سلامت نیوز: زن به عنوان نگهدار كانون خانواده و مسوول اصلی تربیت فرزند، وظیفه مهمی در انسجام خانواده دارد اما هنگامی كه این ركن اصلی خانواده به آسیب هایی از جمله اعتیاد گرفتار شود همه بنیان و استحكام خانواده از هم می پاشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، اعتیاد بلای خانمانسوزی است كه چنانچه در خانواده ای رخنه كند همه اعضای آن را با آسیب های جبران ناپذیری روبرو می كند و در صورتی كه مادر یا زن این خانواده به این بلا گرفتار شود میزان این آسیب ها دو چندان خواهد شد.

به اعتقاد كارشناسان، در زمان حاضر افزایش گرایش زنان به سمت مصرف انواع مواد مخدر، میزان آسیب پذیری كانون خانواده ها را افزایش داده و زنگ خطری برای سلامتی جامعه محسوب می شود.

برخی از كارشناسان معتقدند نقش‌هایی كه زنان در طول زندگی خود دارند از نقش‌های مردان پیچیده‌تر و حساس‌تر است و اعتیاد این قشر، معضلات و مشكلات جوامع را بیش از پیش افزایش می دهد.

به اعتقاد كارشناسان، اعتیاد در زنان از جهت علل اعتیاد، شیوع، سیر بیماری، پاسخ به درمان و تاثیر بر جامعه، اختلاف زیادی با اعتیاد مردان دارد و می تواند آسیب های جبران ناپذیری به كانون خانواده وارد كند.

بر اساس گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر، 9/6 درصد از معتادان كشور را زنان تشكیل می‌دهند و آمارهای موجود در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز نشان می دهد در مقابل هر 100 مرد معتاد در كشور، هشت زن معتاد وجود دارد.

طبق گزارش همین ستاد، مصرف‌كنندگان مواد اپیوییدی (شبه‌تریاك) در زنان در مقایسه با سایر مواد مخدر بیشتر است.

دكتر فرحناز محبوبی روانپزشك و درمانگر اعتیاد در این زمینه به خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: اعتیاد در زنان بسیار مخرب‌تر از اعتیاد مردان است زیرا زن معتاد در فرهنگ ما به راحتی از خانواده و دوستانش طرد می‌شود.

وی می افزاید: زنان با توجه به مشكل درآمد و توانایی برای به دست آوردن مواد مخدر از راه‌های دیگر گاهی تن به كارهای ضداخلاقی می‌دهند و به راحتی مورد استفاده سودجویان قرار می‌گیرند و این باعث افزایش تخریب آنها شده و برگشت آنها به زندگی سالم را سخت‌تر می‌كند.

محبوبی با بیان اینكه اعتیاد مسایل عاطفی زندگی زنان را تحت‌الشعاع قرار می دهد، می افزاید: زن به عنوان نگهدار كانون خانواده و مسوول اصلی تربیت فرزند، وظیفه مهمی را در انسجام خانواده دارد و زندگی خانوادگی این افراد معمولا آشفته و گسیخته است.

این روانپزشك، شمار زنان معتاد در كشور را هزار نفر تخمین می زند و ادامه می دهد: مصرف تریاك، كراك و قرص های روانگردان در زنان معتاد بسیار بالا است.

محبوبی با هشدار به اینكه مصرف مواد مخدر می‌تواند باعث سقط جنین، عدم رشد مناسب جنین، مسمومیت بارداری، جدا شدن زود‌رس جفت و زایمان زود‌رس شود، می گوید: با توجه به اینكه نوزاد طی بارداری با مواد مخدر مواجه بوده است و متاسفانه بدن وی با میزانی از مواد مخدر تطبیق یافته و بعد از زایمان و جدا شدن از منبع دریافت ماده نوزاد دچار علایمی می‌شود كه بعضا این علایم می‌تواند باعث آزار و آسیب به نوزاد شود.

دكتر پرهام نظری استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: اعتیاد در زنان میزان مرگ و میر و انتقال بیماری ‌و عفونت از طریق این مادران به كودك را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینكه اعتیاد در زنان به خاطر برخی از محدودیت‌ها سخت‌تر از مردان است، ادامه می دهد: در بحث درمان و ترك اعتیاد حمایت‌های لازم از آنها به عمل نمی‌آید و به همین دلیل ترك اعتیاد در زنان سخت‌تر از مردان است.

این روانپزشك اظهار می دارد: اعتیاد در زنان به شیوه تربیت فرزندان ضربه شدیدی وارد می‌كند تا جایی كه آینده آنها را با مشكل روبرو می‌سازد و باید در این زمینه آگاهی لازم داده شود زیرا معتاد شدن یك زن برای اجتماع و خانواده بسیار خطرناك‌تر از معتاد شدن یك مرد است.

وی معتقد است اعتیاد در زنان، میزان مرگ و میر را در آنها بالا می‌برد ضمنا زنان معتاد از طریق اثبات توانایی های خود به مردان به اعمالی مثل مهمانی ها، بی بند و باری ها، نبود نظارت خانواده ها، ضعف ایمان و دسترسی نداشتن به سرگرمی های سالم به اعتیاد روی می آورند.

نظری، شناخت زنان نسبت به اثرات و پیامدهای مواد مخدر را از ابزارهای پیشگیری اعتیاد در زنان می داند و می افزاید: تقویت باورها و ارزش های دینی، انتخاب همسر مناسب و كمك به فرزندان در انتخاب دوستان صالح از راه كارهای دیگر است.

به گفته این روانپزشكان، اعتیاد بلای خانماسوزی است كه به ویژه قشر زنان را به سمت نابودی سوق می دهد و جان مادران امروز و آینده را برای تربیت نسل های برتر به خطر می اندازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha