سلامت نیوز: رییس كنگره غدد درون ریزو متابولیسم ایران گفت:بروز بیماری های تیروئید در زمان بارداری دارای اهمیت ویژه ای است زیرا نه تنها روی مادر بلكه برجنین نیزاثرات نا مطلوبی می گذارد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشكده علوم غدد درون ریز و متابولیسم ،دكتر فریدون عزیزی افزود : غده تیروئید در جنین از حدود16 هفتگی شروع به فعالیت می كندو قبل از آن رشد جنین و متابولیسم آن وابسته به گذشتن هورمون های تیروئید از جفت یعنی انتقال آن از بدن مادربه جنین است بنابراین كمبود ید ویا هرنوع اختلال در عمل تیروئید مادر می تواند سبب اختلال در جنین شود.

وی خاطرنشان كرد :مهمترین این اختلالات،اختلال در رشد سلولهای مغزی و در نتیجه كاهش ضریب هوشی و یادگیری در طول زندگی است و علاوه براین گاهی ممكن است تیروئید مادر طبیعی باشد ولی جنین دچار بیماری های تیروئیدی شود.

عزیزی ادامه داد: پركاری تیروئید باید در هنگام تولد افراد تشخیص داده شود تا اختلالات رشد ذهنی و جسمی در آنها بروز نكند به همین منظور امروزه هر طفلی كه متولد می شود مورد آزمون(فعالیت تیروئید) قرار می گیرد.

رییس كنگره غدد درون ریزیادآور شد : اختلال تیروئید مادران باردارباید در سه ماه اول بارداری تشخیص داده شود و مورد درمان قرار گیرد و عدم درمان كم كاری و پركاری تیروئید ممكن است با سقط جنین،زایمان زودرس ونیز اختلال در رشد جسمی و ذهنی نوزاد در آینده همراه شود.

وی افزود: با توجه به این كه تست غربالگری پر خرج است به همین منظور امروزه این غربالكری مختص زنانی است كه دارای عوامل پر خطر تیروئید در دوران بارداری هستند.
عزیزی گفت : افرادی كه مبتلا به تیروئید یا سابقه این بیماری در خانواده هستند قبل از اقدام به بارداری باید با پزشك خود مشورت كنند.

رییس كنگره غدد درون ریزو متابولیسم ایران گفت: نهمین كنگره بین المللی غدد درون ریز و متابولیسم 24تا27 آبان در دانشگاه شهید بهشتی با هدف ارایه تحقیقات و نوآوری های رشته آندوكرین(غدد درون ریزو متابولیسم)برگزار می شود.

وی اظهارداشت : در این كنگره 8 سخنرانی جامع ارایه می شود و 16 سمپوزیوم با موضوعاتی همچون هیپوفیز،تیروئید،غدد فوق كلیه،لوزالمعده،پاراتیروئید و غدد تولید مثل برگزار می شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha