سلامت نیوز: مسوول مركز تحقیقات تجربی بیمارستان شهید رجایی از انجام دو طرح تحقیقاتی برای ترویج توراكوسكوپی در اعمال جراحی قلب و نیز درمان سكته های قلبی با استفاده از سلول های بنیادین خبر داد.

امیر دربندی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: توراكوسكوپی، روش جراحی نوینی مانند لاپاراسكوپی است كه در این شیوه جراحی، نیازی به باز كردن قلب نیست و عمل جراحی توسط ابزارهای پزشكی بسیار ریز و با برش های میلی متری، انجام می شود.

وی اظهار داشت: اكنون استفاده از این روش جراحی در جهان مرسوم است اما در كشور هنوز این شیوه نوین، بكار گرفته نشده است.

مسوول مركز تحقیقات تجربی بیمارستان شهید رجایی، خاطرنشان كرد اجرای روش توراكوسكوپی برای درمان بیماری های قلبی، ابتدا روی مدل های حیوانی سگ و گوسفند انجام می شود.

دربندی یادآور شد پیش از این عمل، تعویض دریچه قلبی در ایران با استفاده از روش توراكوسكوپی انجام شده اما ما می خواهیم این شیوه جراحی بصورت فراگیر در همه مراكز درمانی تخصصی قلب انجام شود.

وی تصریح كرد این برنامه تحقیقاتی، زمان بر است و بطور دقیق نمی توان گفت چه زمانی به نتیجه می رسد و حتی ممكن است، چندین سال طول بكشد.

به گفته مسوول مركز تحقیقات تجربی بیمارستان شهید رجایی، با منسوخ شدن عمل جراحی باز، عوارض ناشی از این جراحی مانند شكستگی دنده و عفونت پس از جراحی كاهش می یابد.
دربندی تاكید كرد همچنین دوران بهبود بیماری و نیز مدت بستری بیماران، كاهش خواهد یافت.

وی در ادامه به طرح تحقیقاتی درمان سكته قلبی با استفاده از سلول های بنیادین اشاره كرد و گفت: این طرح توسط پیمان كیهان فر در قالب پایان نامه و با همكاری مركز تحقیقات تجربی بیمارستان شهید رجایی، اجرا خواهد شد.

مسوول مركز تحقیقات تجربی بیمارستان شهید رجایی، افزود: در اجرای این طرح، ابتدا در مدل های حیوانی، بطور مصنوعی، سكته قلبی ایجاد می شود و سپس سلول های بنیادین به آن تزریق خواهد شد تا رگ سازی صورت گیرد.

دربندی اظهار داشت: اغلب سكته های قلبی به دلیل گرفتگی عروق كرونر ایجاد می شود و درصورت موفقیت طرح تحقیقاتی، استفاده از سلول های بنیادین در درمان سكته های قلبی، انقلابی در این زمینه پدید خواهد آورد.

به گفته وی، مركز تحقیقات تجربی بیمارستان شهید رجایی تنها مركز مجهز در منطقه خاورمیانه به دستگاه آنژیوگرافی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha