دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 32973
سلامت نیوز :اگر دچار شكستگی شده‌اید احتمالا بسیار بی‌تاب و مشتاق هستید كه شكستگی شما زودتر جوش بخورد. از عوامل مهم تاثیر‌گذار در سرعت جوش‌خوردن استخوان، نوع تغذیه است. غذایی كه می‌خورید تاثیر مهمی در سرعت جوش خوردن شكستگی شما دارد. بدن شما برای ترمیم شكستگی نیاز به كربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین، مواد معدنی و آب دارد.

به چه اندازه باید آب مصرف كنیم
روزی هشت لیوان یا دو لیتر آب برای بدن شما لازم است. اگر تاكنون در این حد آب مصرف نكرده‌اید الان موقع آن است كه به این توصیه عمل كرده و آن را برای خود عادت كنید. سوخت و ساز بدن شما افزایش پیدا كرده و كلیه‌های شما برای دفع مواد زائد ناشی از این سوخت و ساز به آب بیشتری نیاز دارند. این آب برای بهبودی شما مورد نیاز است. صبر نكنید تا تشنه شوید و سپس آب بخورید چون وقتی تشنه شده‌اید بدن شما واقعا آب زیادی را از دست داده است.
ممكن است در چند روز اول بعد از عمل جراحی اشتهای خود را از دست داده باشید. نگران نباشید به‌زودی بهتر می‌شوید ولی در این چند روز می‌توانید نیاز‌های غذایی خود را بیشتر از مایعات مقوی مثل سوپ و شیر و ماست تامین كنید.

چه نوع غذایی باید مصرف كنم
بدن شما برای اینكه بتواند شكستگی را جوش دهد به موادغذایی متفاوتی نیاز دارد. مهم‌ترین این مواد كه بیش از دیگر موادغذایی در جوش خوردن شكستگی نقش دارند عبارتند از:

كلسیم: مهم‌ترین ماده‌ای كه بدن شما برای سرعت دادن به جوش خوردن شكستگی استخوان به آن نیاز دارد كلسیم است. كلسیم جزو مهم سازنده استخوان است و 99 درصد كلسیم بدن شما در استخوان‌های شماست. بدن یك فرد عادی در حالت معمولی به روزی یك گرم یا به عبارت دیگر هزار میلی‌گرم كلسیم نیاز دارد. ولی الان نیاز بدن شما به كلسیم بیشتر شده و شما به روزی 1500 میلی‌گرم كلسیم نیاز دارید.

پروتئین: استخوان از یك داربست پروتئینی مانند تار‌عنكبوت سه‌بعدی تشكیل شده كه روی آن مواد معدنی (مهم‌ترین آنها هیدروكسی آپاتیت است) حاوی كلسیم رسوب كرده است. پس پروتئین‌ها یكی از مواد مهم تشكیل‌دهنده استخوان‌ها هستند و بدن شما برای تسریع در جوش خوردن شكستگی به پروتئین بیشتر نیاز دارد. شما این پروتئین‌ها را می‌توانید از منابع گیاهی مانند غلات و حبوبات تامین كنید. لبنیات و گوشت هم از منابع مهم تامین پروتئین هستند. در بین منابع حیوانی بهترین آنها لبنیات كم‌چرب و ماهی است. گوشت‌مرغ هم مفید است. گوشت‌قرمز با اینكه پروتئین بالایی دارد ولی به علت عدم تعادلی كه در سوخت و ساز كلسیم و فسفر ایجاد می‌كند برای استخوان خوب نیست و مسلما می‌تواند جوش خوردن استخوان را به تاخیر بیندازد.

لیزین: لیزین یك نوع اسید آمینه است كه نقش مهمی در جذب كلسیم به استخوان دارد. اكثر موادی كه پروتئین زیادی دارند لیزین زیادی هم دارند مانند شیر كم‌چرب، ماهی، سویا، تخم مرغ و لوبیا. سیب و اسفناج هم سرشار از لیزین هستند.

ویتامین سی: این ویتامین نقش مهمی در ساخت كلاژن دارد و كلاژن هم جز مهمی از داربست پروتئینی استخوان است، پس ویتامین‌سی برای بهبود شكستگی استخوان ضروری است. ویتامین سی همچنین بهبودی زخم را هم سرعت می‌دهد. این ویتامین در مركبات به وفور یافت می‌شود.

روی: روی ماده بسیار مهمی برای ترمیم بافتی است، پس مصرف آن می‌تواند در ترمیم شكستگی هم موثر باشد. روی در اسفناج و كلم بروكلی به وفور یافت می‌شود.
مواد مهم دیگر كه در ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده نقش مهمی دارند عبارتند از:

منیزیم: این ماده در اسفناج، كلم بروكلی یافت می‌شود.
ویتامین كا: این ویتامین در استخوان‌سازی دخالت می‌كند و در جوش‌خوردن شكستگی نقش مهمی دارد. ویتامین كا در كلم، كاهو و اسفناج یافت می‌شود.
•كافئین موجب افزایش دفع كلسیم از ادرار می‌شود.
•شكر موجب ایمبالانس فسفر و كلسیم می‌شود.
•گوشت قرمز به علت فسفر بالا موجب برداشت كلسیم از استخوان می‌شود.
•نوشابه‌های گازدار به علت كربنات و فسفر موجب برداشت كلسیم از استخوان می‌شوند. بعضی انواع نوشابه‌های گازدار كافئین هم دارند كه تاثیر مخرب آن را بر استخوان بیشتر می‌كند.
•شكلات حاوی مقادیر زیادی كافئین و شكر است كه هر دو این مواد برای استخوان مضرند.
•روغن‌های جامد و شیر پرچرب هر دو حاوی چربی‌های اشباع شده حیوانی هستند و هر دو آنها برای استخوان مضرند.
•دارو‌های ضد درد: سلول‌هایی كه در بافت‌های آسیب‌دیده هستند موادی به نام پروستاگلاندین از خود آزاد می‌كنند. این مواد ایجاد درد می‌كنند و داروهای ضد دردی مانند آسپرین، بروفن، دیكلوفناك، سلكسیب و... موجب مهار این مواد می‌شوند. از طرف دیگر پروستاگلاندین‌ها در ترمیم بافت‌های آسیب دیده هم مهم هستند. پس مصرف داروهای ضد درد می‌تواند بهبود بافت‌ها و جوش‌خوردن شكستگی استخوان‌ها را به تاخیر بیندازد. البته مصرف استامینوفن این تاثیرات را نداشته و موجب بروز مشكلی در جوش خوردن شكستگی نمی‌شود.
منبع:روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شهیم ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
    15 2
    سلام من 23سال سن دارم و براثر تصادف پای راستم ازناحیه ران وساق شکسته است وحدود یکسال ازان میگذرد که ساق من جوش خورده ولی رانم هنوز جوش نخورده و دکترم میگوید که باید پیوند استخوان بزنم در استخوانت لطفا مرا راهنمایی بکنید.من ازشما ممنونم که مارا یاری میکنید