای دانشمندان و پژوهشگران بسیار جالب است و نگاه‌ها را به سمت خود جلب می‌كند. از آنجا كه درمان این بیماران هم روش‌های نهایی‌ای ندارد، این یافته‌ها برای بیماران هم قابل توجه است.

به‌تازگی نتایج یكی از این سرنخ‌ها، درباره «بیماری‌های التهابی روده» یا Inflematory Bowl Disease گزارش شده‌ است.

 به گفته محققان آمریكایی، افراد مبتلا به بیماری التهابی روده، ممكن است علاوه بر مشكل اصلی خود، چند نوع بیماری عصبی دیگر هم توی كاسه‌شان باشد. بیماری‌های التهابی روده مانند بیماری «كرون» یا «كولیت اولسراتیو» از جمله همین بیماری‌های كمی تا قسمتی ناشناخته است. محققان تا اینجا توانسته‌اند سرنخ‌هایی برای ریشه‌یابی علت این بیماری پیدا كنند، از جمله برخی ویژگی‌های ژنتیكی و نیز مسائل خودایمنی. حالا شاید این یافته جدید محققان بتواند پرده دیگری از راز این بیماری را بردارد.

گزارش محققان دانشگاه «فدرال سئارا» در برزیل، به پنجاه و نهمین نشست سالانه آكادمی عصب‌شناسی آمریكا در بوستون نشان می‌دهد افراد مبتلا به بیماری التهاب روده معمولاً به چند بیماری دیگر نیز مبتلا می‌شوند. بیماری‌هایی مانند درد و بی‌حسی پاها، سندرم مچ دست یا تونل كارپ و بیماری سیستم عصبی، درد و بی‌حسی پا و بیماری‌های عصبی حسی و حركتی دیگر.

در مطالعه روی ۱۰۳فرد مبتلا به بیماری التهابی مشاهده شد كه احتمال ابتلای این افراد به بیماری‌هایی مانند سندرم مچ دست یا تونل كارپ و بیماری سیستم عصبی، درد و بی‌حسی پا، چهار برابر بیشتر از ۵۱ بیماری بود كه دچار بیماری‌های گوارشی دیگر بودند.

همچنین احتمال ابتلا به بیماری‌های عصبی حسی و حركتی، یك بیماری عصبی كه موجب ضعف و درد و بی‌حسی می‌شود، در افراد مبتلا به بیماری التهابی شش برابر بیشتر بود.

یافته‌های این محققان نشان می‌دهد بیشتر این بیماری‌های عصبی اغلب در معاینات اولیه پزشكی مشخص نمی‌شوند و بنابراین چنین مطالعاتی می‌تواند پزشکان را به کشف دقیق‌تر این مشکلات راهنمایی کند.

 این محققان به بیماران دچار بیماری‌های التهابی روده توصیه كرده‌اند در صورت مشاهده علائمی از ضعف و ناراحتی‌های عصبی و نیز دردهای بدون توجیه، حتماً برای بررسی آن مراجعه كنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha