سلامت نیوز: عضو انجمن متخصصان پوست ایران گفت: مانیكور و پدیكور ناخن ها (سوهان كردن ناخن و گرفتن گوشت های اضافه دور ناخن های دست و پا) سرمنشاء ورود میكروب و عفونت به بدن افراد است.

دكتر همایون مژدهی آذر روز دوشنبه در حاشیه نخستین همایش متخصصان رشته های مختلف پزشكی سراسر كشور در گفت و گو با ایرنا افزود: لایه نازكی كه در حاشیه قسمت پایین ناخن وجود دارد، از اهمیت طبی برخوردار است.

وی گفت: این در حالی است كه با انجام مانیكور و پدیكور، این لایه نازك به طور كامل از بین می رود و دریچه ای برای ورود میكروب و انواع عفونت ها از طریق ناخن در بدن انسان ایجاد می شود.

عضو انجمن آموزشی متخصصان پوست اروپا با بیان اینكه پدیكور و مانیكور برای بهداشت فردی دست و پا مضر است،‌ افزود: این لایه نازك (كوتی كول)‌، دور تا دور ناخن ها را پوشانده و وجود آن به عنوان لایه ای محافظ بسیار ضروری است.

این عضو كادر درمانی بیمارستان میلاد ادامه داد: با برداشتن این لایه از طریق پدیكور و مانیكور در دست و پا، موادی مانند خاك، صابون یا حتی آب به طور ناخواسته به محل تشكیل ناخن وارد می شوند.

مژدهی گفت: در حقیقت، ریشه ناخن و محلی كه ناخن و سلول های زاینده آن تشكیل می شود در زیر این لایه قرار گرفته است و با از بین رفتن آن، مسیر برای ورود مواد آسیب رسان باز می شود.

این متخصص پوست اضافه كرد: این مساله باعث می شود ناخن ها بدون وجود این لایه نازك، بسیار بد شكل یا خیلی شكننده رشد كنند و میكروب و عفونت بسیار آسان به این بدن افراد نفوذ كند.

وی گفت: متاسفانه انجام پدیكور و مانیكور در زنان خانه دار بسیار رایج شده است و در برخی موارد منجر به عفونت های قارچی می شود.

مژدهی آذر افزود: انجام این كار از نظر تمام متخصصان پوست، مورد تایید نیست و وجود این لایه در ناخن ها مانع از عبور انواع گرد و خاك و دیگر مواد به درون ناخن می شود.

نخستین همایش متخصصان رشته های مختلف پزشكی از روز گذشته در سالن همایش های بین المللی رایزن در خیابان شهید باهنر تهران آغاز به كار كرد و تا روز بیست و پنجم شهریور ماه ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha