دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 32972
سلامت نیوز : شاید شما هم در زمره مصرف‌کنندگانی باشید که با خرید یک شانه تخم‌مرغ فاقد شناسنامه به نرخ بیش از 5 هزار تومان، به هنگام طبخ متوجه تفاوت فاحش این تخم‌مرغ‌ها از نظر نوع محتویات و طعم و رنگ در مقایسه با تخم‌مرغ‌های مشابه شده و از مصرف بقیه آن خودداری کرده‌اید.

شاید این محصولات بی‌کیفیت همان تخم‌مرغ‌های معروف به چینی باشند که اخباری از تولید صنعتی آن بدون دخالت مرغ و خروس به گوش رسیده و تصاویری نیز از روند تولید این تخم‌مرغ‌ها منتشر شده است. جدای از این مباحث، چه این تخم‌مرغ‌ها چینی باشد وچه‌نباشد، افزایش عرضه تخم‌مرغ‌های بی‌کیفیت حکایت کنونی بازار مصرف داخلی است.

تخم‌مرغ از جمله مواد پروتئینی است که در چندماه گذشته بیشترین نوسان قیمت در بازار را داشته ‌است. در واقع کاهش تولید داخل این محصول به‌دلیل شیوع آنفلوانزا در سال گذشته موجب شد تا در بهار89 اخباری مبنی بر عرضه تخم‌مرغ‌های بی‌کیفیت- که لقب تخم‌مرغ‌های چینی به‌خود گرفته بود- در برخی استان‌های کشور مانند لرستان منتشر شود. گرچه مسئولان دامپزشکی و وزارت بازرگانی از پذیرش چینی‌بودن این محصولات خودداری کردند اما خبرهای رسمی از جمع‌آوری و معدوم شدن
بیش از 3هزار عدد تخم‌مرغی حکایت داشت که در بین مردم لقب تخم‌مرغ چینی به‌خود گرفته بود.

از ابتدای امسال نیز افزایش عرضه تخم‌مرغ‌های بی‌کیفیت در برخی مراکز خرده‌فروشی سطح شهر موجب شده تا بار دیگر شائبه عرضه تخم‌مرغ‌های بی‌کیفیت چینی در بین مصرف‌کنندگان ایجاد شود؛ محصولاتی که این بار از نظر شکل ظاهری تفاوت چندانی با تخم‌مرغ‌های تولید داخل نداشته اما کیفیت محتوا و طعم این تخم‌مرغ‌ها با انواع مشابه تولید داخل تفاوت چشمگیری دارد. این در حالی است که باز هم مسئولان واردات تخم‌مرغ را منحصرا از ترکیه دانسته و معتقدند که از اسفند ماه سال گذشته تا‌کنون 14هزار تن تخم‌مرغ برای تنظیم بازار داخل از ترکیه وارد شده است.

مجوزی صادر نشده است

مدیرکل دفتر تأمین و توزیع کالای وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد واردات تخم‌مرغ گفت: بنابر اعلام وزارت جهاد کشاورزی 15هزار تن کسری تخم‌مرغ در کشور وجود دارد که با مجوز این وزارتخانه و سازمان دامپزشکی این کسری با واردات از ترکیه تأمین می‌شود.

یدالله صادقی در زمینه عرضه تخم‌مرغ‌های بی‌کیفیت مشهور به تخم‌مرغ چینی در بازار گفت: اصلا تخم‌مرغ چینی وارد نشده و هیچ مجوزی برای واردات تخم‌مرغ از این کشور یا سایر کشورها داده نشده است. مرجع ذی‌صلاح تخصصی اظهار نظر در مورد کیفیت تخم‌مرغ عرضه‌شده در بازار نیز سازمان دامپزشکی است.

نظارت بر واردات رسمی تخم‌مرغ

مدیرکل دفتر قرنطینه و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی با اشاره به نظارت بر واردات تخم‌مرغ گفت: کارشناسان این سازمان از ابتدای بارگیری تخم‌مرغ از مراکز معتبر ترکیه و عرضه در بازار نظارت دارند و اکنون هیچ تخم‌مرغی از چین، هند و پاکستان به کشور وارد نمی‌شود.

صمد یگانه احتمال واردات تخم‌مرغ قاچاق به کشور را رد نکرد و گفت: با توجه به سختی حمل‌ونقل این محصول، واردات غیرقانونی تخم‌مرغ از چین بسیار مشکل به‌نظر می‌رسد اما احتمال ورود غیرقانونی تخم‌مرغ از برخی مبادی به کشور وجود دارد.وی با بیان اینکه از اسفند ماه سال گذشته تا‌کنون بیش از 14هزار تن تخم‌مرغ به کشورمان وارد شده است، افزود: افت کیفیت تخم‌مرغ ممکن است در مراحل عرضه صورت گرفته باشد.

گزارشی دریافت نکرده‌ایم

علیرضا رفیعی، مدیرکل محصولات کشاورزی و غذایی سازمان حمایت نیز با اظهار بی‌اطلاعی از عرضه تخم‌مرغ‌های بی‌کیفیت در بازار گفت: آنچه مشخص است اینکه بخشی از تخم‌مرغ مورد نیاز بازار داخلی از طریق واردات تأمین می‌شود اما سازمان حمایت هنوز گزارشی از واردات و عرضه تخم‌مرغ بی‌کیفیت یا فاسد در بازار دریافت نکرده است.

تخم‌مرغ‌های وارداتی درجه2

مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن نیز در مورد افت کیفی تخم‌مرغ عرضه شده در بازار گفت: کیفیت تخم‌مرغ تولید داخل به‌مراتب بهتر از تخم‌مرغ‌های وارداتی است و تخم‌مرغ‌های وارداتی ترکیه در مقایسه با محصولات تولید داخل، درجه2 محسوب می‌شوند. در حالی که هر شانه تخم‌مرغ شناسنامه‌دار زرده طلایی در بازار مصرف داخلی به قیمت 7هزار تومان در خرده‌فروشی‌های سطح شهر به مشتریان عرصه می‌شود، هدایت اصغری در مورد قیمت تخم‌مرغ افزود: قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم تخم‌مرغ در محل تولید2هزارو 150 تومان و قیمت خرده‌فروشی این محصول 2هزار و 500 تومان است که باید شانه‌ای 5هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد. وی ظرفیت تولید داخل تخم‌مرغ را ماهانه هزار و 500 تا 2هزار تن دانست و گفت: در شرایط عادی سالانه 40 تا 50هزار تن تخم‌مرغ در کشور تولید می‌شود اما اکنون در مقطعی کوتاه برای تنظیم بازار،کسری تولید داخل با واردات تأمین می‌شود.

احتمال افت کیفی تخم‌مرغ

مدیرکل نظارت سازمان دامپزشکی با اشاره به نظارت بر عرضه تخم‌مرغ تولید داخل گفت: افت کیفیت برخی تخم‌مرغ‌های عرضه شده در بازار ممکن است به‌دلیل نگهداری این محصول در فضای نامناسب واحدهای خرده‌فروشی و حمل‌ونقل یا سپری شدن تاریخ مصرف در مورد تخم‌مرغ‌های فاقد هویت باشد.

هادی تبرایی افزود: کیفیت تخم‌مرغ‌های تولید داخل در محل مرغداری‌ها کنترل و پس از درج مشخصاتی مانند پروانه، تاریخ تولید و انقضا روی بسته‌بندی، به بازار عرضه می‌شود.وی با بیان اینکه ادارات دامپزشکی استان‌ها تخم‌مرغ‌های عرضه شده در بازار را به‌صورت دوره‌ای کنترل می‌کنند، افزود: با این وجود، برخی تخم‌مرغ‌های بی‌هویت در بازار عرضه می‌شود که ناشی از درج شدن مشخصات روی جعبه تخم‌مرغ است و باید به سمتی برویم که این مشخصات روی هر تخم‌مرغ درج شود.
منبع:همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha