دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۸
کد خبر: 33001
سلامت نیوز: «زهره»، مادر 35 ساله همدانی، چند روز قبل به‌دنبال تولد دومین فرزندش که با عمل سزارین به دنیا آمده بود، همچنان از شکم‌درد اظهار ناراحتی می‌کرد كه خانواده‌اش او را به بیمارستان منتقل کردند اما پزشک معالج او در مسافرت بود و ضعف جسمانی‌اش عادی تلقی شد. سرانجام چند روز بعد، «زهره» در یکی از بیمارستان‌های همدان جان باخت و پزشکی قانونی علت مرگ را بریده شدن روده هنگام عمل سزارین اعلام کرد.

امسال دو پزشک به‌دلیل قصور پزشکی محكوم شده‌اند

مدیركل پزشكی قانونی استان همدان از بررسی چهار پرونده قصور پزشکی در پنج ماهه امسال خبر داد و به ایسنا، گفت: در دو پرونده پزشکان محکوم شده‌اند که یک مورد از آنان پزشک زنان و زایمان بوده است.

دکتر علی‌احسان صالح ادامه داد: سال گذشته نیز 10 پرونده قصور پزشکی در کمیسیون پزشکی قانونی استان بررسی شد كه چهار مورد به محكومیت پزشكان منتهی شد.

وی افزود: دندان‌پزشکی، ارتوپدی، زنان و زایمان،‌ جراحی عمومی،‌ جراحی پلاستیک،‌ چشم‌پزشکی، گوش و حلق و بینی و جراحی مغز و اعصاب به ترتیب بیشترین میزان شکایات را به خود اختصاص داده‌اند كه بیانگر تعداد زیاد مراجعه‌كنندگان به این متخصصان است.

مدیر كل پزشكی قانونی استان همدان با بیان اینكه امروزه بین پزشك و بیمار رابطه‌ای حقوقی برقرار است، اظهار كرد: بر اساس این رابطه، پزشك مكلف است در معالجه بیمار از تمام استعداد و قابلیت‌های خود بهره بگیرد و چهارچوب قانونی را نیز فراموش نكند.

صالح خاطرنشان كرد: گاه پیش می‌آید پزشك آن‌گونه كه باید در انجام وظایف خود عمل نمی‌كند. در این موارد مساله خطا، تخلف، قصور یا تقصیر پزشك مطرح می‌شود كه پیامد حقوقی آن برای پزشك و بیمار متفاوت است.

وی یادآور شد: انتظار بیمار از پزشك، داشتن دقت و مهارت است که متاسفانه گاهی نبود این دو عامل سبب بروز حوادث و تشدید بیماری افراد و حتی گاهی منجر به مرگمی‌شود كه از آن به عنوان خطا و قصور پزشكی یاد می‌كنند زیرا معمولا ماهیتی عمدی ندارد.

مدیر كل پزشكی قانونی استان همدان تصریح كرد: قصور پزشكی به چهار دسته تقسیم می‌شود که شامل عدم مهارت علمی و عملی، بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی و عدم رعایت نظامات دولتی است.

صالح با اشاره به ماده 60 قانون مجازات اسلامی گفت: چنانچه پزشک پیش از شروع درمان یا اعمال جراحی از بیمار یا ولی او برائت حاصل كرده باشد، ضامن خسارت جانی یا مالی یا نقص عضو نیست مگر اینكه مرتكب یكی از انواع قصور شده باشد و در موارد فوری كه اجازه گرفتن ممكن نباشد، طبیب ضامن نیست.

وی با بیان اینكه اگرچه قصور پزشكان عمدتا عمدی نیست، ادامه داد: برای جبران زیان‌های مادی، دیه یا ارش پیش‌بینی شده است اما از نظر جبران خسارات روانی بیمار در قانون با خلاء روبه‌رو هستیم.

مردم قصور پزشکی را پیگیری نمی‌کنند

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی نیز كوتاهی مردم در پیگیری موارد قصور پزشكی را مهم‌ترین عامل پایین بودن آمار میزان قصور پزشكی خواند.

دكتر اكبر رنجبرزاده به ایسنا گفت: آمار پرونده‌های قصور پزشكی پایین است چرا كه مردم در پیگیری قصورات پزشكی كوتاهی می‌كنند و مساله را تا انتها پیگیری نمی‌كنند.

وی افزود: راه برای پیگیری عموم مردم باز است و می‌توانند با صراحت اقدام به شكایت از پزشك مورد نظر خود داشته باشند كه با پیگیری دستگاه قضایی و نظام پزشكی قصورات پزشكی و بررسی‌های لازم انجام می‌شود و در صورتی كه قصور پزشك در درمان بیمار ثابت شود، پزشك مورد نظر باید مسئولیت را بر عهده بگیرد.

نماینده مردم اسدآباد در خانه ملت اظهار كرد: قوانین موجود در مجلس در حوزه امور پزشكی مشخص است و از مردم حمایت می‌كند؛ بنابراین هیچ‌گونه جای نگرانی برای همراهان بیمار و بیماران در امور پزشكی به‌ویژه قصور پزشكی وجود ندارد.

رنجبرزاده اظهار كرد: با توجه به اینكه اثبات قصور پزشكی زمان‌بر است مردم باید حوصله داشته باشند، در غیر این صورت نتیجه نمی‌گیرند.

رنجبرزاده خاطرنشان كرد: امور پزشكی باید به صورت تخصصی توسط مسئولان مربوط بررسی شود تا پس از طی مراحل قانونی، قصور پزشكی اثبات یا رد شود.

وی اضافه كرد: پزشكان در صورت ایجاد خطاها و یا قصورات پزشكی بیمه هستند و در صورت ایجاد خطاهای پزشكی، بیمه هزینه آن فرد را پرداخت می‌كند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس یادآور شد: در مجموع، قوانین و بررسی قصور پزشكی روند عادی خود را طی می‌كند و مردم نباید نسبت به رسیدگی شكایات خود نگران باشند زیرا قانون پشتوانه‌ای مناسب برای مردم نسبت به قصورات پزشكی است.

رنجبرزاده گفت: دانشجویانی كه در حال آموزش هستند، هیچ‌گونه مسئولیتی در برابر بیماران ندارند و پزشكان و اساتیدی كه به آنان آموزش می‌دهند باید پاسخگوی قصورات باشند.

وی تاكید كرد: مردم باید مشاور پزشكی خانواده داشته باشند تا در صورت مواجه شدن با امور پزشكی، به آنان خدمات مشاوره‌ای ارائه دهد.

نماینده مردم اسدآباد در خانه ملت افزود: پزشكی كه مردم به عنوان مشاور انتخاب می‌كنند باید امین آنان باشد تا بتواند بیشترین كمك را داشته باشد.

رنجبرزاده در پایان از مردم خواست در جریان رسیدگی به پرونده‌های مربوط به قصور پزشكی صبر و حوصله به خرج دهند تا به شكایات آنان رسیدگی شود و در این زمینه از افراط و تفریط خودداری كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha