دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۴
سلامت نیوز: مدیركل تشریح و صحنه جرم سازمان پزشكی قانونی گفت: سال گذشته 56 نفر بر اثر مسمومیت به علت گازگرفتگی در چاه ها جان باختند كه این رقم در مقایسه با 47 نفری كه در سال 1388 به همین دلیل فوت شدند، 19 درصد رشد نشان می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان پزشكی قانونی كشور،جابر قره داغی در خصوص چاه هایی كه خفه شدگی در آن ها بیشتر اتفاق می افتد، افزود: كندن چاه در مجاور چاه‌های دیگر و یا در مناطق مسكونی با تراكم بالا از خطر بیشتری برخوردار است چرا كه در این شرایط امكان تولید گازهای سمی و یا بی‌اثر زیاد است.

وی اظهار داشت: بعضی از گازهای سمی تولید شده در چاه‌های در حال استفاده و یا چاه‌های مجاور آن ها به قدری خطرناك است كه با تنفس چند باره آن ها فعالیت تنفسی متوقف می‌شود و یا آسیب شدید در ریه‌ها رخ‌ می‌دهد و منجر به مرگ می‌‌شود.

این مسئول سازمان پزشكی قانونی افزود: در چاه‌هایی كه در زمین‌های غیر مسكونی كنده می‌شود و در اطراف آن چاه دیگری قرار ندارد هر چند خطر كمتر از سایر چاه‌ ها است ولی در این گونه چاه‌ها نیز امكان اختلال تهویه و كمبود اكسیژن وجود دارد به خصوص اگر عمق آن‌ها قابل توجه باشد.

قره داغی در توضیح شیوه گازگرفتگی اظهار داشت: به طور طبیعی انسان به سختی متوجه كمبود اكسیژن در محیط اطراف خود می‌شود چرا كه در بدن ما مركز عصبی برای تشخیص سریع كمبود اكسیژن وجود ندارد و انسان به طور طبیعی به افزایش گاز دی‌ اكسید ‌كربن در محیط اطراف خود حساس است.

وی افزود: در صورتی كه در چاه كنده شده تهویه مناسب وجود نداشته باشد ممكن است فرد حین كار در اثر كمبود اكسیژن خفه شده و فوت كند و یا دچار عوارض قلبی شود.
مدیركل تشریح سازمان پزشكی قانونی درخصوص راه های پیشگیری ازگازگرفتگی درچاه ها گفت: برای پیشگیری از خفگی در چاه‌ها لازم است همیشه به امكان تولید گاز‌های سمی در این گونه چاه‌ها و یا پر شدن چاه با گاز‌های بی‌اثر و جایگزینی هوا با این گازها توجه داشته‌ باشیم.

وی تصریح كرد گازهای سمی تولید شده در چاه‌ها می‌تواند در مدت چند دقیقه منجر به مرگ شود بنابر این قبل از ورود به چاه‌های مستعمل باید برای زمان قابل توجهی آن ها را تهویه كنیم و از خالی شدن چاه از گازهای سمی و یا بی‌اثر مطمئن شویم و همیشه در حضور افراد، وارد چاه شویم تا در صورت بروز حادثه امكان خروج سریع فراهم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha