سلامت نیوز: پژوهشگران آلمانی قطعه ای الكترونیكی ساخته‌اند كه با كاشتن آن در كنار تومور داخل بدن انسان می‌تواند میزان رشد تومور را تحت نظر قرار دهد واین ریزتراشه با اندازه‌گیری میزان اكسیژن سرعت رشدبافت‌های مجاور تومور را تشخیص دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نشریه پزشكی دانشگاه فنی مونیخ ، این قطعه الكترونیكی در اصل برای ردیابی و درمان تومورهایی طراحی شده است كه دسترسی به آنها مشكل است و به این ترتیب دیگر لازم نیست بیمار برای اسكن كردن تومور به صورت مرتب به بیمارستان مراجعه كند.

قرار است با طراحی یك سیستم و افزودن آن به این قطعه، داروی لازم هم به محل مورد نیاز تزریق شود.

محققان می‌گویند: تومورهایی هستند كه برداشتن آنها كار بسیار دشواری است، مثل تومورهایی كه نزدیك ستون فقرات قرار گرفته‌اند كه اگر بخواهید با جراحی آنها را خارج كنید خطر قطع شدن عصب وجود دارد كه در این موارد بهتر است تومور را تحت نظر داشته باشیم .

این قطعه الكترونیكی در كنار تومور كاشته می‌شود و میزان اكسیژن محلول در مایع بافت‌های مجاور تومور را اندازه‌گیری می‌كند.

نتیجه این اندازه‌گیری به یك گیرنده بیسیم كه می‌تواند در جیب بیمار قرار بگیرد ارسال می‌شود و بعد از آن اطلاعات به كامپیوتر پزشكان منتقل و بر اساس داده‌های موجودآنها درباره نحوه برخورد با تومور تصمیم‌گیری می شود.

مرحله بعدی این پروژه اضافه كردن یك پمپ دارو به این ریزتراشه است تا در صورت نیاز داروهای شیمی‌درمانی را به تومور برساند.

در شیمی‌درمانی سنتی دارو به تمام بدن تزریق می‌شود كه می‌تواند اثرات جانبی دردناكی داشته باشد ولی محققان قصد دارندیك پمپ به قطعه طراحی‌شده اضافه كنند تا در صورت رشد تومور مقدار اندكی از دارو را مستقیما به آن تزریق كنند.

استفاده از این شیوه بیماران را سریع‌تر درمان می كنند و عوارض جانبی درمان هم كاهش می‌یابد.محققان امیدوارند كه این پیشرفت به درمان ملایم‌تر و هدفمندتر بیماران سرطانی منجر شود.

پروژه ساخت این قطعه الكترونیكی هم‌اكنون در مراحل ابتدایی خود قرار دارد است و محققان امیدوارند در سالهای آینده تولید این محصول را برای مصارف پزشكی آغاز كنند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha