سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3298

در بیانیه مشترك فدراسیون بین المللی داروسازی نقش داروسازان در مبارزه با اچ آی وی، ایدز موثر اعلام شد.

دكتر واقفی دبیر انجمن علمی داروسازی كشور در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران افزود: در طول تاریخ هرگز جهان با چالشی شبیه پاندمیك اچ آی وی، ایدز مواجه نشده است نظام های سلامتی به طور پاسخگویی مناسب به ویژه در مراكزی كه با محدودیت منابع مواجه هستند جهت گیری خود در تامین مراقبت از سلامتی را از ارائه خدمات بحرانی مراقبت از سلامت به مراقبت از بیمار مزمن تغییر می دهند.
وی گفت: با 40 میلیون نفر مبتلا به اچ آی وی، ایدز در سطح جهان و 3 ملیون مرگ ناشی از ایدز فقط در سال 2004 اپیدمی اچ آی وی یك بحران عظیم انسانی، حقوق بشری و انسان دوستانه و یك تراژدی با تاثیر گستره اجتماعی، اقتصادی و سلامتی عمومی را به نمایش می گذارد.
وی تصریح كرد: نقش داروسازان در برخورد با این فاجعه این است كه یكی از كلیدی ترین پرفشنال های (تخصص های) سلامتی كه باید بسیج شوند و در این زمینه مداخله كنند داروسازان هستند.
وی گفت: در رابطه با نقش داروسازان در مبارزه با اج آی وی در بیانیه مشترك فدراسیون بین المللی داروسازی و سازمان جهانی بهداشت اعلام شد كه شبكه بین المللی داروسازان بر علیه اچ آی وی تاسیس شود كه در سه عرصه اصلی تعلیم مستندسازی و تبادل اطلاعات و تجربیات فعالیت كنند.
***خوددرمانی در مصرف دارو از سوی داروسازان مردود است
دكتر فرساد عضو هیئت علمی انجمن داروسازان در ادامه افزود: خوددرمانی در روند مصرف دارو یكی از اشتباه ترین راه های درمانی است كه در این رابطه شورای فدراسیون بین المللی دارو سازی هم بیانیه ی اصول را با عنوان خوددرمانی نقش تخصصی داروسازان را به تصویب رساند.
وی گفت: داروسازان باید طبق تعهد و تخصصی كه دارند با ارائه مشاوره های دارویی به بیماران آنها را از عواقب خطرناك مصرف بی رویه و خوددرمانی مطلع سازند.
وی تصریح كرد: تخصص ها برای خدمت به جامعه وجود دارند به این ترتیب ماموریت تخصص های داروسازی باید پرداختن به نیازهای جامعه و بیماران منفرد باشد همچنین تامین مسئولانه ی دارو درمانی برای دستیابی به پیامدهای مشخصی است كه كیفیت زندگی بیمار را ارتقاء بخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha