سلامت نیوز: یك فوق تخصص تحقیقات پزشكی گفت : افراد مبتلا به افسردگی دچار یك نوع تغییر زنتیكی می شوند كه این تغییر باعث دگرگونی در سلولهای مغزی می شود.

دكتر مهدی اخبارده روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : افسردگی و شیزوفرنی ممكن است توسط محركهای محیطی رخ دهند و اغلب این بیماری ها در باسخ به وقایع سخت زندگی پر تنش هستند با این حال برخی افراد زمینه و استعداد بیشتری برای مبتلا شدن این بیماری ها را دارند.

وی اظهار داشت :این سئوال كه ژنهای معیوب در كدام زمان از سیر زندگی پر تنش انسانها در تعامل با محیط عامل ایجاد اختلالات روانی می شوند ، قابل تامل است. افراد مستعد ژنی میزان تعبیرشان از مشكلات بسیار بیشتر از افراد معمولی حامل ژنهای سالم است ودر نهایت انعكاس بیوشیمیایی تصورات آنان از مشكلات موجب افزایش بیش از حد ترشح هورمون كورتیزول در فرد می شود .

وی گفت :تكنولوژی تا به امروز قادر نبوده است به جهان بگوید كه چرا و چگونه استرس باعث ایجاد برخی تغییرات پاتولوژیك در سلولها می شود.

اخبارده ادامه داد: ولی تكنولوژی به بشر امروز كمك كرده است تا دلایل این تغییرات سلولی را متوجه شود . متخصصان امروز می دانند كه افزایش میزان ترشح كورتیزول با تولید هورمونهای نرو اندروفین در مغز رابطه معكوس دارد و این در حالی است كه چگونگی تاثیر متقابل این دو نیز قابل تأمل است ، از عاملهای محیطی تا ژنهای به ارث رسیده به فرد همه و همه در این سیكل معیوب نقش دارند.

این فوق تخصص تحقیقات بالینی افزود : گاهی فرد آن قدر مستعد ژنتیكی است كه بدون عاملهای محیطی هم به این اختلال روانی دچار می شود و گاهی هم فرد به علت داشتن ژنهای سالم هر قدر هم در محیط های استرس زا قرار بگیرد به این اختلال روانی دچار نخواهد شد.

اخبارده اظهار داشت : نتیجه هر چه باشد ما در افراد مبتلا به افسردگی كاهش محسوس هورمون سروتونین را مشاهده می كنیم و ژنهای تولید كننده این هورمون تحت تاثیركورتیزول كاركرد طبیعی خود را از دست می دهند .

دكتر اخبارده به همراه به یك گروه تحقیقاتی به تازگی تحقیقی را با عنوان مشخص شدن ابهام چگونگی دچارشدن به بیماری افسردگی و اسكیزوفرنی ناشی از استرس از نگاه علم ژنتیك انجام داده است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha