سلامت نیوز :
دو مسئول در وزارت بهداشت با اشاره به کمبود اعتبارات درمان رایگان بیماران صعب العلاج اظهار داشتند: کمبود اعتبارات درمان این بیماران و همچنین تخصیص نیافتن به موقع آن مشکلاتی را در زمینه ارائه خدمات درمانی به این بیماران ایجاد می کند. دکتر رضایی مدیر اعتبارات معاونت درمان وزارت بهداشت در این باره به خراسان گفت: اعتبارات درمان بیماران صعب العلاج در بودجه امسال به ۱۱۰ میلیارد تومان افزایش یافت، اما در نحوه تخصیص آن مشکلاتی وجود دارد.

وی درباره تعریف بیماری های صعب العلاج که به صورت رایگان در بیمارستان های دولتی درمان می شوند افزود: انواع سرطان ها، هموفیلی، تالاسمی، بیماران دیالیزی، MS، تعویض مفصل، صرع مقاوم به درمان، پارکینسون و بیماری هایی که هزینه های تحمل ناپذیر برای بیمار به همراه دارد جزو بیماری های صعب العلاج محسوب می شود.

رضایی گفت: در سال ۸۶ حدود ۵۰ میلیارد تومان برای درمان رایگان بیماران صعب العلاج اختصاص یافت در حالی که وزارت بهداشت اعتبار مورد نیاز را ۲۴۰ میلیارد تومان اعلام کرده بود چرا که بیماری های زیادی وجود دارد که یا صعب العلاج است و یا به دلیل هزینه های کمرشکن بیمار را به زیر خط فقر می برد.

وی با اشاره به این که اعتبارات محدودی در سال اول اختصاص یافت گفت: به این دلیل محدوده بیماری های خاص و صعب العلاج تنگ تر شد و تعداد بیماری های صعب العلاج کمتری در محدوده دستورالعمل درمان رایگان قرار گرفت. در صورتی که اگر ۲۰۰ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص می یافت تعداد بیشتری از بیماران تحت پوشش قرار می گرفتند و همچنین درصد بالایی از هزینه های دارو و درمان این بیماران پرداخت می شد به عنوان مثال اگر در حال حاضر ۵۰ درصد داروی بیماران سرطانی پرداخت می شود با افزایش اعتبارات بخش بیشتری از هزینه ها پرداخت می شد.

وزارت بهداشت ناچار است با توجه به اعتبارات محدود اجرای طرح درمان رایگان را مدیریت کند
مدیر اعتبارات معاونت درمان وزارت بهداشت همچنین گفت: وزارت بهداشت در حال حاضر ناچار است با توجه به اعتبارات محدود اجرای طرح درمان رایگان را مدیریت کند به هر حال بیمارستان ها گاه در این زمینه با مشکل مواجه می شوند، اما این طرح همچنان ادامه دارد و بیماران صعب العلاج تحت درمان رایگان قرار می گیرند. وی افزود: افزایش اعتبارات طرح درمان رایگان بیماران صعب العلاج و همچنین تخصیص به موقع آن می تواند به اجرای بهتر این طرح بینجامد.

بنا به گفته وی سالانه ۷۰ هزار بیمار سرطانی جدید تحت درمان رایگان قرار می گیرند همچنین بنا به آمار ۶۷ هزار نفر از بیماران خاص از خدمات درمانی بهره مند می شوند.

مشاور و معاون اجرایی معاون درمان وزیر بهداشت نیز با اشاره به حمایت وزارت بهداشت از ۱۵ بیماری صعب العلاج، تخصیص به موقع و مناسب اعتبارات برای درمان رایگان این بیماران را خواستار شد. دکتر محمودرضا محقق در گفت وگو با ایسنا، از دو برابر شدن ردیف بودجه حمایت از بیماران صعب العلاج در سال جاری خبر داد و گفت: ردیف بودجه حمایت از بیماران صعب العلاج در سال گذشته ۶۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که این رقم در سال جاری با افزایش حدود ۲ برابری به ۱۱۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی با اشاره به تخصیص نیافتن کامل بودجه حمایت از بیماران صعب العلاج در سال گذشته، ادامه داد: معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری قول داده است که امسال ۱۱۰ میلیارد تومان بودجه حمایت از بیماران صعب العلاج را به طور کامل به وزارت بهداشت تخصیص دهد.

دکتر محقق با اشاره به جلسه های برگزار شده با خبرگان و کارشناسان حوزه سلامت برای حمایت از بیماران صعب العلاج گفت: براساس نتایج این جلسه ها وزارت بهداشت اکنون حدود ۱۵ بیماری را به عنوان بیماری صعب العلاج تحت پوشش دارد و حمایت های لازم را انجام می دهد.

مطالبه ۲۳ میلیارد تومان بیمارستان ها از وزارت بهداشت برای درمان رایگان بیماران صعب العلاج
وی به فعالیت بیمارستان های کشور در درمان رایگان بیماران صعب العلاج اشاره کرد و گفت: بیمارستان های کشور بابت فعالیت سال گذشته خود در درمان بیماران صعب العلاج کشور ۲۳ میلیارد تومان از وزارت بهداشت مطالبه دارند که امیدواریم امسال با تخصیص بودجه های مناسب بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.

دکتر محقق در این باره افزود: گاه گزارش می شود که بیمارستان ها خدمت رسانی به بیماران صعب العلاج را با دست انداز روبه رو کرده اند. هر چند در این زمینه با بیمارستان های متخلف برخورد قانونی می شود و صحبت های لازم با رئیس دانشگاه مربوطه برای حل مشکل انجام می شود، اما نگاه منطقی به موضوع حاکی از آن است وقتی که بیمارستانی هنوز پولی بابت خدمات ۶ ماه دوم سال گذشته خود دریافت نکرده، این انتظار که امسال نیز بتواند منبع مالی لازم برای درمان رایگان بیمارانش داشته باشد انتظاری دور از واقع است. وی با تاکید بر آن که برای درمان رایگان بیماران صعب العلاج با مشکلات اعتباری بسیاری دست به گریبانیم، ادامه داد: منابع لازم برای درمان بیماران خاص پس از تخصیص به وزارت بهداشت در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی قرار می گیرد.

مشاور و معاون اجرایی معاون درمان وزیر بهداشت تاکید کرد: مسئولان وزارت بهداشت و از جمله شخص وزیر رایزنی های لازم برای تخصیص به موقع و مناسب اعتبارات برای درمان بیماران صعب العلاج را پیگیری می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha