دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 32974
سلامت نیوز : با یادگیری توصیه‌های ایمنی و به كار‌گیری آنها، هر شخصی قادر است كه زندگی خود و خویشاوندانش را در برابر خطرات زلزله حفظ كند.

توصیه‌های ایمنی قبل از وقوع زلزله
-آسیب‌پذیری منزل خود را در برابر زلزله برآورد كنید. آتش‌سوزی ناشی از زلزله، می‌تواند در اثر شكستگی لوله‌های روغن و گاز یا جدایی اتصالات آنها اتفاق بیفتد. بنابراین باید گرم‌كن و سایر تجهیزات نفت‌سوز و گازسوز را محكم در جایشان ببندید و در صورت امكان از اتصالات انعطاف‌پذیر استفاده كنید.
- باید اشیای سنگین مانند كتابخانه‌ها، گل‌های آویز و چراغ‌ها را در جای خود محكم كنید.
- اشیای سنگین و بزرگ را در ردیف‌های پایین قفسه‌ها قرار دهید و وسایل را بر اساس آیین‌نامه‌های ایمنی به دیوار متصل كنید.
- لوازم سنگین و بلند منزل مانند یخچال و فریزر، كمدهای دیواری بلند و قفسه‌های كتاب اشیای غیرایمن به حساب می‌آیند كه باید آنها را در محل خود محكم ببندید. در غیر این صورت باید هنگام زلزله از آنها دور شوید.
- لوله‌های آبگرمكن و سقف‌های شیروانی را چك كنید تا احتمال افتادن آنها را به هنگام زلزله كاهش دهید. باید مواظب اشیای موجود در قسمت‌های خارجی ساختمان مانند كولر و گیاهان آویزان در كنار پنجره‌ها باشید و آنها را كاملا ایمن یا به جای دیگری منتقل كنید.
- در امر ساخت‌وساز و همچنین بازسازی ساختمان‌های قدیمی، برای كاهش خطرات زلزله باید بر اساس آیین‌نامه‌های ساختمانی عمل كنید.
- برای شناسایی مكان‌های ایمن، راه‌های خروجی و شیرهای اصلی آب و گاز و سویچ اصلی برق، یك نقشه از منزل خود تهیه كنید.
- كیف حاوی وسایل ضروری را در مكانی مطمئن قرار دهید كه دسترسی به آن آسان باشد و محل نگهداری آن را به سایر اعضای خانواده نیز اطلاع دهید.
افراد خانواده باید:
- نحوه قطع جریان برق یا بستن فلكه اصلی آب، گاز و... را یاد بگیرند.
- تا آنجایی كه ممكن است كمك‌های اولیه را یاد بگیرند، برای اینكه بعد از یك زلزله شدید، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها به شدت شلوغ خواهند شد، بنابراین دسترسی به امكانات پزشكی بسیار دشوار می‌شود.
- هر از چندی با فرض یك زلزله در منزل، به تمرین عملیات ایمنی و پیشگیری در مقابل آن بپردازند.
- اتفاقات ناگوار احتمالی كه ممكن است در اثر زلزله در منزل روی دهند را از بین ببرند، برای مثال ممكن است مجبور شوند كه محل خواب خود را از كنار پنجره‌ها دور كنند. خروجی‌ها و راهروها را چك كنند و اشیایی را كه ممكن است باعث مسدود شدن آنها شوند، به محل دیگری منتقل كنید.
- محل درهای خروج اضطراری، زنگ‌های اعلام خطر و كپسول آتش‌نشانی را بدانند تا در زمان مناسب از آنها استفاده كنند.
- هرازچند گاهی باید بحث زلزله و سایر خطرات طبیعی را در خانواده مطرح و توصیه‌های لازم را یادآوری كنند.

توصیه‌های ایمنی حین وقوع زلزله
اگر هنگام وقوع زلزله در خانه هستید، می‌توانید جان خود و بستگان‌تان را با داشتن آگاهی در مورد پناه گرفتن و انجام عكس‌العمل سریع و مناسب نجات دهید. بنابراین لازم است كه نكات ذیل را مدنظر داشته باشید:
- از پنجره‌ها و كمدهای بلند و همچنین اشیایی كه ممكن است روی شما سقوط كنند، دور شوید.
- در زیر میز ناهارخوری، میز تحریر یا تخت‌خواب پناه بگیرید و چنانچه در اثر زلزله حركت كردند، پایه‌های آنها را با دستان‌تان محكم بگیرید.
- در كنج دیوارها پناه بگیرید و در حالی كه سر خود را با بازوهایتان گرفته‌اید، حركت كنید.
- از پله‌ها یا آسانسور استفاده نكنید.
- اگر محل ایمن وجود ندارد و شما در راهرو هستید، به كنار دیوار رفته و در حالی كه نشسته‌اید سر خود را روی زانوها خم كرده و ضمن اینكه با كف دست‌ها، پشت سر خود را گرفته‌اید، با كمك بازوها از سر خود محافظت كنید.
منبع: پایگاه ملی داده‌های علوم زمین كشور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha