سلامت نیوز: رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای بهسازی بوفه‌های مدارس گفت: مدارس كشور به عرضه محصولات غذایی دارای ارزش غذایی موظف شدند.

دكتر زهرا عبداللهی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به همكاری‌های مشترك وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش برای اجرای برنامه‌های مربوط به تغذیه مدارس گفت: بر اساس فعالیت كارگروهی متشكل از كاركنان بهداشتی، تغذیه‌ای و وزارت آموزش و پرورش دستورالعمل‌هایی تنظیم شده كه براساس این دستورالعمل‌ها، مدارس موظف به عرضه محصولات غذایی دارای ارزش غذایی هستند و محصولات تهدید كننده سلامتی نباید در بوفه مدارس توزیع شود. نظارت‌ بر اجرای این دستورالعمل‌ها نیز باید از طریق وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش صورت گیرد.

وی افزود: براساس دستورالعمل بوفه مدارس انواع تنقلات مانند چیپس، پفك، نوشابه، یخمك و دیگر موادی كه ارزش غذایی ندارند، نباید در بوفه‌های مدارس توزیع شود.

دكتر عبداللهی از برنامه‌های آموزش تغذیه و فرهنگسازی برای تغذیه صحیح در دانش‌آموزان خبر داد و گفت: برنامه‌های آموزش تغذیه برای معلمان، دانش‌آموزان و مربیان بهداشت مدارس در نظر گرفته شده است.

وی در این باره ادامه داد: برنامه‌های آموزشی، ‌فرهنگی و فرهنگسازی در زمینه تغذیه دانش‌آموزان با همكاری اداره‌ سلامت جوانان وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پروش در حال پیگیری است. در مجموع باید غذاهای حامی سلامت در بوفه‌های مدارس توزیع شود.

وی با تاكید بر لزوم كاهش مصرف قند، نمك و چربی در گروه‌های سنی مختلف جامعه به ویژه دانش‌آموزان، ادامه داد: در جهت اصلاح الگوی مصرف و جلوگیری از چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن باید از كودكی برنامه‌ریزی كرد.

رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ادامه درباره برنامه‌ توزیع شیر در مدارس گفت: هدف از این برنامه ترویج فرهنگ مصرف شیر در دانش‌آموزان است تا به این ترتیب ویتامین‌ها و ریزمغذی‌های لازم برای دانش‌آموزان تامین شود. برنامه‌ شیر مدارس در مدارس ابتدایی، راهنمایی و حتی دبیرستان در حال اجرا است و سالانه سعی می‌شود تا تعداد بیشتری از مدارس تحت پوشش این برنامه قرار گیرند.

وی در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر آن كه شیر توزیعی در مدارس از ارزش غذایی برخوردار نیست، گفت: این موضوع را تایید نمی‌كنم. شیر توزیعی در مدارس از نوع شیر كم چرب است چرا كه تاكید بر آن است كه برای تمام جامعه از شیر كم چرب استفاده شود. به این ترتیب به دلیل مشكلات مربوط به شیوع اضافه وزن، چاقی و بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلب و عروق، كلسترول بالا و ... استفاده از شیر پرچرب توصیه نمی‌شود.

رییس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در پایان گفت: در مجموع تمام مواد لازم از جمله فسفر، كلسیم، ویتامین‌های گروه A , B و ... در شیر مدارس موجود است و این شیرها از ارزش غذایی لازم برخوردارند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha