سلامت نیوز: مقدار مصرف تخم‌مرغ برای افراد دیابتی یك عدد در هفته برای افرادی كه كلسترول بالا و بیماری قلبی عروقی دارند 3-2 عدد در هفته - با نظر متخصص تغذیه - و برای افراد سالم چنانچه دریافت گوشت مصرفی را محدود كنند، روزی یك عدد تخم مرغ است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، تخم مرغ یكی از مواد غذایی با هضم آسان و دسترسی فراوان در برنامه غذایی افراد است. همچنین منبع خوبی از پروتئین با قیمت پایین و كیفیت بالا بوده و حاوی ویتامین‌ها و املاح ضروری است. یك عدد تخم مرغ به طور متوسط در حدود 70 كیلو كالری انرژی و حدود 7 گرم پروتئین دارد كه از نظر پروتئینی می‌تواند جایگزین 30 گرم گوشت و یا دو سوم لیوان شیر شود.

همچنین بیش از نیمی از پروتئین تخم مرغ نزدیك به 55 درصد در سفیده آن قرار دارد و می‌تواند برای همه گروه‌های سنی مورد مصرف قرار گیرد.

تخم مرغ منبع خوبی از ویتامینهای گروه B (مانند B6، B12 و اسید فولیك ) و ویتامینهای E,D,A و K است كه موجب حفظ سلامتی دستگاه عصبی، كمك به خونسازی، حفظ سلامت و استحكام دندانها و استخوانها می‌شود.

تخم مرغ حاوی املاح لازم برای تامین سلامتی فرد است بویژه این كه منبع كلسیم، فسفر، روی، پتاسیم، منیزیم و سلنیوم است كه برای رشد و سلامت اعصاب، استخوان‌ها و دندان‌ها، سلامت پوست، سیستم ایمنی و عضلات لازم است.

بنا بر این گزارش، نیمی از پروتئین و تقریبا تمامی چربی‌های تخم مرغ در قسمت زرده آن قرار دارد كه نزدیك به دوسوم این چربی از نوع غیراشباع است كه برای فعالیت‌های طبیعی مغز و اعصاب ضروری است. همچنین هر عدد تخم مرغ حاوی 240 میلی گرم كلسترول است. مقدار مصرف تخم مرغ برای افراد دیابتی یك عدد در هفته برای افرادی كه كلسترول بالا و بیماری قلبی عروقی دارند 3-2 عدد در هفته (با نظر متخصص تغذیه) و برای ا فراد سالم چنانچه دریافت گوشت مصرفی را محدود كنند، روزی یك عدد تخم مرغ است.

 چگونه تخم مرغ سالم را تشخیص دهیم؟

- قبل از مصرف:

تخم مرغ خام را در یك ظرف حاوی محلول آب و نمك قرار دهید. تخم مرغ تازه و سالم در ته ظرف به صورت عمودی می‌ایستد ولی تخم مرغ سالم ولی كمی كهنه در قسمتهای میانی آب معلق می‌ماند و تخم مرغ‌های فاسد در سطح آب به صورت افقی قرار می‌گیرند. یادتان باشد رنگ پوسته تخم مرغ و وجود یا عدم نطفه هیچ‌گونه تاثیری در ارزش غذایی آن ندارد و ارزش غذایی تخم مرغ‌های محلی و صنعتی یكسان است.

- هنگام مصرف:

اگر تخم‌مرغ را در ظرفی بشكنید و سفیده آن پخش شود، تخم مرغ كهنه و اگر سفیده حالت ژلاتینه محكم داشته باشد، سالم است.

 توصیه‌های مربوط به خرید و نگهداری تخم مرغ

- حتی الامكان تخم مرغ‌های سالم را خریداری كنید و از خرید تخم‌مرغ‌های شكسته و یا ترك خورده خودداری كنید.

- در صورت وجود تاریخ مصرف، هنگام خرید به آن توجه كنید.

- تخم مرغ را در یخچال نگه‌داری كنید.

- تخم مرغ را برای نگهداری در یخچال نشویید و فقط آلودگی‌های سطحی آن را پاك كنید و قبل از مصرف پوسته بیرونی آن را بشویید.

 توصیه‌های مربوط به مصرف تخم‌مرغ

- از مصرف تخم‌مرغ خام به دلیل احتمال وجود آلودگی میكروبی (سالمونلا) و اختلال در جذب ویتامین‌ها خودداری كنید.

- از دادن سفیده تخم مرغ به كودكان زیر یكسال خودداری كنید.

-‌ هنگام مصرف تخم مرغ، آنها را یكی یكی در ظرف جداگانه شكسته و در صورت داشتن لكه و بوی نامطبوع آن را مصرف نكنید.

- تخم مرغ را درست قبل از طبخ، از یخچال خارج كنید.

-‌ برای آب پز كردن تخم‌مرغ، مقدار كمی نمك و یا سركه به آن اضافه كنید كه حتی اگر پوست تخم مرغ‌ هم شكسته شد، سفیده آن بیرون نریزد.

-‌ از نگهداری مایع تخم مرغ اضافی كه برای طبخ غذا به كار برده شده است خودداری كنید.

- در سنین رشد، زرده و سفیده تخم مرغ را با هم مصرف كنید.

- برای حفظ ارزش غذایی تخم مرغ هنگام تهیه نیمرو در ماهیتابه را ببندید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha